• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 14 August 2022

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 23 Septembrie , 2016

Aeroportul Baia Mare, zbor spre redeschidere

Până la sfârşitul acestei luni, lucrările de modernizare ale Aeroportului Internaţional Baia Mare vor fi finalizate. Acest fapt nu presupune însă, automat, reluarea activităţii operaţionale, întrucât, după 50 de ani, practic am reconstruit un nou aeroport, cu alte caracteristici funcţionale.

 

 

În ciuda numeroaselor zvonuri şi discuţii, Aeroportul Internaţional Baia Mare se apropie de finalizarea proiectului de modernizare şi extindere a pistei. Un proiect istoric care oferă numeroasae oportunităţi Maramureşului şi maramureşenilor. Numai că, odată cu recepţia lucrărilor nu se încheie şi proiectul efectiv. Pe de o parte, se vor căuta surse de finanţare, creditul garantat de Consiliul Judeţean Maramureş fiind doar o plasă de siguranţă pentru a evita penalităţile din cauza întârzierilor la plata facturilor. Pe de altă parte, urmează să se realizeze o serie de operaţiuni, obligatorii pentru reluarea zborurilor.

 

Directorul Aeroportului Internaţional Baia Mare, Dorin Buda a explicat: „Până la sfârşitul lunii septembrie, lucrările contractate vor fi finalizate. Acest fapt nu presupune însă, automat, reluarea activităţii operaţionale, întrucât, după 50 de ani, practic am reconstruit un nou aeroport, cu alte caracteristici funcţionale.

La finalizarea lucrărilor, echipamentele de radio-navigaţie proprietatea ROMATSA vor trebui repoziţionate. Compania italiană THALES, producătorul echipamentului ILS (singurul echipament care asigură aterizarea instrumentală de precizie la aterizare), urmează să avizeze proiectul tehnic aferent şi constructorul să mute echipamentul pe noua poziţie.

Din păcate, nici aeroportul, nici ROMATSA, nu avem echipamente echivalente care să permită aterizarea aeronavelor în condiţii de maximă siguranţă şi nici nu există posibilitatea de a instala echipamente provizorii.

Mai mult, având în vedere că lungimea pistei a crescut de la 1.800 m la 2.150 m, toate procedurile de aterizare şi decolare vor trebui reproiectate de către firma germană Air Sight, cu care ROMATSA a încheiat contractul aferent. Va trebui să achiziţionăm şi noi echipamente şi utilaje, care să permită deservirea aeronavelor de mediu curier (de ex. autospecială salvare şi stingere a incendiilor, autofreză pentru zăpadă, echipament de deszăpezire cu perie şi suflantă, degivror aeronave, sistem transport bagaje pe fluxul de sosiri, scară autopropulsată pentru accesul pasagerilor în/din aeronavă, bandă de bagaje autopropulsată pentru aeronave etc.).

Toate echipamentele şi utilajele achiziţionate vor trebui apoi autorizate/certificate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Valoarea acestor echipamente este una considerabilă, dar achiziţionarea acestora este obligatorie. Investiţii în acest gen de echipamente nu s-au făcut în ultimii 25-30 de ani. Freza de zăpadă aflată acum în dotarea noastră a fost fabricată în anul 1974, scara de avion în 1973, avem două maşini de pompieri, una fabricată în 1988, una în 1993, utilajele pentru întreţinerea pistei sunt din 1984, respectiv 1988”.

Pentru a putea aduce companii low cost în Baia Mare, aceste proceduri sunt obligatorii. Dorin Buda spune că: „Orice companie aeriană care urmează să opereze pe un nou aeroport, în prealabil, auditează cu specialiştii lor, întreaga infrastructură aeroportuară, pentru a se convinge că se vor putea respecta cerinţele lor de operare. Lucrările executate nu se pot compara cu cele efectuate la alte aeroporturi, nici ca volum, nici ca şi complexitate. Nu suntem în concurenţă cu nimeni, pentru că există încă un potenţial uriaş de creştere al numărului de pasageri pentru toate aeroporturile din România. Nu mai este mult până când maramureşenii şi cei care vor să ne viziteze vor putea zbura la preţuri rezonabile”.

 

Pista actuală a fost realizată în 1965, acum 50 de ani. În prezent pista aeroportului are 1790 de metri, va fi extinsă cu 360 de metri înspre Bozânta Mare, pentru această investiţie a fost necesară devierea drumului comunal spre Bozânta Mare şi devierea râului Băiţa. Pe lângă prelungirea pistei cu 360 de metri, se va lăţi pista de la 30 la 45 de metri, iar pentru a face acest lucru a fost necesară scoaterea din fondul forestier a 3 hectare de pădure şi creşterea portanţei pistei pentru a putea ateriza avioanele de mediu curier, pentru a putea dezvolta şi componenta cargo.

Comentariile celorlalți

Ioan Dialog pe 27.09.2016 la 13:18
Fiind un beneficiar destul de frecvent al zborurilor către București constat cu regret că lucrările de modernizare se prelungesc pentru o dată încă imprevizibilă.Pacat !

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.