Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 26 Martie , 2021

Expoziție de icoane „Chipuri din veac, în veci”, ediția a V-a

de Mircea Crisan

Cu binecuvântarea Preasfințitului Părinte Iustin,Episcopul Maramureșului și Sătmarului, vineri, 19 martie 2021, Episcopia Ortodoxă Română a Maramureșului și Sătmarului, prin Sectorul Patrimoniu și Pictură bisericească și Muzeul Centrului Eparhial, a organizat vernisajul expoziției de icoane „Chipuri din veac, în veci”, ediția a V-a, prilejuită de prima duminică din Postul Mare (a Ortodoxiei).

 

Mircea CRIȘAN

La acest eveniment, care a avut loc în Sala muzeu „Sfinții Martiri Brâncoveni”, din incinta Ca­te­dralei Episcopale „Sfânta Treime” din Baia Mare, a participat Prea­sfin­țitul Părinte Timotei Sătmă­reanul, Arhiereu vicar al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului. Au mai fost prezenți pr. Virgil Jicărean, consilier epar­hial al sectorului pa­trimoniu și pictură bisericească, dr. Ioan Marchiş, directorul Direcţiei de Cultură a judeţului Maramureş, Monica Mare, directorul Muzeului de Etnografie şi Artă Populară din Baia Mare și pr. Călin Iosip, muzeograf la Centrul Eparhial și părintele arhidiacon Vlad Verdeș, inspector eparhial pentru catehizarea tineretului.

Au fost expuse icoane pictate de către Grupul „Ștefan Șișeșteanu Zugravul”, format din pictori și iconari ce activează în Eparhia Ortodoxă a Maramureșului și Săt­marului.
Sunt expuse 21 de icoane pictate pe lemn de 14 pictori: Neculai Andronaş, Liviu Bob, Marius
Cioran, Octavian Chindriş, Gabriela şi Sabin Drinceanu, Andrei Hurjui, Alin Iuga, pr. Bogdan Miclăuş,
Andrei Popa, Alexandru Săsăr­man, Gabriel Solomon, Emil Stoica
şi Victor Şeremet.
În expoziție pot fi văzute şi icoane ale anilor omagiali în Patriarhia Română, deoarece, la inițiativa şi sub îndrumarea directă a Preasfin­țitului Părinte Episcop Iustin, în fiecare an, este pictată icoana Anului Omagial, care se sfințește în ziua de Anul Nou, după Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare şi se așază la închinare în Ca­tedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare pentru închinare, pe tot parcursul anului respectiv.
Această manifestare face parte din tema Anului Omagial 2020, „Pasto­rația părinților și a copiilor - familia”.

*

„Icoana a fost întotdeauna ceva de suflet pentru țăranul român. Era cea la care se ruga și cea care-l ocrotea. Icoana a fost mereu la loc de cinste în casa românului, învelită și protejată cu un ștergar frumos. De la icoană pornea educația pruncului născut în lume. Icoana era o carte pentru cei neștiutori de carte, fiind nelipsită din viața omului. În Maramureș, aceste icoane însoțeau omul în trecerea lui prin viață. Încă de când pruncul era nenăscut, tânăra femeie se ruga la icoană pentru a rămâ­ne însărcinată și pentru a dărui moștenitori sănătoși. Apoi, când pruncul venea pe lume, 40 de zile avea la cap icoana pentru a-l proteja. La Taina Botezului, pruncul era închinat la icoane, la nuntă, mireasa primea ca zestre o icoană, ca simbol de protecție asupra familiei care urma să se întemeieze. Icoana nu putea să nu-l însoțească pe om și la trecerea la cele veșnice. Celui adormit i se punea pe piept o cruce sau o icoană care să fie «cartea» pentru întâlnirea cu Dumnezeu. Icoanele noastre au auzit multe rugăciuni, au văzut multe lacrimi, ne spun parcă multe povești din trecut, iar noi trebuie doar să le privim cu atenție și să le ascultăm povestea”
Monica Mare, directorul Muzeului de Etnografie şi Artă Populară din Baia Mare

 

*

„Icoana este, pe lângă rugă­ciune, un mijloc de a intra în legătură cu Dumnezeu. Dacă rugăciunea ne pune în dialog cu Dumnezeu, icoana este o fereastră spre veșnicie, o fereastră prin care omul se urcă înspre Dumnezeu, iar Dumnezeu coboară înspre om, pentru a realiza acest act de conlucrare, de siner­gie, atât de necesară mântuirii noastre. Așadar, icoana este o cale de comunicare spre a-L întâlni
pe Dumnezeu.

În familia creștină, icoana a reprezentat un stâlp, o forță și un mijloc de apărare împotriva obstacolelor nenu­mă­rate ale vieții și în păstrarea credinței. Importanța icoanei în cultul creștin se definește prin faptul că niciun act liturgic, nicio slujbă nu se săvârșește fără prezența ei. Cel puțin Sfânta Cruce trebuie să fie prezentă în actul liturgic, care nu este altceva decât icoana răstignirii lui Iisus, care ne amintește de smerenia și jertfa supremă săvârșită de Mântuitor, dovada iubirii lui Dumnezeu față de om”
– pr. Virgil Jicărean, consilier eparhial al sectorului patrimoniu și pictură bisericească, cel care s-a ocupat de organizarea expoziției


*

 

 „De la Biserică a început școala și la Biserică se întoarce. Ce ar fi Biserica dacă nu ar recupera valorile cultu­rale ale unui neam? Biserica este credință, dar este și identitate. Atunci când sunt vremuri de restriște, ca și cele de azi, Biserica are menirea să facă activități culturale.
Bise­rica este mult-cupri­nză­toare, se ocupă în general de tot ce-i sacru, iar o componentă a sacrului este cultura. Stilul bizantin recuperează toată Antichitatea, adică toate școlile de pictură mari din Antichitate. Canoanele egiptene și cele grecești au trecut încet-încet în stilul bizantin, iar Bizanțul s-a afirmat ca stil în acest tip de iconografie (...)
Este important Bizanțul, pentru că cea mai mare declarație plastică pe care o face este perspectiva inversă. Toți știm «Cina cea de taină» a lui Leonardo, iar acolo sunt canoanele Renașterii: Hristos este în mijlocul mesei, iar toate liniile se duc spre inima Lui. Această pictură, cu perspectiva ei, te invită la Hristos. Tu trebuie să mergi la El. Bizanțul spune invers: perspectiva inversă înseamnă că acolo este Dumnezeu și El vine la noi în suflet, Hristos vine la om. Asta e deosebirea între canoanele Renașterii și cele bizantine. Noi spunem că Dumnezeu vine și din exteriorul și din interiorul nostru (...) De două lucruri are nevoie omul pentru a-și contura identitatea: de credință în Dumnezeu și de cultură. Un popor nu se poate ridica fără cultură. Iar toate aceste lucruri se întâmplă aici, cu binecuvântarea Preasfințitului Părinte Iustin, iar Catedrala din Baia Mare este în felul acesta și acoperământ pentru artă și pentru frumos!”
- dr. Ioan Marchiş, directorul Direcţiei de Cultură a judeţului Maramureş
 

*

„Cu ajutorul lui Dumnezeu și cu binecuvântarea Întâi Stătătorului Eparhiei Noastre, a Preasfințitului Iustin, această expoziție a ajuns la a V-a ediție. Iată că, în prima săptămână din Sfântul și Marele Post, ca o pregustare a Duminicii Ortodoxiei, are loc această manifestare. Sfinții Părinți au consfințit în sfintele sinoade că noi putem să facem icoana reprezentativă a Domnului Iisus Hristos, a Preacuratei Sale Maici și ale tuturor sfinților care sunt casnicii și prietenii lui Dumnezeu datorită fundamentării dogma­tice și datorită întrupării
Mântuitorului Iisus Hristos, care a făcut posibilă această lucrare dumnezeiască și duhovnicească. În acest sens, vedem în Epistola I către Timotei, capitolul III, versetul 16, inegalabilul apostol al neamurilor, Sfântul Apostol Pavel, adresându-se ucenicului său, Timotei, îi spune următoarele: «Dumnezeu s-a întrupat în trup, a fost văzut de îngeri». Acesta este temeiul fundamental prin care Sfinții Părinți și pictorii bisericești își fundamentează operele lor, icoanele și arta vizuală, care, pentru Biserica noastră ortodoxă, reprezintă un tezaur sfânt, de neprețuit. De aceea, această manifestare duhovnicească, acum, la începutul Sfântului și Marelui Post, este un lucru cu totul deosebit și vine să întărească convingerea noastră că Dumnezeu care a devenit om, pentru ca omul să devină Dumnezeu după har, a făcut posibil ca noi să avem așezate în fața noastră, în Biserici, pe iconostas și în casele bunilor credincioși icoanele Mântuitorului, ale Maicii Domnului sau ale sfântului protector. Mulțumim tuturor și îl felicităm pe părintele consilier Virgil Jicărean și pe toți care au fost implicați în această manifestare, asigurându-vă de toată dragostea, binecuvântarea și prețuirea noastră”

Preasfințitul Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu vicar al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului