• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 12 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 17 Iunie , 2015

Planuri de olimpici

Deşi universităţi de renume din străinătate se luptă pentru ei, mulţi dintre olimpicii maramureşeni care termină zilele acestea liceul, declară că vor rămâne în ţară. Cum îşi creionează „elevii de aur” viitorul şi ce şanse cred că le oferă România?

 
 

Avem tineri inteligenţi. Şi, ce facem cu ei? Păi, mai nimic. Statul român n-a fost niciodată capabil să-şi valorifice potenţialul uman şi să-şi determine cetăţenii de valoare să rămână în ţară. În toiul „marelui exod de inteligenţă”, în care universităţile din străinătate se luptă pe olimpicii noştri, singura salvare vine tot din patriotismul tinerilor. Deşi, cei mai mulţi au fost umiliţi de stat, nebăgaţi în seamă şi nesprijiniţi, olimpicii cred în viitorul României şi cred că îşi pot contura şi ei viitorul pe care şi-l doresc aici, acasă.

 

GAZETA de Maramureş a vrut să afle ce planuri au olimpicii maramureşeni care termină acum liceul. Maturitatea răspunsurilor lor, patriotismul şi responsabilitatea faţă de ţară, uimeşte.

 

Reti Marian este elev în clasa a XII-a la Liceul de Artă şi a luat locul II la Olimpiada Naţională De Arte Vizuale, Arhitectură şi Istorie.

Întrebat dacă, după terminarea liceului va contiua să se specializeze în acest domeniu, răspunde hotărât: „Absolut. Nici nu se pune problema. Arta este pasiunea mea şi tot ceea ce iubesc, de aceea doresc să continui şi să mă specializez în acest domeniu”.

Studiile ar vrea să şi le continue tot în ţară, la Universitatea de Arte şi Design Cluj-Napoca, secţia de pictură sau grafică: „încă mă mai gândesc pentru ce secţie voi opta. Dacă aş putea alege între România şi în afara graniţelor, aş alege România deoarece este o ţară frumoasă, bogată în cultură şi bineînţeles artă iar aceasta poate oferi multe dacă i se acordă o şansă”.

Marian crede că: „Pentru tinerii talentaţi şi care doresc să persevereze în domeniul ales, România asigură posiblităţi multiple pentru aceştia, prin diferite instituţii de învăţământ: liceal, universitar etc. Oricărui elev care munceşte din greu şi dă tot ce are mai bun din el, meritele îi vor fi recunoscute.”. Pentru Marian olimpiada înseamnă o ocazie prin care îi poate fi recunoscut talentul şi potenţialul său în domeniul artei.

 

De ce Olimpiada Naţională De Arte Vizuale, Arhitectură şi Istoria Artei, Grafică? „De când am început studiile la Liceul de Artă din Baia Mare, mi-am dat seama că doresc să-mi demonstrez calităţile artistice, iar cel mai bun mod de a o face era să particip la Olimpiada Naţională De Arte Vizuale, Arhitectură şi Istoria Artei, Grafică. Această dorinţă, de a participa la Olimpiadă, am avut-o încă din clasa a VI-a. Domnul profesor de grafică, Ciplea Mihai, care m-a coordonat, mi-a oferit şansa de a merge mai departe la faza naţională, observându-mi talentul şi motivarea acumulată timp de 7 ani. Participând la Olimpiada Naţională De Arte Vizuale, Arhitectură şi Istoria Artei, Grafică am avut şansa de a arăta concurenţei de ce sunt în stare să fac. Stresul şi munca depusă, precum şi coordonarea profesorului înainte de probă au dat roade prin luarea premiului al II-lea.

A fost emoţionant, ştiind că am adus mândrie liceului şi nu numai, mai ales familiei care m-a susţinut şi au făcut multe sacrificii pentru această reuşită şi nu numai. Nu ştiu care va fi viitorul domeniului artei la noi în ţară, dar cert este că va fi unul prosper deoarece, părerea mea, România este o ţară plină de talente, ce aduc mândrie ţării şi aşa va fi mereu”.

 

„Pentru tinerii talentaţi şi care doresc să persevereze în domeniul ales, România asigură posiblităţi multiple pentru aceştia, prin diferite instituţii de învăţământ: liceal, universitar etc.

Oricărui elev care munceşte din greu şi dă tot ce are mai bun din el, meritele îi vor fi recunoscute.”

Reti Marian
 
 

Macioca Flavia este elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Dragoş Vodă” din Sighetu Marmaţiei şi olimpică naţională la limba rusă, unde a luat Locul I.

 

După terminarea liceului va continua să se specializeze în acest domeniu „dat fiind că sunt de naţionalitate ucraineană, de aceea am o afinitate aparte pentru limbile slave, limba rusă fiind asemănătoare cu limba mea maternă, limba ucraineană”.

Studiile le va continua tot în ţara noastră: „Chiar dacă probabil ar fi mai avantajos să studiez în afara graniţelor, prefer ţara noastră, România, deoarece aici îmi este familia, prietenii, iar universităţile din ţara noastră sunt chiar foarte bune. De aceea, îmi voi continua studiile la Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine din cadrul Universităţii Bucureşti”.

Flavia crede că: „tinerii cu potenţial ar trebui să şi-l dezvolte, să îl şlefuiască în permanenţă, deoarece nu ştii când şi cum îţi va fi recunoscut” dar recunoaşte şi că: „sistemul actual nu acordă atenţia şi susţinerea necesară elevilor care merită recunoştinţă pentru eforturile şi sârguinţa de care au dat dovadă. Olimpiada pentru mine înseamnă o recunoaştere, nicidecum o grijă în plus. Şi asta deoarece, pentru a ajunge la acest nivel, a fost nevoie de eforturi care s-au văzut progresiv, participând la olimpiada din clasa a IX-a. Consider că, olimpiada a fost un exerciţiu în a mă pregăti pentru ceea ce urmează”.

De ce Olimpiada Naţională de Limbă Rusă? „Încă de la prima oră de limbă rusă din clasa a III-a, aceasta m-a marcat, fapt care s-a văzut la liceu când am ales să particip la Olimpiadă şi nu doar să particip, ci şi să excelez în această materie. Cu această ocazie, doresc să mulţumesc profesoarelor care m-au îndrumat de la prima oră pâna la ultima oră: doamnele profesoare: Stan Maria, Codrea Elvira şi Ştefan Maria. Din informaţiile pe care le deţin, limba rusă este căutată la noi în ţară şi nu doar în zonele unde se vorbesc limbile slave, ci şi în capitală, o dovadă în acest sens fiind faptul că anul trecut la Olimpiadă ni s-a alăturat şi Bucurestiul cu elevi participanţi, unii chiar obţinând rezultate frumoase”, spune Flavia.

 

„Sistemul actual nu acordă atenţia şi susţinerea necesară elevilor care merită recunoştinţă pentru eforturile şi sârguinţa de care au dat dovadă”.

Macioca Flavia

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.