• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 07 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 12 Octombrie , 2015

Aeroportul Internaţional Baia Mare, între cer şi pământ

Zilele trecute o ştire de presă ne-a dus cu pulsul la limita de sus. La Ministerul Fondurilor Europene au fost semnate contractele pentru lucrări la Aeroportul din Satu Mare şi lucrări de canalizare în municipiul vecin-frate.

Noi aşteptăm semnarea contractului pentru Aeroportul Internaţional Baia Mare, iar sătmărenii au primit o finanţare, deşi se aflau după noi, pe listele celebre cu proiecte curente şi viitoare în ceea ce priveşte infrastructura mare din România.

Ne pregăteam de proteste în stradă, în scris, oriunde ne asculta cineva. După momentele pasionale prin care a trecut inimoasa noastră redacţie, raţiunea a învins, ne-am pus la rumegat ştirea, am vorbit cu meseriaşi, cu oficiali şi am ajuns la concluzia că noi avem şansa noastră…O poveste patriotică locală, de bon-ton, de pus la degetul arătător, cel care…

 

Situaţia nu este tragică, dar dureroasă, pentru că fraţii sătmăreni au reuşit să facă un proiect mai repede decât noi, maramureşenii. Acum se văd clar întârzierile de ani de zile, beţele în roate puse de politicieni precum cunoscutul-necunoscut Ovidiu Silaghi, sau Mircea Man. Chiar şi în acest an era să se dea totul peste cap la momentul CA al Aeroportului cu includerea lui Făt printre cei care ar fi urmat să preia conducerea. Acum acest Făt este cercetat de DNA!

 

Dar o inspirată numire a lui Dorin Buda la comanda Aeroportului a revitalizat totul. Acesta a reuşit să ducă dosarul de finanţare spre Bucureşti. A organizat şi licitaţia pentru execuţie. Câştigătoare sunt firmele italiene, Societa Per Azioni Esercizi Aeroportuali S.E.A. şi Vitali S.p.A Acestea au ofertat suma de 58, 2 milioane lei pentru realizarea investiţiei, aproximativ 13 milioane de euro. Urmează ca în termen de 10 zile, firmele participante la licitaţie şi nemulţumite să poată face contestaţie. La ora la care am redactat materialul, ne aflam la finalul acestei perioade de timp. Nu a fost depusă nici o contestaţie. Cei care fac contestaţie trebuie să depună şi o cauţiune de 100.000 de euro.

„Reprezentanţii firmelor au precizat că pentru a termina lucrarea de modernizare a pistei vor începe lucrul în cinci şantiere simultan. Firma deţine capacitate logistică şi personalul necesar acestui gen de lucrări”, a spus Dorin Buda, în declaraţiile oficiale după declararea câştigătorului.

Consorţiul italian a mai lucrat pentru aeroporturile din Milano şi Bergamo.

 

Pista Aeroportului Internaţional Baia Mare are 1.790 de metri şi va fi prelungită cu 360 de metri, înspre Bozânta Mare. Totodată, va fi lăţită de la 30 la 45 de metri, iar duritatea pistei va fi modificată de la 19 la 55 de tone pentru ca avioanele de mediu curier, cele cu care operează companiile low-cost şi cele care transportă marfă, să poată ateriza în condiţii de siguranţă pe Aeroportul Baia Mare şi pista să nu se deterioreze. Termenul de execuţie al acestor lucrări pe care italienii l-au avansat este de 60 de zile, durata contractului fiind de 90 de zile.

 

Dincolo de partea tehnică a poveştii cu avioane pe cerul albastru al Băii Mari, rămâne supărarea că nu am reuşit în ultimii ani să rezolvăm această situaţie de la Aeroport. Atunci când se va scrie istoria acestor ani, cineva o va face, un capitol va fi alocat Aeroportului cu toate jocurile care au fost făcute şi din care cei ce au pierdut sunt maramureşenii. Acest Aeroport este vital pentru dezvoltarea Băii Mari, a Maramureşului în condiţiile în care pe infrastructura rutieră termenele de legare a nordului la căile de rulare europene sunt destul de îndepărtate.

Guvernul a considerat că Maramureşul nu este atât de important precum judeţele din sudul ţării sau din cele în care baronii locali ajung în funcţii foarte înalte.

Ce mai bun exemplu este Aeroportul din Cluj. Ani de zile, în capitala Ardealului, s-a pompat bani cu nemiluita. Iar consecinţa a fost că Aeroportul s-a dezvoltat mult, în detrimentul altora, precum Baia Mare. Acolo s-a făcut şi pistă şi Aerogară, iar acum se plăteşte nota. Pista are deficienţe şi lucrările foarte scumpe realizate nu justifică muntele de bani băgaţi în afacere. Şi în Baia Mare s-a încercat aducerea unei firme româneşti, băimărene, pe vremea în care era Făt pe acolo… Ar fi fost jale, deoarece firmele care execută lucrările trebuie să fie specializate în turnarea de beton pentru Aeroporturi, să aibă utilajele speciale şi specialişti. Ar fi fost o mânărie în stil românesc.

Noi sperăm ca lucrurile să decurgă la modul favorabil Aeroportului băimărean şi să încheiem anul cu o pistă prelungită şi lucrările aferente pistei realizate, de asemenea.

 

Ştirea cu semnarea contractului cu Satu Mare nu mai are o mare importanţă, deoarece am aflat şi alte aspecte ale poveştii din nord.

Fiind sfârşit de an, guvernul a tras o linie la lucrările executate şi a constatat că are un plus la aceste fonduri, mai mare decât cel preconizat. Aproape dublu, circa 400 de milioane de euro. Şi a început împărţirea spre mai multe proiecte de infrastructură. Satu Mare a ajuns la caşcaval, deoarece ei au avut mai din timp finalizate documentele pe care şi Baia Mare le-a depus. Ba, ar fi început să lucreze încă din vară, urmând ca aceste lucrări să fie plătite după ce vor avea bani. Una peste alta, ar fi bani pentru toată lumea.

Satu Mare a primit pentru Aeroport 15 milioane de euro şi va face lucrări pe pistă şi la Aerogară.

Diferenţa faţă de Baia Mare e că sătmărenii se axează pe lucrări la Aerogară şi mai puţin la lungirea pistei. Situaţie ce va fi avantaj pentru Baia Mare. Vom avea o pistă mai lungă, o pistă ce va permite aterizarea avioanelor cargo şi a avioanelor de mărime medie. Toată această dezvoltare va trage zona în sus.

De altfel, lucrurile au început deja să se mişte. În Tăuţii Măgherăuş se lucrează la proiectul unei zone de frig, în apropierea Aeroportului şi la o zonă de incubatoare de afaceri, fiind deja cereri şi firme ce vor investi în dezvoltarea unor afaceri în producţie industrială. Circa 40 de hectare sunt alocate de Primăria din Tăuţii Măgherăuş pentru dezvoltarea acestor proiecte.

 

O dezvoltare care a fost, de fapt, creionată încă de la începutul acestui an din zona GAL MMVest, o structură ce funcţionează foarte bine. Dar este bine când totul se termină cu bine! 

 

 

„Reprezentanţii firmelor au precizat că pentru a termina lucrarea de modernizare a pistei vor începe lucrul în cinci şantiere simultan. Firma deţine capacitate logistică şi personalul necesar acestui gen de lucrări”.

Dorin Buda

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.