• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 11 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 2 Iulie , 2013

Drumurile noastre. Poate…

Între lipsa de fonduri şi neregulile constructorilor. Pe scurt, un blestem care bântuie drumurile naţionale din Maramureş de ani buni. Recent, vicepreşedintele CJ Maramureş Gabriel Zetea şi prefectul Anton Rohian au discutat situaţia cu ministrul Dan Sova.

 
 

Până acum nu s-a putut lucra din lipsă de fonduri, acum nu se poate lucra din cauza problemelor pe care le au constructorii. Alte scuze, aceeaşi realitate dură: drumurile din Maramureş rămân în aer. După ce se spunea că finanţarea pe DN 18 e zero în acest an, ministrul Şova ne-a dat o veste bună: se alocă 200 de milioane de RON pentru drumurile din judeţul nostru. Numai că, nu se ştie dacă are cine să-i cheltuie. Joia trecută, ca-n Mioriţa, la limita dintre judeţele Maramureş si Bistriţa-Năsăud, pe Dealul Ştefănitei, a avut loc întâlnirea dintre Anton Rohian, prefectul judeţului Maramures, şi Gabriel Zetea, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Maramureş, cu Dan Sova, ministru delegat pentru proiecte de infrastructură de interes Naţional şi investiţii străine. La discuţii au participat şi reprezentanţii judeţului Bistriţa, în frunte cu Radu Moldovan, preşedinte al CJ Bistriţa şi prefectul judeţului vecin. Concluzia e că, în acest an, vor fi alocate 200 de milioane de RON pentru proiectele de infrastructură din judeţul nostru. O sumă mică, comparativ cu nevoile judeţului.

Cât despre mega-proiectele de infrastructură, jumătate sunt “în aer”. DN 18, cu cele trei tronsoane Baia Mare - Sighetu Marmaţiei -executat în proporţie de 15%, Sighetu Marmaţiei-Moisei, executat în proporţie de peste 60% şi Moisei -Iacobeni, executat în proporţie de 15% au finanţate lucrările pentru acest an în valoare de 200 milioane de lei (50 milioane de euro), numai că, acum când sunt bani,   s-ar putea rezilia contractele de execuţie. Gabriel Zetea explică: “DN 18 este împărţit în 3 tronsoane. Pe fiecare tronson lucrează câte o firmă diferită, Shapir, Umbrărescu (Spedition UMB şi Tehnostrade) şi Aktor. Din discuţiile pe care le-am avut azi dimineaţă (27 iunie) cu ministrul Şova, pentru judeţul Maramureş sunt destul de consistente. Sunt aproape 200 de milioane lei noi, doar pentru Maramureş, pentru reabilitările de drumuri din judeţ. Numai pentru drumurile naţionale. Sunt aproape 50 de milioane de euro disponibili de la CNADNR numai pentru Maramureş, anul acesta. Este o sumă mare, dar nu este o sumă care să compenseze pentru nenumăraţii ani de la Revoluţie încoace cât Maramureşul a fost ocolit de investiţii.

 

Problema este la nivel de CANDR, cel puţin cu firma Aktor, că nu există din câte am văzut o comunicare bună între ei, în sensul că firma nu înţelege că are alocaţi bani ca să lucreze, deşi aceşti bani există, şi este o sumă importantă şi pentru Aktor. Când am spus că după părerea mea vina este a firmelor pentru întârzieri, că nu şi-au plătit subcontractanţii, m-am referit în mod special la Aktor şi la Shapir.

Umbrărescu lucrează. Singurii care au înaintat în anul 2013 cu lucrările pe DN 18 şi au deja un procent de 60% de lucrări efectuate pe tronsonul lor, este firma lui Umbrărescu. Felicitări lor, oricum, ei lucrează pe banii lor. Conform contractului, lucrează pe banii lor şi urmează ca CANDR, prin firma de consultanţă care lucrează acolo (care e tot o firmă grecească), urmează să vină să verifice lucrările, stadiul în care au fost efectuate, şi apoi li se dau banii. Asta înseamnă că banii vor fi decontaţi în ianuarie 2014”. Discuţiile aprofundate despre rezilierea contractelor vor avea loc zilele următoare, la Cluj. Zetea explică: „Este un lucru bun că s-au purtat discuţii cu ministrul Şova, în sensul că va fi deblocată situaţia de la Aktor. Se vor face comunicările între minister, CNADR şi executantul lucrării Aktor, astfel încât să înţeleagă că există bani şi că se plătesc şi că pot să lucreze.

Singurul lot pe care nu-s optimist, este lotul dintre Moisei şi Iacobeni. Pentru că acolo există probleme cu executantul cu Shapir-ul. Acolo nu am văzut să se întrevadă o soluţie în viitorul imediat apropiat. Nu vor să lucreze. Pe toate celelalte nu sunt probleme: Baia Mare – Dej, Baia Mare-Seini, Baia Mare – Sighet, Sighet – Moisei. Pe toate sunt soluţii”.

 
 

La întâlnire a fost reluată discuţia despre viitorul pod peste Tisa dintre ţara noastră şi Ucraina (Sighetu Marmaţiei- Biserica Albă), când prefectul Anton Rohian i-a înmânat şi ministrului Dan Sova documentaţia pentru susţinerea la nivelul Guvernului României acestui proiect extrem de important pentru ambele ţări, ministrul comentând că suma necesară realizării podului este una rezonabilă, putând fi susţinută în viitorul buget 2014. Documentaţia a ajuns deja pe masa de lucru a încă doi miniştri: a ministrului de externe Titus Corlăţeanu şi a preşedintelui PC Daniel Constantin, ministru al agriculturii.

 
 

„Eu mai am o problemă în afară de DN 18, pe E 58 ( Baia Mare – Seini). Unde, de asemenea, există bani alocaţi. Lucrarea este efectuată în procent de circa 85%. Sunt alocaţi bani în continuare pentru finalizarea lucrărilor, dar soluţia tehnică de execuţie a lucrărilor acolo este una necorespunzătoare din punctul meu de vedere. În sensul că sunt zone inundabile în Ilba şi Seini. Zone în care constructorul, care are conform licitaţiei câştigată şi proiectarea şi execuţia, nu a ales o soluţie corectă. Eu cer şi am cerut ministrului să facă toate diligenţele posibile pentru modificarea soluţiei tehnice de acolo. E o problemă într-adevăr că banii pe E 58 vin dintr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii şi contractele sunt semnate conform soluţiilor tehnice găsite acolo. Şi este foarte greu să modifici proiectul tehnic. Dar încercăm, pentru că nu poţi să laşi oamenii în zone inundabile în aceeaşi situaţie în continuare. Că sunt câteva porţiuni unde iese apa în drum şi nu-i normal. Acolo trebuie făcute lucrări în plus. Consiliul Judeţean nu poate face nimic acolo, pentru că vorbim de un drum naţional. A fost deja o discuţie pe acest subiect, dar urmează să discutăm aplicat cu Regionala de Drumuri Cluj-Napoca”.

(Gabriel Zetea, vicepreşedintele CJ Maramureş)

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.