• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 6 Iunie , 2023

Situație gravă în Maramureș. Gunoaiele menajere și zgura plumboasă, pete negre în nord

 Recent, am primit o informare de la Garda de Mediu Maramureș privind stadiul de realizare, la nivelul unităților administrativ-teritoriale din județ, a măsurilor privind gestionarea deșeurilor, conform Planului Național de Gestiune a Deșeurilor și gradul de atingere a obiectivelor de reciclare.

La ora actuală, Maramureșul se confruntă cu o situație gravă în privința depozitării deșeurilor municipale, având în vedere că depozitul ecologic de la Sârbi nu este finalizat. Cele două platforme temporare, care au funcționat din 2017 până în 2020 – 2021, au fost închise și, în prezent, în județ nu există niciun amplasament autorizat pentru depozitarea deșeurilor municipale.

Urmare a acestui fapt, apar tot mai frecvent disfuncționalități în asigurarea serviciilor de colectare și transport deșeuri menajere, ceea ce conduce la abandonări de deșeuri pe amplasamente neautorizate. Pentru astfel de situații, în anul 2022, au fost aplicate 8 amenzi contravenționale, în valoare totală de 416.000 lei, atât Autorităților Administrației Publice Locale, cât și operatorilor de salubritate.

În prezent, ne aflăm în situația în care pe amplasamentul stației de sortare operată de DRUSAL SA sunt acumulate cantități mari de deșeuri, stocate în perioada octombrie 2022 - februarie 2023. Garda a verificat periodic amplasamentul, stabilind măsuri de remediere și sancționând contravențional operatorul cu amendă de 50.000 lei pentru nerealizarea în totalitate și la termen a măsurilor stabilite.

Conform Planului de acțiuni aprobat prin Hotărârea CJSU nr. 2/17.03.2023, operatorul s-a angajat să elimine întreaga cantitate de deșeuri stocate pe amplasament până la data de 17.06.2023.

Garda de Mediu verifică săptămânal amplasamentul și se poate spune că, până la data de 21.05.2023, au fost eliminate 7740.14 tone din calitatea de cca 10.000 tone, suprafața pe care sunt stocate în prezent s-a diminuat la 1500 mp, față de 3000 mp inițial.

Conform obligațiilor de mediu stabilite de Agenția pentru Protecția Mediului Maramureș, termenele scadente pentru transportarea la un depozit autorizat a deșeurilor stocate temporar pe cele două platforme de stocare sunt:

10.10.2023 pentru Platforma de stocare temporară din Satu Nou de Jos,

27.02.2024 pentru Platforma de stocare temporară Teplița - Sighetu Marmației.

Până în prezent, niciunul din operatori nu a prezentat un grafic concret pentru transportul și eliminarea acestor deșeuri la un depozit autorizat, existând riscul să nu fie respectate termenele stabilite prin obligațiile de mediu și asumate de către operator, având în vedere că niciun depozit autorizat nu a acceptat până în prezent să primească aceste deșeuri.

Referitor la depozitul ecologic de la Sârbi, din verificările efectuate în teren de Garda de Mediu, s-a constat că lucrările de amenajare au fost reluate în luna februarie 2023, până în prezent fiind efectuate lucrări la terasamente, consolidare drum tehnologic, amenajare clădire administrativă și cca 10% lucrări de amenajare a celulei nr. 1 (excavate și reducere unghi de taluz). Termenul de finalizare a depozitului asumat de Consiliul Județean Maramureș este 31.12.2023.

Pentru Halda de zgură - ROMPLUMB SA (BAVNA FER SRL - în faliment) nu s-a găsit până în prezent o soluție de valorificare a zgurii depozitate în zona fostului combinat și, ca urmare, nu s-a întocmit proiectul de ecologizare a amplasamentului. Halda de zgură Romplumb se regăsește între cele 44 de depozite neconforme neînchise care fac obiectul cauzei C-109/22 a Comisiei Europene împotriva României (închidere depozite de deșeuri neconforme).

Halda de zgură - ROMPLUMB  este cuprinsă între cele 17 depozite de deșeuri industriale periculoase pentru care Administrația Fondului pentru Mediu a derulat o analiză diagnostic (due diligence), finanțată din Fondul pentru Mediu, în vederea stabilirii situației în care se află operatorii economici care dețin în proprietate depozitele neconforme supuse exproprierii, precum și pentru stabilirea informațiilor de ordin tehnic necesare lansării procedurilor de achiziție pentru întocmirea studiilor de fezabilitate.

Analiza s-a efectuat pentru cele 25 de depozite de deșeuri industriale (17 depozite de deșeuri periculoase și depozite de deșeuri nepericuloase) prevăzute în Memorandumul aprobat de către Guvernul României în 11 august 2021.

Deși Sentința nr. 687/2021 a Tribunalul Maramureș obligă BAVNA FER SRL aflată în faliment, prin lichidatorul judiciar BEST INSOLVENCY IPURL, să pună la dispoziția Gărzii de Mediu înscrisurile solicitate privind asumarea obligațiilor de mediu și strategia de valorificare a zgurii, sentința nu a fost pusă în aplicare nici după ce Tribunalului Maramureș a dispus obligarea BEST INSOLVENCY IPURL la plata sumei de 5000 lei cu titlu de amendă judiciară.    

Având în vedere încetarea activității miniere în  Maramureș, problematica de mediu este deosebit de gravă în acest domeniu. Măsurile punitive luate de către Garda Națională de Mediu - Comisariatul Județean Maramureș, nu rezolvă problemele reale ale acestui sector, atâta timp cât nu se alocă finanțări constante și nu se stabilește un program sectorial bine definit, pe durată medie și lungă, existând oricând posibilitatea unor accidente/ incidente de mediu, cu consecințe greu de estimat, dar cu tendințe clare de imposibilitate de predicție și evaluare anticipată a efectelor. Lipsa fondurilor financiare alocate pentru închiderea perimetrelor miniere și ecologizarea iazurilor de decantare ridică mari probleme pe linie de protecția mediului.

Există posibilitatea unor surpări în zone izolate, la orizonturi nerambleate. La acestea putem adăuga funcționarea celor patru stații de epurare ape de mină din județ, ce nu asigură epurarea integrală a apelor de mină generate și, mai ales, la nivelul cerințelor legislației actuale privind evacuarea în apele de suprafață.

Anual, au avut loc și se preconizează a se repeta incidente de mediu, prin defectarea instalațiilor acestor stații și trecerea lor la tratarea manuală a apelor de mină generate. Avem depășirea capacităților proiectate pentru aceste stații în perioade de aport crescut de precipitații (ploi + zăpadă topită), cu consecințe transfrontaliere.

Aici este nevoie de fonduri mari, derulate pe o perioadă mare de timp (vorbim nu numai de lucrări tehnice, ci și de supraveghere și întreținere în perioada de post-închidere. Aceste lucrări, de regulă, se întind pe decenii după definitivarea închiderii). Problema ce se reține în acest caz este dată de imposibilitatea previzionării locului și magnitudinii unor fenomene de poluare cu ape și suspensii generate de vechile activități miniere, în lipsa unei monitorizări reale ale fenomenelor subterane, precum și a neconstruirii unor stații de captare și epurare a apelor de mină la nivelul preconizat în Strategia națională prin care s-a definitivat închiderea perimetrelor miniere.

Sunt în derulare procedurile de achiziție în vederea stabilirii executantului lucrărilor de reabilitare necesare la iazul Novăț, iar pentru iazul Tăuții de Sus lucrările de ecologizare trebuie finalizate până în martie 2024.

Stațiile de epurare a apelor uzate menajere din județ sunt în mare parte nefuncționale. În mediul rural, deși constructiv sunt realizate stații de epurare în cca 40% din localități, acestea nu funcționează sau cel mult funcționează cu treapta mecanică. Punerea în funcțiune a stațiilor de epurare din mediul rural implică realizarea corespunzătoare a rețelelor de canalizare (în cele mai multe cazuri rețeaua de canalizare acoperă maximum 20% din rețeaua centralizată de alimentare cu apă) și asigurarea căminelor de racord pentru cetățeni și, implicit, somarea cetățenilor în vederea racordării la rețeaua de canalizare. Operarea stațiilor de epurare trebuie făcută de un operator licențiat, iar primăriile nu dispun de personal specializat pentru operarea stațiilor de epurare.

O parte din aceste probleme vor putea fi rezolvate prin implementarea Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în județul Maramureș, proiect care propune investiții pentru alimentare cu apă și canalizare în 30 de UAT-uri și care va conduce la creșterea gradului de asigurare a alimentării cu apă potabilă, precum și a nivelului de colectare și epurare a apelor uzate.

 

  

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.