• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 11 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 8 Aprilie , 2015

„Istoria se ocupă de vin şi vinul face istorie”

Marinela Vasilica Ardelean, o tânără de 32 de ani, născută în Baia Mare şi care a copilărit la Cavnic se poate mândri că este cel mai bun somelier din România şi recent a lansat şi în Baia Mare prima sa carte, unica de acest fel din lume, intitulată „50 de vinuri româneşti întâlnesc 50 de preparate culinare italiene”.

 

Lansarea a avut loc la Prefectură, la finalul luni martie, având ca şi invitaţi de onoare pe domnul Teodor Ardelean, director al Bibliotecii Judeţene „Petre Dulfu”, Anton Rohian, prefect de Maramureş, dar şi Ciceu Zamfir, preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş. Evenimentul l-a avut ca moderator pe Teodor Ardelean, „e o carte specială, e o carte deosebită, e o carte grea, dacă vrei să aşezi o lansare de carte pentru o cultură atât de aparte, într-un domeniu pe care nu mulţi dintre noi îl stăpânim. Este o sesiune dificilă pentru că discutăm despre lucruri care nu sunt deloc inclusiviste, ci exact opusul. Marinela Ardelean vine cu contribuţia ei şi realizează paşi uriaşi, într-un univers exclusivist, există segmente rafinate într-o bătălie care ţine de multe secole. Câte întrebări culturale care sunt legate de vin vinul se pot pune în relaţia cu modul în care istoria se ocupă de vin şi vinul face istorie.”

 

Marinela Ardelean recunoaşte că nu era convinsă dacă va desfăşura lansarea de carte şi la Baia Mare datorită încărcăturii emoţionale şi astfel a păstrat-o la final, ca o ultimă lansare din România, după oraşe precum Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca, Arad, Oradea şi Timişoara, pentru a se apropia cât mai mult de consumatori şi neconsumatori de vinuri. „Acest proiect este un adevărat mesaj pe care îmi doresc să îl transmit de fiecare dată când am ocazia, un mesaj care să contribuie la imaginea României, atât în ochii noştri, cât şi a străinilor”.

Marinela este stabilită în Italia de 16 ani şi a descoperit lumea vinului acum 10 lucrând pentru nişte producători de vinuri, de la care a învăţat ce însemnă pasiunea pentru viticultură. Mai apoi a început un curs de somelier timp de 3 ani şi aşa „m-am apropiat de ceea ce însemnă istoria, geografia, dar mai mult m-am descoperit pe mine”.

După ce a finalizat acest curs, a continuat în Franţa, Italia şi alte 60 de ţări pentru a se apropia de producătorii din diverse ţări, pentru a înţelege cât mai mult acea lume. A dezvoltat pe parcurs şi o pasiune pentru şampanie, astfel a ajuns să fie finalistă la concursul „Ambassadeurs du Champagne”, la Milano, în 2013, titlu dat de „Guvernul Șampaniei din Franţa”, dar şi semifinalistă, la competiţia „cel mai bun somelier din lume”, ce a avut loc la Londra, şi este profesor la Roma la „Italian Chef Academy “.

A participat la diverse alte concursuri care i-au oferit încrederea în sine, care au împăcat acel gând că ea, ca femeie, a reuşit în acea lume. Marinela Ardelean este Brand Manager mondial pentru Foss Marai Spumanti, o renumită companie de vinuri spumante din Italia, iar în momentul când a ocupat acest post nu a uitat de sângele românesc care îi curge prin vene, având pretenţia să i se permită să acorde multă atenţie ţării noastre, având încredere că şi aici există consumatori de calitate care să aprecieze vinuri selecte. Astfel, întorcându-se în România pentru a realiza strategia de dzvoltare pentru Foss Marai Spumanti, a descoperit vinurile autohtone.

 

„Un lucru mai puţin plăcut pe care l-am descoperit în relaţia cu cunoştinţele somelierilor internaţionali în legătură cu România se opreşte la Grasa de Cotnari, Fetească Regală, Fetească Neagră şi Albă. Acestea sunt puţinele cuvinte cu care se descrie viticultura din România. M-am inspirat din această lipsă de recunoştinţă internaţională şi într-o bună zi mi-a venit o idee, o carte despre vinurile româneşti”, a mărturisit autoarea. Folosindu-şi relaţiile internaţionale din acest domeniu, dar şi cunoştinţele pe care le-a acumulat în acest domeniu pe parcursul anilor a promis că va dărui ceva înapoi ţării în care s-a născut. „Mă gândeam că o carte despre vinuri poate nu este de ajuns, ajungea poate la români, dar nu şi internaţional, nu atingeam obiectivul meu. Într-o bună zi am zis să fac legătura între vinurile româneşti cu bucătăria italiană, ca fiind una din cele mai apreciate din lume, astfel oferind recunoaşterea mult meritată acestor vinuri autohtone. Eu susţin că a fost o idee genială pentru că o astfel de carte nu a mai fost realizată niciodată, adică nicicând nu au mai fost asociate vinurile unei ţări cu preparatele din altă ţară.”

 

Selecţia a pornit de la peste 400 de vinuri şi a fost redusă la 50, realizată de 18 producători români. Calitatea vinurilor româneşti este într-o continuă evoluţie, din fericire. A ales cele mai scumpe vinuri, cele mai apreciate şi cele mai cumpărate de către români, ajungând la lista iniţială. „M-am întâlnit personal cu cei 18 producători şi le-am explicat ce doresc să realizez, nu am cerut nimic în schimb, toate costurile au fost suportate de o cramă italiană, cu toate acestea m-am lovit de multă neîncredere atât în noi, cât şi în vinurile noastre. Această listă de 50 de vinuri au participat la 2 evenimente din Italia, fără etichete expuse, la care invitaţii au rămas surprinşi pozitiv când au aflat ce fel de vinuri sunt şi au ajuns să fie apreciate. Obiectivul a fost atins, s-au deschis orizonturi noi pentru vinurile româneşti.

La un alt eveniment din Roma, la care au fost prezente 200 de persoane, au ajuns să cunoască vinurile româneşti prin cei 18 producători care au fost invitaţi să îşi prezinte produsele. Răspunsul a fost unul atât de pozitiv încât a fost dedicat un număr întreg al revistei Sommelier vinurilor de origine românească, iar în acest moment doi dintre producători exportă cu mare succes”.

 

Din cele 18 restaurante alese în carte, 12 au stele michelin, iar bucătarii au fost mai mult decât încântați să realizeze reţete speciale pentru aceste vinuri. Autoarea a preferat să nu publice reţetele, ci numai ingredientele, nu a dorit o carte de bucate, ci să pună în evidenţă aceste vinuri. Urmează ca Marinela Vasilica Ardelean să reprezinte România alături de această carte la cel mai mare festival de vinuri, care anul acesta se va ţine în China, un showroom la care vor fi prezenţi peste 400 mii de oameni.

 

Cartea a fost lansată pentru prima dată în Italia, anul trecut în luna noiembrie, la Festivalul de la Merano, unul dintre cele mai exclusiviste târguri de vin din lume, unde România a fost reprezentată de 14 producători Români. Pentru Expo 2015, fiind cel mai important târg din lume, având câteva sute de ani vechime, iar de 18 ani nu a mai avut loc în Europa. Odată la cinci ani are loc acest târg, iar anul acesta va fi la Milano, pe o durată de şase luni, unde Marinela va selecţiona şase vinuri care vor reprezenta tabloul soiurilor autohtone din România, imaginea vinurilor româneşti.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.