• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 21 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 29 Septembrie , 2014

Tomograful lui Sabin / Sincretism

…„Corupţia este, poate, cea mai mare problemă a comunităţii noastre, prezentată de obicei speculativ de către intelectualii de stat, indiferent de culoarea lor politică, sau îmbrăcată în fapte de către media.

Toţi suntem de acord că aceasta trebuie eradicată, dar până şi un elev de gimnaziu ştie, de la orele de matematică, faptul că soluţia este o metodă de rezolvare a unei probleme şi că relaţiile dintre aceasta şi problema căreia îi este destinată nu sunt întotdeauna simple.

Poate şi de aceea lupta împotriva corupţiei este câştigată nu atât de funcţionarii instituţiilor abilitate ale statului, cât de jurnalişti.

Se pleacă de la premiza că mersul societăţii de drept şi mersul corupţiei de fapt sunt diametral opuse, aparent în opoziţie ireconciliabilă.

În general, regimul formal al unei societăţi, statul, funcţionează sub imperiul unor forţe taxonomice şi juridice şi este etichetat ca formal în măsura în care cetăţenii care ocupă poziţii în sistemele administrativ, juridic şi toate celelalte sunt ierarhizaţi după competenţele reflectate de nivelul de pregătire,de eficienţa şi eficacitatea cerute de postul respectiv. Sistemul formal asigură deci în mod arbitrar un maxim de echitate sociala faţă de distribuţia locurilor de muncă şi o perspectivă integratoare de sens social în privinţa masei de indivizi pe care o gestionează.

Există însă şi un sistem informal al pilelor, cunoştinţelor şi relaţiilor, al nepotismului, care scurtcircuitează sistemul formal din cauza lentorii sistemului imunitar / juridic al acestuia, care nu poate suprima parazitul, rezultând o coabitare frenetică, o simbioză bizară chiar şi pentru minţile cele mai deschise.

Ambele sisteme luptă, de fapt, sub aceeaşi deviză, deoarece reglementează şi facilitează, fiecare în felul său, coabitarea. În cazul celui formal vorbim de legi sau norme administrative, în cazul celui informal vorbim de practica şpăgii ce apare ca o corectare a sistemului formal, în măsura în care regulile ce stau la baza funcţionării acestuia sunt gândite să folosească discreţionar unei caste de privilegiaţi”…

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.