• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 13 Iulie 2020

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 26 Noiembrie , 2019

Biblioteca de idei. ... Spre a nu rămâne pe dinafara memoriei fapte importante!

Urme în timp, urme pe răbojul timpului. Momente care au dobândit relief remarcabil într-o fărâmă de timp. Evenimente cu relevanță şi indici de constanță... Oameni care au văzut limpede viitorul...

* La 27 octombrie 1851, elevul inginer Petrache Poenaru, bursier al Munteniei la Londra, întocmește un raport oficial privind călătoria sa pe prima linie de cale ferată din lume Liverpool – Manchester, un „drum de fier pe care se transportă... călători și mărfuri în trăsuri cu aburi. Douăzeci de trăsuri, legate unele de altele şi încărcate cu 240 de persoane sunt trase toate deodată...”
* În teritoriile locuite de români, prima linie ferată construită şi dată în exploatare a fost marcată festiv la 20 august 1854, respectiv la 1 decembrie 1856 după alte surse, pe distanța Oravița – Buziaș. Linia făcea parte din rețeaua căilor ferate austro-ungare.
* În anul 1860 este dată în circulație linia Cernavodă – Constanța, pe teritoriul Dobrogei înglobată în Imperiul Otoman.
* La 27 februarie 1862, George Bariţiu „comproprietar de fabrică, secretar al Asociaţiunii Transilvane pentru literatură și cultura poporului român, plenipotent al districtului și cetății Brașovului în chestiunea drumurilor de fier” publică în Gazeta de Transilvania „Memoriul pentru cel dintâi drum de fier în România Unită”. În articol, apărut la scurt timp și în format broșat la Tipografia lui Ioan Gött învățatul ardelean arată „care ar trebui să fie rețeaua de căi ferate în cele două Principate şi cum s-ar putea face legătura cu Transilvania prin acest mijloc de comuni­cație”. Bariţiu propune varianta de început Giurgiu – București – Ploiești – Buzău.
* La 19 octombrie 1869 a fost inaugurată prima linie ferată din frontierele Principatelor Unite (70 km), iar la 15 decembrie în același an linia Ițcani - Roman (54 km), ca prelungire a căii ferate ce venea de la Viena prin Cracovia, Lemberg şi Cernăuți.
* Document de arhivă 22 aprilie 1872. „Act de cesiune” a unei părți din moșia Mircești de către poetul Vasile Alecsandri, pentru construirea Căii Ferate Lemberg – Cernăuți, în care se pune şi condiția de a se face „stație pe moșie”.
* La 11 aprilie 1880 ia naștere „Direcțiunea generală princiară a căilor ferate” (CFR).
* La 1 iulie 1882 are loc unificarea totală a rețelei feroviare din Regatul Românesc.
* În 1885 s-a inaugurat Podul de peste Dunăre al lui Anghel Saligny. Regele Carol I a bătut în tablierul podului nitul de argint ce conținea cifrul regal.
* În 1919, România avea 3.838 km de cale ferată.
* În 1938, CFR poseda o rețea de 11.434 km (din care 679 cale în­gustă), 3.528 locomotive, 3.612 va­goa­ne pentru călători, 832 vagoane de poștă şi bagaje şi 64.130 vagoane marfă. În același an a început con­strucția Palatului CFR, cea mai mare clădire din țară.
* 10 iunie 1939. Aniversarea la București, în prezența Regelui, a celor 70 de ani de la înființarea pri­mei căi feroviare. Ceferiada. Inaugurarea Muzeului ceferiștilor. Defilarea materialului rulant – trenuri de persoane şi marfă, petroliere, sanitare, baie, brutărie, macara etc. - începând cu garnitura primului tren din 1869 în care a călătorit Regele Carol I, prima locomotivă fabricată în România şi trenul în care şi-au făcut intrarea triumfală în București, prin Gara Mogoșoaia, Regele Ferdinand şi Regina Maria.
... De ținut minte! Mai ales acum când acronimul CFR înseamnă cu prioritate și pregnanță... Cultura Feroviară Română!

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.