• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 28 Martie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 3 Aprilie , 2006

Insectarul cu mocanite

Cele mai vechi exponate de la Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu provin din Maramures. Din 40 de locomotive, o extrem de valoroasa colectie, prea putin mediatizata, sapte au activat pe caile ferate maramuresene. Primul tren care a circulat in Maramures a fost inaugurat in 1872, si facea legatura dintre Sighet si restul Imperiului Austro Ungar (prin Colomeea). Cativa ani mai tarziu au fost deschise noi linii ferate in Maramures, de legatura intre Sighet si ocnele de sare de la Slatina, Costiui si Ocna Sugatag. Deja pe la inceputul secolului al XX-lea, reteaua feroviara a regiunii depasea 100 de kilometri, iar „flota” de locomotive (in majoritate de productie austriaca) numara peste 10 bucati. Dintre locomotivele cu abur pentru linie ingusta („mocanite”), adevarate bijuterii feroviare, mai mult de jumatate au fost conservate miraculos, fiind depozitate astazi la Muzeul Locomotivelor cu Abur al Regionalei CF Brasov de la Sibiu. Acest unic muzeu a fost deschis in 1994, si functioneaza in incinta Depoului de Locomotive Sibiu. Astazi colectia cuprinde peste 40 de locomotive cu abur, pluguri de zapada si macarale cu abur (doua fiind functionale, restul doar piese de muzeu). Ca o recunoastere a valorii acestor masinarii extraordinare, prin Ordin al Ministrului Culturii, toate locomotivele cu abur de la Sibiu au fost declarate parte a tezaurului din patrimoniul cultural national. „Mocanitele” din Maramures Cele mai vechi exponate de la muzeul din Sibiu, si singurele produse in secolul al XIX-lea, sunt „mocanitele” provenite din Maramures, ajunse azi, nu stim cum, tocmai in sudul Ardealului. Cele mai vechi si valoroase sunt doua exemplare produse in anul 1885, la Wiener Neustadt, si care au functionat incepand din anul urmator in Maramures, pe liniile sectorului nordic al regiunii (Taras-Teresva-Ust Corna). Alte trei locomotive (produse tot la Wiener Neustadt, intre anii 1891 si 1894), au deservit liniile ferate salifere maramuresene dintre Sighet-Slatina, Sighet-Costiui si Sighet-Ocna Sugatag. O alta „mocanita”, produsa la uzinele Maffei din Germania, in 1910, si care a deservit aceleasi linii, poate fi deasemenea admirata la muzeul sibian. In fine, ultima locomotiva din acest lot, a saptea, a fost produsa la Budapesta in 1909 si a functionat pe traseul alpin Borsa-Prislop-Iacobeni (!), adica pe cea mai fantastica si necunoscuta cale ferata romaneasca, cea care in timpul primului razboi mondial strapungea Carpatii dintre Maramures si Moldova, si care a fost dezafectata in anii domniei Regelui Ferdinand. Acest manunchi de locomotive ce au deservit Maramuresul, piese de o valoare inestimabila, fac parte din zestrea regiunii noastre, chiar daca sunt acum depozitate (poate temporar...) intr-o locatie aflata in capitala culturala europeana din 2007. Teofil IVANCIUC teofil@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.