• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 19 Mai 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 3 Februarie , 2015

Dramatis Personae, rampa neconvenţională pentru profesori de franceză şi actori

Nicolae Weisz, profesor de limba franceză, coordonatorul şi fondatorul Dramatis Personae, trupă de teatru neprofesionist în limba franceză, organizatorul unui festival anual de muzică francofonă, Chants, sons sur scène, şi fost director artistic la Teatrul Municipal Baia Mare timp de opt ani, vorbeşte despre activitatea teatrală a trupei şi importanţa unei asemenea ocupaţii în rândul elevilor.

 

Reporter: Care e povestea trupei de teatru „Dramatis Personae” pe care o coordonaţi?

Nicolae Weisz: Trupa mea de teatru este una de amatori, care joacă numai în limba franceză, Dramatis Personae, şi care are peste 20 de ani vechime, mereu în alte componenţe, actorii fiind mereu alţii. Reuşim să semănăm astfel cu ceea ce se întâmplă pe scena profesionistă din alte ţări, trupele nefiind constante. Nu există actori angajaţi pe perioadă nedeterminată, după acest sistem actorii sunt angajaţi doar pe proiecte, după realizarea unui casting, şi acest lucru se întâmplă şi în Dramatis. Două lucruri au fost constante în această trupă, numele şi cel care se ocupă de ea.

Trupa a stabilit anul acesta un record, având 8 membri activi, de obicei adunând 5-6 actori.

Dramatis Personae realizează în fiecare an un spectacol nou, în ultimii ani pe texte scrise de ea şi participă obligatoriu la două festivaluri internaţionale dintr-o reţea care cuprinde peste 20 de ţări. Primul festival fiind la Arad, se numeşte Amifran, de acolo trupele din România prezente aleg un alt festival la care să participe şi care să facă parte din această reţea.

Noi am ales ca în acest an şcolar să reprezentăm România la festivalul de la Catania, Sicilia, care ne va costa în jur de 250-300 euro/persoană. Festivalul de la Arad, Amifran, are deja 22 de ani vechime, are loc în fiecare an, fiind un festival uriaş, deoarece timp de 6 zile adună în jur de 20-25 de trupe din peste 10 ţări. Există câteva reguli în această reţea care se referă la durata unui spectacol, în jur de 40 de minute, participanţii trebuie să fie elevi de liceu, piesele trebuie să fie în limba franceză, indiferent dacă sunt texte care aparţin unor dramaturgi clasici, moderni, sau texte scrise de către membrii trupei. Calendaristic nu se suprapune nici un festival, primul dintre ele fiind chiar cel de la Arad, pe care îl consider şi cel mai de succes.

Am reuşit să particip aproape la toate de-a lungul anilor, având la activ peste 60 de festivaluri internaţionale. Bani pentru deplasări şi taxele de participare provin în general din buzunarele proprii. Taxa de participare diferă de la 50 de euro la Arad pentru 6 zile până la 180 de euro la Moscova pentru 3 zile, peste tot fiind asigurată cazarea şi masa. S-a întâmplat de câteva ori să fim sponsorizaţi de Consiliul local, lucru care sperăm să se întâmple şi în acest an.

 

Rep.: Care e mecanismul acordării premiilor în acest domeniu şi în ce măsură acestea reflectă performanţa?

Nicolae Weisz: Dramatis Personae nu se poate lăuda cu foarte multe premii, deoarece în reţeaua de care ziceam nu mai există premii din anul 2000. S-a considerat că premiile trebuie să dispară din aceste festivaluri, suntem în cel de al 15-lea an fără premii şi cred că a fost o hotărâre foarte înţeleaptă.

S-a întâmplat de pildă, la multe ediţii consecutive anterioare premiile să fie luate de aceleaşi trupe şi asta depindea, desigur, de cei care realizau aceste spectacole, care în mod constant ştiau ce să facă. Pentru elevi era foarte greu să înţeleagă de ce aceleaşi trupe primesc premii şi ei, care lucrau la fel de mult, cu acelaşi entuziasm, rămân fără şi se simţeau oarecum stânjeniţi. Răspunsul la această stânjeneală a fost foarte bun, şi anume acela de a renunţa la premii. Nu pot să spun că trupa Dramatis Personae nu a fost „răsfăţată” cu premii, de exemplu la ultimele două festivaluri la care am participat din afara reţelei, un festival din Cluj-Napoca anul trecut, iar anul acesta la un festival din Carei, am luat de fiecare dată premiul întâi. Nu i-am dus pentru aceste premii pe elevi, ci pentru că timpul ne permitea şi pentru că întotdeauna întâlnirile de acest fel sunt foarte instructive pentru cei tineri.

 

Rep.: Despre ultima piesă pusă în scenă...

Nicolae Weisz: Titlul ultimei piese puse în scenă de trupă este destul de greu de tradus în limba română, el se numeşte „Histoires d’A”. În spatele acestui „A” se ascunde cuvântul amour, astfel am putea să traducem prin „poveşti de dragoste”. Les histoires d’A este titlul unui cântec francez foarte cunoscut de la care ne-am inspirat. Este un text despre cupluri celebre, pe care le-am revizitat, să vedem cum sunt în 2015. Ne-am permis să vorbim despre ele cu duioşie, dar şi cu detaşare, cu mici accente ironice şi cred că astfel ar putea face parte dintr-o posibilă declaraţie de dragoste.

 

Rep.: În ce măsură contribuie teatrul la dezvoltarea personală a elevilor?

Nicolae Weisz: Dacă nu aş fi constatat că influenţa teatrală asupra elevilor nu este extrem de benefică, cu siguranţă m-aş fi oprit. Consider că este extrem de importantă pentru că îi învaţă pe elevi lucruri care şcoala nu îi învaţă sau nu îi învaţă suficient. De exemplu, să socializeze, să lucreze în echipă, să se respecte, pentru că teatrul însemnă să îţi respecţi partenerul, îi învaţă să vorbească în public, îi învaţă să se exprime limpede, să se privească în ochi, îi învaţă să îşi stăpânească emoţiile, îi ajută să lege prietenii, să scape de complexe, interacţionând cu alţi copii de aceeaşi vârstă din alte ţări, realizează că nu sunt diferiţi, poate uneori au un plus şi consider că acestea sunt lucruri foarte bune cu care să porneşti în viaţă.

Există două feluri de a face teatru neprofesionist de acest fel, am colegi care fac teatru prin intermediul limbii franceze şi alţii care fac franceză prin intermediul teatrului. Eu m-aş situa în cea de a doua categorie, pentru mine limba franceză este cea care este hotărâtoare şi, dacă în primii ani de existenţă, Dramatis Personae a fost o foarte bună fabrică de profesori de franceză, în ultimii ani a devenit o fabrică foarte bună de actori.

Conform ultimului recensământ realizat de mine există deja 10 actori profesionişti care au făcut parte din Dramatis Personae şi încă doi care acum sunt la facultatea de teatru. Nu ne-am propus nici una nici alta, dar dacă aşa s-a întâmplat, a fost o bucurie şi nu am nici un regret la acest capitol.

 

Rep.: Cum vedeţi viitorul trupei „Dramatis Personae”?

Nicolae Weisz: Activitatea Dramatis Personae se va încheia la un moment dat, iar acel moment nu este foarte departe, iată, am ajuns la 40 de ani de când sunt profesor de franceză, încă nu mă simt ruginit, dar legile spun că la un moment dat trebuie să te opreşti. În clipa în care mă voi pensiona, probabil că mă voi opri şi din această activitate, cu regrete sau fără, nu ştiu, probabil cu prea puţine. Mă gândesc care din foştii actori Dramatis Personae ar putea lua rolul meu, pentru că pentru asta ar trebui să fie şi profesor în cadrul Colegiului Naţional Mihai Eminescu. Va fi un punct pe care am să îl pun, deoarece se va termina o frază.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.