
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro

Prejudiciu de peste 4 milioane de lei din bani publici
Mircea CRIȘAN
Ioana LUCĂCEL
Recent, Curtea de Conturi a făcut public raportul privind finanțele publice locale din Maramureș pe anul 2023, realizat în urma celor 8 misiuni de audit financiar și 26 misiuni de audit de conformitate la 32 de entități, desfășurate anul trecut. Rezultatul: abateri financiar contabile în valoare de 99 milioane de lei și prejudicii în valoare de 4 milioane de lei.
Știți câți bani încasează într-un an normal, cum a fost 2023, primăriile de municipii, orașe și comune din județ, plus Consiliul Județean Maramureș? Răspunsul ni-l dă Curtea de Conturi în cel mai recent raport privind finanțele publice locale din Maramureș: 2.115.715 mii lei. Pare mult? Ei bine, plățile efectuate au fost și mai mari: 2.176.941 mii lei. Adică, un deficit de 61.2 milioane de lei.
Pe ce s-a cheltuit acest puhoi de bani? Ponderea cea mai mare este reprezentată de cheltuielile de personal (22,7% din totalul plăților efectuate), urmată de cheltuielile cu bunuri și servicii (19,4%) și proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (18,9%), iar cheltuielile de capital reprezintă 16,4% din totalul plăților efectuate în anul 2023.
Dacă tot e la modă să vorbim de datorii, deficite și dobânzi, vă mai spunem o cifră interesantă: 135.789 mii lei, suma plătită de administrațiile locale în doar un an pentru împrumuturile contractate în perioadele anterioare.
Problema e că, pe lângă faptul că banii nu ne ajung, îi cheltuim și prost. Curtea de Conturi a constatat prejudicii în sumă totală de 4.034 mii lei (inclusiv accesoriile aferente). Conform raportului, cele mai semnificative abateri se referă la:
„Efectuarea de cheltuieli de capital fără contraprestație în sumă de 2.007 mii lei
Deficiența s-a identificat la 13 (treisprezece) unități administrativ-teritoriale. Nominalizăm U.A.T.C. Repedea, unde s-a constatat plata nedatorată a sumei de 898 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli incluse nejustificat în situațiile de lucrări întocmite la obiectivul «Modernizare/ reabilitare drumuri și străzi în comuna Repedea județul Maramureș». Executantul lucrărilor a întocmit factură storno în sumă de 898 mii lei care a fost înregistrată în evidența contabilă.
La U.A.T.C. Oarța de Jos s-a constatat plata nelegală a sumei de 202 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări executate la obiectivul de investiții «Modernizare drumuri în comuna Oarța de Jos, județul Maramureș». Executantul lucrărilor a întocmit factură storno în sumă de 202 mii lei, diminuându-se datoriile către acest furnizor, prejudiciul fiind astfel recuperat.
La U.A.T.C. Coroieni s-a constatat plata nedatorată a sumei de 125 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli incluse nejustificat în situația de lucrări întocmită la obiectivul «Asfaltare drumuri în comuna Coroieni, județul Maramureș», respectiv plata nedatorată a sumei de 98 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli incluse nejustificat în situația de lucrări întocmită la obiectivul «Asfaltare drumuri în comuna Coroieni, județul Maramureș». Executanții lucrărilor la obiectivele de investiții menționate au emis facturi storno în sumă de 125 mii lei, respectiv în sumă de 98 mii lei, diminuându-se datoria entității față de executanți, prejudiciul fiind astfel recuperat.
La U.A.T.M. Sighetu Marmației s-a constatat plata eronată a unor elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări, executate pentru obiectivul de investiții «Modernizare strada Dr. Vasile Ilea din Municipiul Sighetu Marmației». Această eroare a condus la prejudicierea bugetului local și înregistrarea de cheltuieli nejustificate cu suma de 79 mii lei. Executantul lucrărilor a emis factură storno, în sumă de 79 mii lei, care a fost înregistrată în evidența contabilă”.
· „Plăți nelegale aferente cheltuielilor de capital ca urmare a nerespectării clauzelor contractuale privind prețurile practicate, actualizarea acestora, cantitățile, articolele din ofertele declarate câștigătoare, anexe la contractele încheiate în sumă de 988 mii lei
Deficiența s-a identificat la 6 (șase) unități administrativ-teritoriale. Exemplificăm, U.A.T.C. Giulești, unde s-a constatat plata eronată a sumei de 425 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări executate la obiectivul de investiții «Modernizare străzi de interes local în comuna Giulești, județul Maramureș». Executantul lucrărilor de investiții a întocmit factură storno în sumă de 425 mii lei care a fost înregistrată în evidența contabilă a entității auditate, diminuându-se obligațiile entității către acest furnizor, prejudiciul fiind astfel recuperat.
La U.A.T.C. Copalnic Mănăștur, unde s-a constatat decontarea necuvenită a sumei de 210 mii lei, reprezentând ajustări ale prețului contractului reprezentând lucrări de «Reabilitare și extindere Școală cu clasele I-VIII Comuna Copalnic Mănăștur», cu finanțare din Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Ajustările au fost calculate eronat cu încălcarea prevederilor legale privind ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică/ contractelor sectoriale/ contractelor de concesiune/ acordurilor-cadru.
La U.A.T.O. Borșa s-a constatat plata eronată a sumei de 149 mii lei, reprezentând diferență cotă profit aplicată în situațiile de lucrări întocmite pentru obiectivul de investiții «Reabilitare, înlocuire șarpantă și refațadizare clădire școală P+2E nr.9, extindere P+2E și construire sală multifuncțională».
De asemenea, la U.A.T.C. Cernești, s-a constatat plata eronată a unor elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări, executate pentru obiectivul de investiții «Modernizare drum comunal DC 32-Cernești-Ciocotiș km 5+800-km9+350, L=3.550 KM». Aceste elemente de cheltuieli nejustificate au fost determinate de aplicarea eronată a coeficienților de actualizare stabiliți prin O.U.G. nr.47/2022 privind ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică/ contractelor sectoriale/ contractelor de concesiune/ acordurilor-cadru, prin neraportare la prețurile înscrise în oferta financiară inițială. Eroarea a condus la evidențierea și înregistrarea de cheltuieli nejustificate în sumă de 72 mii lei. Executantul lucrărilor a emis factură storno în sumă de 72 mii lei, care a fost înregistrată în evidența contabilă”.
·„Stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici, personalului contractual, cu funcții de conducere, sau care ocupă o funcție de demnitate publică, prejudiciul fiind cuantificat la suma de 831 mii lei
Abaterile au fost identificate la 9 (nouă) entități. Nominalizăm U.A.T.C. Șieu, unde s-au constatat următoarele: plata nelegală a sumei totale de 228 mii lei, reprezentând spor de 15% pentru condiții periculoase și vătămătoare pentru asistenții personali ai persoanelor cu handicap grav, plata nelegală a sumei totale de 109 mii lei, reprezentând drepturi salariale brute acordate necuvenit în anul 2023 unor asistenți personali ai persoanelor cu handicap grav, plata nelegală a sumei totale de 86 mii lei, reprezentând drepturi salariale brute acordate necuvenit în anul 2023 primarului și viceprimarului comunei Șieu, respectiv plata nelegală a sumei totale de 75 mii lei, reprezentând drepturi salariale brute acordate necuvenit în anul 2023 unor salariați.
La U.A.T.C. Bogdan Vodă, s-a constatat stabilirea și plata eronată a salariilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav în sumă de 95 mii lei.
De asemenea, la U.A.T.C. Bârsana, s-a constatat plata nelegală a sumei totale de 71 mii lei, reprezentând drepturi salariale brute acordate necuvenit în sumă de 69 mii lei, la care se adaugă contribuția asiguratorie pentru muncă a angajatorului în sumă de 2 mii lei.”
• „Efectuarea de cheltuieli cu bunuri și servicii fără contraprestație (bunuri, lucrări de reparații curente, servicii nerecepționate în cantitatea facturată și plătită) în sumă de 74 mii lei
Abaterile au fost identificate la 5 (cinci) entități. Nominalizăm U.A.T.C Ieud unde s-a constatat plata nedatorată a sumei de 26 mii lei reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări executate pentru obiectivul «Reamenajare piață, parcare prin pavare în comuna Ieud». Executantul lucrărilor a emis factură storno pentru suma nedatorată”.
Valoarea abaterilor financiar-contabile se ridică la 94.905 mii lei. Cele mai semnificative abateri, grupate pe categorii se referă la:
• Neînregistrarea în conturile corespunzătoare de active fixe a obiectivelor de investiții finalizate, recepționate, date în folosință, în sumă de 59.523 mii lei;
· Întocmirea de situații financiare care conțin date eronate sau necorelate, în sumă de 13.793 mii lei;
· Înregistrarea în contabilitate a tranzacțiilor economice nu s-a efectuat pe baza de
documente justificative întocmite conform legii, în mod cronologic și sistematic, în sumă de 4.175 mii lei.
Lista neregulilor continuă, deoarece urmare a misiunilor de audit au fost constatate deficiențe în gestionarea patrimoniului public și privat al unităților administrativ-teritoriale, care au condus la prezentarea nereală a unor indicatori economici în situațiile financiare la finele exercițiului bugetar pe anul 2023. Valoarea acestora a fost cuantificată la 4.210 mii lei.
Activitatea desfășurată de auditorii publici externi s-a materializat în constatarea de abateri de la reglementările legale care au avut ca efect neurmărirea și neîncasarea unor venituri cuvenite bugetului general consolidat al statului (2.575 mii lei), producerea de prejudicii în gestionarea resurselor bugetare (4.034 mii lei) și reflectarea denaturată a unor elemente patrimoniale în situațiile financiare ale entităților auditate (99.115 mii lei).
Entitățile auditate au transmis Camerei de Conturi Maramureș puncte de vedere în ceea ce privește abaterile și deficiențele constatate cu ocazia auditului, au întocmit plan de măsuri, iar în unele cazuri au fost luate măsuri de remediere a deficiențelor constatate în timpul misiunii de audit.
Misiunile de audit efectuate în anul 2024 au scos în evidență o serie de abateri, deficiențe și nereguli, care se referă în principal la:
➢ Neînregistrarea/ înregistrarea eronată în evidența contabilă a unor bunuri aparținând domeniului public și privat al unităților administrativ-teritoriale;
➢ Nerespectarea prevederilor legale în elaborarea Programelor de dezvoltare a sistemelor de control managerial;
➢ Nestabilirea, neevidențierea și neurmărirea în vederea încasării a veniturilor cuvenite bugetelor locale, în cuantumul și la termenele prevăzute de lege de către organele fiscale din cadrul unităților administrativ teritoriale;
➢ Nevirarea în contul bugetului Consiliului Județean Maramureș a cotei de 40% calculată asupra veniturilor provenite din taxa asupra mijloacelor de transport cu masa totală de peste 12 tone încasată la nivelul unităților administrativ teritoriale;
➢ Neevidențierea, neurmărirea și neîncasarea redevenței datorate la termenele stabilite;
➢ Nerespectarea prevederilor legale privind efectuarea inventarierii generale a patrimoniului La finele anului 2023;
➢ Nereevaluarea tuturor elementelor patrimoniale la termenul prevăzut de lege;
➢ Stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici și personalului contractual;
➢ Efectuarea de plăți nedatorate prin acceptarea la plată a situațiilor de lucrări conținând bunuri nelivrate, lucrări neexecutate sau servicii neprestate;
➢ Efectuarea de cheltuieli cu bunuri și servicii/ capital fără contraprestație;
➢ Plăți nelegale aferente cheltuielilor de capital ca urmare a nerespectării clauzelor contractuale privind prețurile practicate, actualizarea acestora, cantitățile, articolele din ofertele declarate câștigătoare, anexe la contractele încheiate.
Entităților verificate le-au fost remise 34 de Scrisori către management, cele 186 de recomandări vizând în principal:
➢ Înregistrarea în evidența contabilă, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, a tuturor bunurilor care constituie domeniul public și privat al unităților administrative teritoriale;
➢ Elaborarea de proceduri operaționale pentru toate activitățile entității și implementarea tuturor procedurilor formalizate elaborate, monitorizarea, actualizarea și raportarea periodică a modului de implementare dezvoltare și adaptare a acestora la riscurile potențiale identificate; constituirea structurii cu atribuții de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică cu privire la sistemele proprii de control managerial şi stabilirea metodologiei care vizează asigurarea unui control global al riscurilor în conformitate cu prevederile legale actuale;
➢ Inventarierea tuturor contribuabililor care dețin materie impozabilă și/sau desfășoară activități pe raza teritorială a unității administrativ-teritoriale, stabilirea diferențelor de impozite și taxe locale, înregistrarea în evidențele fiscale, luarea măsurilor de încasare în termenul legal de prescripție, împreună cu accesoriile aferente;
➢ Inventarierea la nivelul unităților administrativ-teritoriale a tuturor agenților economici plătitori de impozit pe mijloace de transport cu masa totală autorizată de peste 12 tone, impunerea acestora, înregistrarea în evidențele fiscale, luarea măsurilor de încasare în termenul legal de prescripție a impozitului, împreună cu sumele accesorii și constituirea a 40% din impozitul încasat ca venit al bugetului județean;
➢ Inventarierea tuturor contractelor de dare în administrare, concesiune și închiriere, verificarea termenelor de plată a sumelor datorate, actualizarea acestora, aplicarea penalităților prevăzute pentru neplata la termenele legale a obligațiilor stipulate, luarea măsurilor de înregistrare, urmărire și încasare în termenele legale a sumelor datorate;
➢ Efectuarea lucrărilor de inventariere generală a patrimoniului în conformitate cu reglementările legale în vigoare, înregistrarea în evidența contabilă a rezultatelor inventarierii;
➢ Efectuarea reevaluării patrimoniului în conformitate cu prevederile legale în vigoare și înregistrarea în evidența contabilă a diferențelor rezultate în urma reevaluării;
➢ Stabilirea întinderii prejudiciilor cauzate de plata cheltuielilor de personal, bunuri și servicii și de capital efectuate cu încălcarea reglementărilor legale în vigoare, luarea măsurilor operative de urmărire și recuperare a prejudiciului constatat, inclusiv a accesoriilor aferente, extinderea controlului asupra tuturor operațiunilor de natura celor constatate, în limita termenului general de prescripție, stabilirea eventualelor prejudicii, înregistrarea acestora în evidența contabilă, luarea măsurilor operative în vederea urmăririi și recuperării acestora, inclusiv a accesoriilor, virarea sumelor recuperate potrivit destinațiilor stabilite;
➢ Elaborarea unei proceduri operaționale cu privire la modul de derulare a achizițiilor publice, estimarea valorii achizițiilor publice identice, similare sau pentru același obiectiv care vor fi efectuate într-un an, încheierea unor acorduri cadru anuale pentru achiziții publice cu obiect similar, desemnarea unei persoane cu atribuții în domeniul achizițiilor publice, în conformitate cu prevederile legale.