Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
    Proclamației de la Islaz
La 9 iunie 1848, pe Câmpia Libertății de la Izlaz, a avut loc o amplă adunare populară, ocazie cu care a fost citită așa-numita „Proclamație de la Islaz”, program constituțional întocmit de un comitet revoluționar din Muntenia, ce a marcat începutul Revoluției de la 1848 din Țara Românească. Trebuie amintit că Islazul a fost ales de Nicolae Bălcescu ca loc al declanșării revoluției din Țara Românească, deoarece exista teama unor conflicte armate între revoluționari și trupele domnitorului Gheorghe Bibescu, dar și pentru că atât comandantul companiei de dorobanți, care avea sub pază portul și frontiera din acesta zonă, căpitanul Nicolae Pleșoianu, cât și șeful administrației din acest mic port dunărean, erau de partea revoluționarilor. Proclamația de la Islaz citită de către Ion Heliade Rădulescu prevedea independența administrativă și legislativă a țării, crearea unei gărzi naționale, egalitatea în drepturi a tuturor cetățenilor, indiferent de naționalitate și de religie, convocarea unei Adunări Constituante spre a pune bazele unei Constituții, eliberarea și împroprietărirea țăranilor, alegerea unui domn responsabil pe termen de cinci ani, separația puterilor în stat și altele. În același timp, a fost format un guvern provizoriu, constituit din Ion Heliade Rădulescu, Christian Tell, Ştefan Golescu, Nicolae Pleşoianu, Gheorghe Magheru și preotul Radu Şapcă, care se adresează domnitorului Gheorghe Bibescu, cerându-i să semneze actul Proclamației de la Islaz. Știind că a pierdut sprijinul armatei, Bibescu semnează, la 13 iunie, această proclamație și acceptă revendicările trecute în ea, apoi abdică și pleacă în Transilvania, lăsând ca țara să fie condusă de Guvernul Provizoriu. A doua zi, însă, armatele otomane, conform unei înțelegeri ruso-turce, vor pătrunde în Țara Românească, iar cele rusești în Moldova. În aceste condiții, la începutul lunii iulie 1848, Guvernul Provizoriu este nevoit să demisioneze, iar în locul lui va fi aleasă o Locotenență Domnească, ce va conduce țara până în septembrie 1848. Apoi, în urma unei noi intervenții a armatei turcești și după crâncena bătălie din 13 septembrie 1848 din Dealul Spirii dintre trupele turcești aflate în București și compania de pompieri condusă de căpitanul Pavel Zăgănescu, Revoluția de la 1848 din Țara Românească va fi înfrântă.
      Pavel Zăgănescu este unul dintre marii patrioți ce s-au afirmat în lupta pentru dreptate, libertate şi unitate a națiunii române din secolul al XIX –lea. 
            Pavel Zăgănescu a intrat în armată în anul 1831, iar în anul 1844 a fost mutat în corpul pompierilor unde s-a evidențiat. Ulterior, în 1847, a participat la acțiunea de salvare de vieţi şi bunuri în timpul marelui incendiu care a mistuit o mare parte din mahalalele Bucureștilor. A fost răsplătit în același an, fiind avansat la gradul de locotenent, iar în anul revoluționar 1848 a primit gradul de căpitan. Cu acest grad a luat parte la evenimentele din 13 septembrie 1848, evenimente ce au culminat cu momentul confruntării subunității pe care o comanda cu oștirea otomană. 
 
| 
             Proclamaţia de   la Islaz  | 
        
| 
             PROCLAMAŢIA ŞI PROGRAMUL REVOLUŢIONAR ÎN   CARE „POPOLUL ROMÂN” ESTE RIDICAT LA LUPTĂ REVOLUŢIONARĂ, ÎNFĂŢIŞÂNDU-SE   OBIECTIVELE REVOLUŢIEI, SINTETIZATE ÎN 22 PUNCTE, COMENTATE ŞI EXPLICATE.  În numele poporului român „Dumnezeu e   Domnul şi s-a arătat nouă; bine este cuvântat cel ce vine întru numele   Domnului” Respect pentru proprietate. Respect către persoane  Fraţilor români,  Timpul mântuirii noastre a venit;   popolul român se deșteaptă la glasul trâmbiței îngerului mântuirii şi îşi cunoaște   dreptul său de suveran. Pace vouă, pentru că vi se vestește libertate vouă!  Popolul român se scoală, se armează şi   nu spre a se lupta o clasă asupra alteia, nu spre a rumpe legăturile sale de relații   din afară, ci ca să ție în frâu şi respect pe voitorii de rău ai fericirii   publice. Strigarea românilor e strigare de pace, strigare de înfrățire. La   această mare faptă a mântuirii, tot românul are dreptul de a fi chemat,   nimeni nu este scos afară; sătean, meserian, neguțător, preot, soldat,   student, boier, domn, e fiu al patriei şi, după sfânta noastră credință, e şi   mai mult, e fiu al lui Dumnezeu. Toţi avem același nume de român. Aceasta ne înfrățește   şi face să înceteze toate interesele, să se stingă toate urile. Pace dar   vouă! Libertate vouă!  Scularea aceasta e pentru binele, pentru   fericirea tutulor stărilor soţietăţii, fără paguba vreuneia, fără paguba   însăşi a nici unei persoane. Nu se cuvine a perde cei mai mulţi pentru cei   mai puțini, căci este nedrept; nu se cuvine iară a perde cei mai puțini   pentru cei mai mulți, căci este silnic.  Popolul român, în cât către cele din   afară nu supără pe nimeni, respectă toate puterile şi cere a respecta şi ele   drepturile stipulate prin tractaturile lui Mircea şi Vlad V, recunoscute de   toate tractatele încheiate între Î. Poartă şi Rusia şi protestă asupra   oricărei fapte ce s-a făcut în protiva acestor tractate. Popolul român   voieşte cu o voinţă tare a-şi păstra neatârnarea administraţiei sale,   neatârnarea legiuirii sale, dreptul său suveran în cele din năuntru şi rămâne   în aceleaşi legături, şi mai strânse prin luminile veacului, cu Î. Poartă.   Această voinţă e legală, e pe credinţa tractatelor şi nu e în paguba nimului.    Popolul român leapădă un Regulament care   este în protiva drepturilor sale legislative şi în protiva tractatelor ce   recunosc autonomia. Această lepădare este însuşi în folosul Înaltei Porţi, ce   va fi arbitrară dimpreună cu Franţa, Germania şi Englitera, cărora românii le   reclamă judecată şi ajutor la orice asuprire li s-ar face.  Popolul român decretă şi hotărăşte   responsabilitatea miniștrilor şi cu un cuvânt a tutulor foncţionarilor   publici şi fiindcă neresponsabilitatea nu este drept al nimului nici de   moştenire, nici de învoire, prin urmare nimeni nu perde nimic şi hotărârea   popolului e sfântă.  Popolul român voieşte o patrie tare,   unită în dragoste, compusă de fraţi, iar nu de vrăjmaşi, prin urmare decretă,   după vechile sale datine, aceleaşi drepturi civile şi politice pentru tot   românul.  Cine nu voieşte aceasta e vrăjmaş al   fericirii publice, e un alt Cain ucigător de frate în sânul mamei noastre   patrii.  Popolul român va să dea dreptate şi   dreptatea e a lui Dumnezeu. Dreptatea nu sufere a purta numai sărăcii   sarcinele ţării şi bogaţii să fie scutiţi. Prin urmare decretă contribuție   generală după venitul fiecăruia. Aceasta înavuţeşte patria şi o patrie avută   e în folosul tutulor şi, prin urmare, în paguba nimului. Aceasta cheamă pe   toţi la aceleaşi drepturi şi datorii într-o patrie dreaptă, înfloritoare şi   care cu tot dreptul nu va mai putea suferi control străin.  Popolul român dă înapoi la toate stările   dreptul cel vechi de a avea reprezentanți în Generala Adunare, decretă de azi   înainte alegerea largă, liberă, dreaptă, unde tot românul are dreptul de a fi   chemat şi unde numai capacitatea, purtarea, virtuţile şi încrederea publică   să-i dea dreptul de a fi ales. Aceasta pe cei buni, pe cei drepţi nu-i   păgubeşte întru nimic şi românii au fost totdauna buni. O ştiu străinii şi o   ştie proverbul cel vechiu: „Bună ţeară, rea tocmeală”. Această decretare nu e   în paguba nimului, va să schimbe numai tocmeala.  Popolul român decretă tipar liber,   cuvântare liberă, adunări libere, spre a vorbi, a scrie cele de folos, spre a   arăta adevărul. Adevărul, ideile, cunoștințele vin de la Dumnezeu în folosul   general al oamenilor, ca soarele, ca aerul, ca apa şi, prin urmare, sunt   proprietate universală şi dacă se cuvine a fi respectată însăşi proprietatea   particulară, cu atât mai vârtos este sacră şi neatinsă proprietatea universală.   A îneca adevărul, a stinge luminile, a împedeca foloasele prin împedecarea   tiparului este o vânzare către patrie, o apostasie către Dumnezeu. Libertatea   tiparului nu poate păgubi pe nimeni decât pe fiii întunerecului.  Popolul român voieşte pace, voieşte   tărie, voieşte garanția averilor sale materiale, morale şi politice; decretă   dar gvardie naţională, în care tot românul se naşte al ei soldat, tot românul   e un gvardian al fericirii publice, un garant al libertăţilor publice.   Aceasta nu păgubeşte pe nimeni decât pe conspiratorii asupra drepturilor   patriei.  Popolul român cheamă toate stările la   fericire, recunoaște facerile de bine ale comerciului, ştie că sufletul lui   este creditul, care niciodată n-a vrut să i-l înlesnească sistema trecută.   Decretă dar o bancă naţională, însă cu fonduri naţionale.  Popolul român, în generozitatea şi   evlavia sa, se închină locurilor sfinte şi va trimite de acum înainte la   Sfântul Mormânt şi la alte așezăminte religioase untdelemn, tămâie, făclii şi   însuşi bani spre ţinerea de şcoale, de preoţi, spre lauda lui Dumnezeu şi tot   spre adevărata laudă a celui ce s-a răstignit spre desrobirea celor săraci   decretă ca prisosul veniturilor mânăstireşti să fie al ţării, spre desrobirea   şi ajutorul celor săraci şi reclamă moșiile mânăstirilor închinate a le   scoate de sub orice mâncătorie. Popolul român dă lui Dumnezeu ce este al lui   Dumnezeu şi ia de la farisei ceea ce nu este al fariseilor, ca să dea   săracului, care e fratele Domnului. Aceasta nu e în paguba românilor, ci spre   mântuirea lor şi lauda Sfintelor Locuri.  Popolul român împarte dreptatea   deopotrivă la toţi şi dreptatea o dă pentru toţi şi mai vârtos pentru cei   săraci. Săracii, sătenii, plugarii, hrănitorii oraşelor, fiii patriei cei adevărați   ce au fost defăimaţi atât îndelung cu numele glorios de român, ce au purtat   toate greutățile ţării, prin munca lor de atâtea veacuri au lucrat moşiile şi   le-au îmbunătăţit, au hrănit pe strămoșii proprietarilor, pe moşii lor, pe   părinţii lor, pe aceşti proprietari înşişi şi au drept înaintea generozității   proprietarilor, înaintea dreptății patriei şi cer o părticică de pământ   îndestulă pentru hrana familiei şi vitelor sale, părticică răscumpărată de   atâtea veacuri cu sudorile lor. Ei o cer şi patria le-o dă şi patria iară, ca   o mumă bună şi dreaptă, va despăgubi pe fiecare proprietar de mica părticică   ce o va da săracului ce nu are pământul său, după strigarea dreptăţii, după   glasul Evangheliei, după inima cea frumoasă a românilor, în care au aflat   parte străinii în totdeauna, necum fraţii lor, hrănitorii lor, tăria lor cea   adevărată. Claca dar şi acea infamă iobăgie se desființează, lucrarea la   lucrul drumurilor se desființează, săteanul fără pământ se face proprietar şi   tărie neînvinsă celor mai avuţi în folosul tutulor şi în paguba nimului;   visteria va despăgubi pe toţi.  Popolul român, după vechile sale   drepturi, voieşte ca Domnul, în care este personificată suveranitatea acestui   popol, să fie tare prin dragostea publică, drept, luminat, voitor de bine   patriei, bărbat întreg şi, ca să-l poată afla la alegere astfel, decretă,   după vechile sale drepturi, a-l căuta în toate stările soţietăţii, în toată   naţia, iar nu într-un număr mărginit de oameni. Domnia nu e drept de   moştenire a nici unei familii, domnia este a patriei. Ea o dă celui ce va   socoti de cuviinţă dintre fiii săi. O asemenea alegere strânge şi mai mult   legăturile noastre cu Î. Poartă, pentru că per puţinele persoane ce se pot   înfluenţa în paguba Î. Porţi şi a popolului român.  Puterea suverană purcede de la Dumnezeu   şi în toată ţeara se află undeva. În Ţeara română este în popolul român, ce   are dreptul de a numi pe capul cel mai înalt al patriei. Prin urmare,   popolul, având dreptul suveran, poate revesti cu dânsul pe oricine va socoti   de cuviință şi pe câţi ani i se va părea că-i este mai de folos. Aşadar,   decretă ca domnia să se dea celui ales numai pe cinci ani, spre a se tăia rivalitățile   şi urile îndelungate şi spre a pune o emulație între cetăţeni a fi buni,   întregi şi folositori patriei ca să tragă încrederea publică.  Popolul român leapădă de la sine orice   titlu ce i s-a introdus prin corupţie de la străini în protiva vechilor sale   datine. Domnul este ales unul dintre cetăţeni şi după domnie remâne iară   cetăţean, fiu al patriei. Domnul nici nu a fost nici nu este prinţ; domn e   tot cetăţeanul, domn e şi capul ţării. Asta e titlul cunoscut de toţi   românii. Vorba de prinţ e cunoscută numai de cei ce ştiu din limbile Europei.   Vorbele de preaînălțat, prealuminat sunt nişte traducţii din limbagiul fanarioților,   iubitori de titluri.  La multe trebuințe ce are patria acum   pentru despăgubire şi atâtea cheltuieli spre înaintarea patriei, popolul   român nu mai poate da domnului o listă civilă atât de mare li mai vârtos că,   şi fără aceasta, vede că este de neapărată nevoie ca domnul să dea exemplu   mai întâi de simplitate şi de vieaţă cumpătată.  Vorbele nobil, nobilitate sunt   necunoscute între popolul român. Fapta asemenea e şi mai necunoscută, căci   nimic n-a fost de moştenire în ţara aceasta, nici rang, nici titluri, decât   proprietatea şi numele familiei. Popolul român decretă dar desființarea   tutulor rangurilor titulare ce nu au foncţii şi al căror nume nu aduc aminte   decât nişte timpi de barbarie şi de servilitate.  Popolul, protestând asupra măsurilor   arbitrare şi nelegiuite de a se pune taxă la învățătură, de la care săracul,   orfanul, fiul văduvei e scos afară, protestând asupra relei cugetări de a   degrada şi de a ucide naționalitatea prin scoaterea limbii naționale din   şcoale, decretă o învățătură pentru toţi egală, progresivă, integrală pe cât   va fi cu putinţă, după facultăţile fiecăruia şi fără nici o plată; decretă în   București o şcoală politehnică, câte o universitate în Bucureşti şi Craiova   şi câte un liceu, cum şi pensionate pentru amândouă sexele, câte un liceu,   asemenea şi un pensionat în fiecare judeţ, câte o şcoală normală în fiecare   plasă şi câte o şcoală începătoare bine tocmită în fiecare sat; decretă   ştiinţele, ca şi până acum, în limba patriei şi cultura şi înflorirea acestei   limbi după natură şi după originea ei, cu literele sale, atât în cărţile   profane, cât şi în cele sacre, cum şi introducerea literelor în toate   cancelariile.  Despre acest capitol al învățăturii,   guvernul va fi dator sub a sa răspundere, a pune cea mai activă stăruință   spre a se înființa așezămintele de educație publică şi, precum nu se poate lăsa   nici un creştin a se naşte şi a muri nebotezat, asemenea nici un fiu de cetățean   din câţi se află în vârstă de doisprezece ani şi câţi se vor naşte de acum   înainte să nu rămâie neîmpărtășit de învăţătură, căci pe dânsa se întemeiază   viitorul ţării şi punerea în lucrare, cum şi garanţia cea adevărată a așezămintelor   patriei.  Popolul român leapădă de pe sine   neomenia şi ruşinea de a ţine robi şi declară libertatea ţiganilor celor   particulari. Cei ce au suferit până acum ruşinea păcatului de a avea robi   sunt iertaţi de popolul român, iar patria ca o mumă bună, din vistieria sa va   despăgubi pe oricine va reclama că a avut pagubă din această faptă creștinească.    Popolul, decretând odată drepturile   civile şi politice ce le-a avut totdeauna tot cetățeanul, declară că tot   românul e liber, tot românul e nobil, tot românul e un domn. Prin urmare, de   azi înainte desființează orice pedeapsă cu bătaia şi rumpe în obrazul gâzilor   orice biciu şi orice vargă ce degradă demnitatea cetățeanului. Bătaia dar se   aridică de la orice dregătorie şi cu atâta mai vârtos din rândurile   soldaţilor.  Popolul român, deşi nu cunoaşte fiinţa   pedepsei cu moarte, însă pentru că adesea prin judecătoriile criminale   judecătorii de sistema cea mai veche au cutezat a da afară nişte sentinţe de   moarte fără să fi putut a se pune în lucrare, popolul decretă desfiinţarea cu   totul a pedepsei cu moartea, atât în lucrare, cât şi în sentinţe.  Popolul român, vâzând întreruperile sale   de relaţii cu Î. Poartă mai vârtos de la 1828 încoa, văzând că reprezentantul   său la Constantinopole e un străin, reclamă a-şi avea relaţiile de-a dreptul   cu Î. Poartă şi reprezentant al său la Constantinopole însuşi dintre români.  Pe scurt, popolul român, recapitulând,   decretă:  
 Această Adunanţă va lăsa în moştenire   viitorimii Constituţia aceasta şi va fi datoare încă a o încheia printr-o   legiuire, prin care neapărat la fiecare 15 ani, din dreptul său, să-şi aleagă   popolul deputaţi estraordinari, cari, venind în Adunanţă estraordinară, să   introducă reformele cerute de spiritul epohei. Cu aceasta se împedică d-acum   înainte vrednica de plâns nevoie de a se face reforme cu mâna armată şi vor   fi feriţi copiii şi strănepoţii noştri de necesitatea în care s-a aflat   astăzi popolul român.  (...)  Măria Ta, domnule ales al ţării!  Plânge popolul român cu durere că te pomenește   în urma tutulor şi este la Măria Ta să te pui în cap. Patria te-a ales, te-a   avut fiul ei cel mai scump; guvernarea ţi-a fost problematică; te-ai arătat   în ochii patriei şi ai lumii ca fiul risipitor din Evanghelie. Vino înapoi şi   va pune patria inel în dreapta ta şi va înjunghia viţelul cel gras. Noi nu-ţi   cerem cuvânt, pentru că eşti fratele nostru, eşti român. Cuvântul îl vei da   înaintea conştiinţei Măriei Tale, înaintea lui Dumnezeu. Nu ştim dacă câte ai   făcut le-ai făcut de bunăvoie ori silit. Acum e timpul să arăţi lumii că ai   fost şi eşti român; acum e timpul să faci să se spele cele trecute şi să nu   laşi fiilor un nume veştejit. Patria te reclamă de fiu, ea îşi rumpe   vestmintele, îşi bate peptul şi aleargă şi într-o parte şi într-alta, cerând   să nu piară nici unul dintre fiii săi, să nu se verse nici o picătură de   sânge de român. Patria uită tot: fii dar al ei, după cum voieşte să te aibă   în cap la această mare faptă. Fă o pagină frumoasă istoriei române. Nu-ţi   face copiii a se ruşina în sânul Franţei de tatăl lor; nu lăsa ţeara fără cap   în asemenea împregiurări, în prada intrigii ce ar putea aduce anarhie, căci   atunci vai nouă şi de trei ori vai Măriei Tale!  (...) Apoi popolul român declară astăzi   în faţa lui Dumnezeu şi a oamenilor că, dacă proclamația sa se vede   pretutideni însuflată de spiritul păcii, dacă ei nu vorbesc într-un ton amenințător   şi se ţin pe drumul legilor şi al tractatelor, aceasta învederează caracterul   lor cel pravilnic şi sufletul lor ce deopotrivă adoară libertatea şi a lor şi   a altor naţii ce voind a se reîntregi în drepturile lor ştie a respecta pe   ale altor naţii. Aceasta îi face a vorbi astfel, iar nu frica; căci sunt o   naţie mai mult de 8 milioane suflete şi, la orice invazie din afară ce le va   ameninţa libertăţile, fiecare va şti a-şi apăra vetrele, şi străinul, în cele   după urmă, la orice nenorocire, va putea cutropi pământul dacă va dormi   Dumnezeu, iar nu şi oamenii. Nici un român nu va mai trăi după moartea   independenţei patriei sale.  Fraţi români! Respectați proprietatea şi   persoanele, adunaţi-vă cât de mulţi, armaţi-vă cu toţi, însă imitaţi pe   fraţii voştri transilvani. Vedeţi cum se adunară atâtea miriade fără să se   facă cea mai mică larmă, cea mai mică neorânduială. N-aveţi nici o temere   decât temerea de Dumnezeu şi atunci vouă cu adevărat vi se va cuveni a striga   fără ruşine: „Că cu noi est Dumnezeu!”!  Cu noi este Dumnezeu, fraţilor! În   numele lui sculaţi-vă îngerul răzbunării dumnezeieşti va stinge pe tot   vrăjmaşul şi va doborî şi cal şi călăreţ, carele şi armele lui vor fi   risipite ca pulberea şi planurile lui împrăştiate ca fumul.  La arme, români! La armele mântuirii!   | 
        
Surse> lectiadeistorie, enciclopediaromaniei, wikipedia