• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 11 Decembrie , 2015

Aeroportul Baia Mare, tot mai departe, tot mai departe…

La jumătatea lunii decembrie, anul de graţie 2015, Baia Mare are un Aeroport în care ar urma realizarea unor lucrări de modernizare şi de mărire a pistei, ceea ce ar duce municipiul în rândul oraşelor cu o cale de acces la marile capitale ale Europei în timp scurt şi rapid. A fost un vis frumos, un vis ce durează de o veşnicie! Dar, ca orice vis, şi acesta are un final ce nu pare a fi pe măsura poveştii în care lucrurile se aranjează cum este mai bine. Încă nu căutăm vinovaţi! Mai aşteptăm!

 

După depunerea proiectului pentru obţinerea finanţării, în cursul verii, a urmat lunga aşteptare pentru semnarea contractului. Termene peste termene au fost depăşite din motive politice, probabil.

Între timp a fost organizată licitaţia pentru executare. S-au înscris mai multe firme, iar câştigătoare a fost o asociaţie din Italia, VITALI S.p.A. - Societa´Per Azioni Esercizi Aeroportuali S.E.A. Pe locul doi, firma Strabag, cu o ofertă mai mare cu un milion şi jumătate de euro.

Prin nord se credea că această contestaţie va fi respinsă, având în vedere că preţul a fost hotărâtor, iar austriecii au avut o ofertă mult mai mare. Dar încurcate sunt căile birocraţiei româneşti, contestaţia a fost admisă parţial.

 

„Admite în parte contestaţia formulată de STRABAG A.G., în contradictoriu cu REGIA AUTONOMĂ „AEROPORTUL BAIA MARE”. Anulează raportul procedurii şi toate actele subsecvente acestuia şi obligă autoritatea contractantă să reevalueze oferta depusă de asocierea VITALI S.p.A. - Societa´Per Azioni Esercizi Aeroportuali S.E.A. în termen de 10 zile de la comunicarea prezentei. Obligă autoritatea contractantă ca, în cadrul aceluiaşi termen dispus anterior, să desemneze oferta câştigătoare a contractului de achiziţie publică, dintre ofertele admisibile, prin aplicarea criteriului de atribuire stabilit şi să informeze operatorii economici încă implicaţi în procedura de atribuire, cu privire la rezultatul procedurii de atribuire.

Dispune continuarea procedurii de atribuire în cauză cu respectarea celor decise anterior”, se arată în decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. În această situaţie, italienii trebuiau să depună nişte hârtii prin care ar fi răspuns cererilor formulate de Comisie. Dar, ca în filmele cu proşti, italienii au ajuns la „ghişeul” de depunere a hârtiilor clarificatoare, la cinci minute după închiderea procedurii. Nu este un banc!

Ca urmare, Comisia a decis că Strabag este firma care poate executa lucrările. Era spre sfârşitul lunii noiembrie.

Evident că a fost necesar un nou termen pentru depunerea eventualei contestaţii la această decizie. Mulţi credeau că ea nu se va depune, având în vedere cele întâmplate până atunci.

 

Dar, Aeroportul din Baia Mare este o situaţie atipică, şi face parte din scenariul în care nordul ţării ajunge să fie pata neagră de pe harta României, adică o confirmare a ceea ce suntem de 25 de ani.

Aşa că italienii au depus la rândul lor o contestaţie. Iar acum trebuie să aşteptăm rezolvarea ei. Suntem la sfârşitul primei decade a lunii decembrie! Între aceste contestaţii a fost semnat şi contractul de finanţare din fonduri europene al Aeroportului Internaţional Baia Mare, în Bucureşti, la sediul Ministerului Fondurilor Europene.

 

Evenimentul a avut loc în prezenţa directorului Aeroportului, Dorin Buda, al directorului general adjunct al Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial de Transporturi, Ionuţ Micu, alături de ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica şi de vicepreşedintele Consiliului Judeţean Maramureş, Gabriel Zetea. Contractul semnat prevedea reabilitarea şi extinderea pistei Aeroportului Internaţional Baia Mare cu încă 360 de metri, valoarea proiectului fiind de aproximativ 13 milioane de euro.

 

Autorităţile maramureşene au fost mulţumite că, după nouă luni de muncă, proiectul a primit confirmarea în obţinerea unei finanţări necesare pentru executarea lucrărilor. Anii de stagnare, de lupte între unii şi alţii pentru bani şi putere au fost lăsaţi de-o parte.

 

Trăgând o linie, putem spune că ne aflăm în cel mai aiurea scenariu.

În urmă cu vreo zece ani a început povestea modernizării Aeroportului pentru a putea atrage mai multe curse, pentru a putea opera pe el avioane mari şi de marfă, ceea ce ar fi dus la o dezvoltare economică şi socială importantă. Desigur, au fost texte!

Doi preşedinţi de CJ, Marinel Kovacs şi Mircea Man, dar şi toţi politicienii locali nu au reuşit să facă ce era de făcut, iar nordul ţării a rămas în sfânta izolare ce durează de la Revoluţie.

În acest an a fost reluată procedura de depunere a proiectului şi s-a reuşit ceea ce părea imposibil. Dar acum sunt contestaţiile unor firme care vor să lucreze, să câştige multele milioane de euro. Şi până se vor lămuri oficialii de la Contestaţii cine are dreptate, s-ar putea ca anul să se termine şi banii să fie pierduţi.

De neînţeles e atitudinea celor două firme. Ce câştigă din rostogolirea contestaţiilor până se va finaliza anul şi pierderea banilor, implicit pierderea afacerii de către ele, oricare ar fi firma în cauză?

 

Senatorul Sorin Bota ne-a spus că povestea Aeroportului face parte din viaţa reală, din ceea ce se întâmplă în România.

„Nu am fost în stare să facem ce trebuia, de mult timp. Nu ştiu acum care e situaţia exactă, dar e gravă, că încă nu s-a început. Dacă vom pierde finanţarea, ar trebui reluată procedura şi asta va fi rău pentru Aeroport. Noi ne-am dorit realizarea investiţiei, dar… Dacă vom pierde şi acest ultim tren, vom rămâne în urmă şi va suferi şi dezvoltarea Maramureşului”, a spus Bota.

 

 

Două păreri, două poziţii, un singur Aeroport

 

Directorul Aeroportului, Dorin Buda, crede că sunt şanse de a începe lucrările în acest an.

„Peste câteva zile se va da rezultatul acestei noi contestaţii după care vom semna contractul de execuţie şi vom începe. Potrivit reglementărilor legale, se va putea obţine o prelungire a termenului de finalizare până în iunie 2016.Sunt multe proiecte care au această prelungire, proiecte pe finanţarea din exerciţiul financiar 2007-2013. Doar pentru finanţările de peste 50 de milioane de euro este nevoie de acceptul CE, la sume mai mici, cum este cazul nostru avizul se dă în ţară!”, a spus Buda.

 

„Nu este ceva foarte optimist, din punctul meu de vedere. Odată depusă contestaţia a doua, nu ştiu dacă mai este timp, fizic, în acest an, de a se încheia contractul de execuţie lucrări. Neîncheindu-se contractul de execuţie, vom avea o problemă cu contractul de finanţare. Pentru soluţionarea contestaţiei sunt prevăzute 20 de zile lucrătoare, dar nici data trecută nu a fost respectat acest termen. Au fost peste 30 de zile. Ar putea fi un impediment procedural pentru încheierea contractului de finanţare. Din păcate, la această Comisie au regulile lor procedurale pe care trebuie să le respecte. Nu îi interesează altceva.

Dacă se va întâmpla aşa, povestea va continua într-un mod care nouă nu ne place. Nu vom avea posibilitatea finanţării acestui proiect pe programul 2007-2013. Şi va trebui de depus un nou proiect pe Programul Operaţional de Infrastructură majoră (2014-2020), dacă se va mai încadra la finanţare. Sau din bugetul local!”, a spus Zamfir Ciceu, preşedintele CJ Maramureş.

 

„Nu am fost în stare să facem ce trebuia, de mult timp. Nu ştiu acum care e situaţia exactă, dar e grav că încă nu s-a început. Dacă vom pierde finanţarea ar trebui reluată procedura şi asta va fi rău pentru Aeroport. Noi ne-am dorit realizarea investiţiei, dar… Dacă vom pierde şi acest ultim tren, vom rămâne în urmă şi va suferi şi dezvoltarea Maramureşului ”.

Sorin Bota

Comentariile celorlalți

Ioan Magherusan pe 26.12.2015 la 16:51
Sa inteleg ca nu mai e Mihai Patrascu de vina!!!
Pana ati venit la "putere" aveati alte pareri, domnilor!
Ce noroc ca nu v-am crezut si NU l-am scos pe Patrascu din lista Oamenilor adevarati!

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.