Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, RomĂąnia
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Luni , 11 Iunie , 2007

Din ciclul: „Circulati pe stradute si alei!”

de Ciprian Dragos
De cateva saptamani, soferii baimareni se afla in fata unei noi provocari. Cea a semafoarelor. Ultimele doua au fost amplasate la intersectiile strazilor Gh. Sincai cu Andrei Muresanu (langa Politia Municipiului Baia Mare) si George Cosbuc cu Decebal. Motivul punerii in functiune a acestor semafoare este simplu: decongestionarea circulatiei in zonele respective. Numai ca, in loc sa fluidizeze circulatia rutiera, semafoarele o aglomereaza si mai tare. In cel mai bun caz, nu fac nimic altceva decat sa aglomereze acelasi numar de masini ca si inainte de instalarea lor. In primele zile după instalarea ultimelor două semafoare din Baia Mare (la Meda și la Poliție), haosul a fost complet, șoferii nereușind să se incadreze corect pe arterele marcate in zona de preselecție. După cateva zile, cand lucrurile trebuiau să se mai așeze, am constatat că la fel de multe mașini așteaptă in intersecțiile respective, ba chiar mai multe și un timp mai indelungat, avand in vedere că autovehiculele care circulă pe drumul cu prioritate sunt nevoite a staționa și ele. Pănă la urmă, care o fi randamentul semafoarelor, este greu de precizat. In ambele cazuri, „cozile” s-au păstrat. In plus, au apărut și pe drumul cu prioritate. Spre exemplu, la orice oră din zi, putem remarca faptul că pe str. Andrei Mureșanu, la intersecția semaforizată, așteaptă in jur de 10 – 15 mașini, randul intinzandu-se pană la proxima intersecție. Cam ca și inainte de semaforizare. Iar pe str. Gheorghe Șincai, s-a creat un loc de aglomerare auto. Care nu exista inainte. In cazul semaforului de la Meda, situația este și mai proastă. Cozile de pe str. George Coșbuc nu s-au rărit, ba chiar s-au lungit pană in apropierea sediului Inspectoratului Teritorial de Muncă. Iar bd. Decebal este mult mai aglomerat decat inainte. S-au creat cozi imense de ambele părți ale semaforului. In acest fel, a fost afectată intreaga circulație a bulevardului, inclusiv cea a bd. Independenței. Mașinile care vin dinspre podul Decebal se opresc de multe ori pe pod sau chiar in mijlocul intersecției respective, din cauza blocajului creat la semaforul Meda. Mai nou, s-au creat două benzi pentru preluarea aglomerației de mașini. Vom vedea cat de eficiente vor fi. In partea opusă, mașinile se aglomerează pe bulevard, pană la intersecția bd. Decebal cu str. Dragoș Vodă, mașinile care ies de pe straduța respectivă avand dificultăți de a vira stanga, din cauza celor care așeaptă la semaforul aflat la 100 de m. Minti geniale Pentru cei care trec mai des prin zonele acestea, semafoarele reprezintă un adevărat calvar. Este evident faptul că aceia care vin de pe străzile fără prioritate trebuie ajutați intr-un fel să acceadă pe arterele mari. Zeci de mașini așteaptă pentru ca 5 – 10 mașini să treacă ceva mai lejer. Pentru că, oricum, ele tot trebuie să aștepte inainte de a trece. Pentru unele, timpul de așteptare s-a redus. Dar nu in toate cazurile, pentru că la orele in care traficul nu este foarte mare, cei care vin de pe drumul fără prioritate au de așteptat mai mult decat atunci cand semafoarele nu au funcționat. In cateva după-amieze, in jurul orelor 15, am trecut prin intersecția de la Meda, venind de pe Coșbuc. Semafoarele funcționau cu lumina galbenă intermitentă, deci erau intr-un „stand by”, și in intersecție nu staționa nicio mașină. In mod normal, dacă semaforul funcționa, pe cel puțin una dintre artere am fi avut mașini. Am stat de vorbă cu mai mulți șoferi, angajați ai magazinelor din apropierea podului Decebal. Aceștia s-au arătat nemulțumiți de amplasarea semaforului pe bd. Decebal. „Nu știu ce minte genială a venit cu ideea semaforului ăstuia. Nu putem ieși cu marfa in bulevard din cauza aglomerației”, a declarat unul dintre șoferi. Bucla buclucasa Cele două semafoare nu sunt singurele din oraș care mai mult incurcă decat ajută. Spre exemplu, cel de la „Buclă” (intersecția str. Victoriei – str. Iuliu Maniu). Aici, pentru 5–6 mașini care vin de pe str. Iuliu Maniu, zeci de mașini așteaptă in intersecția respectivă. Uneori, cozile ajung pană la podul din apropiere. Unde este eficiența acestui semafor (care costă in jur de 20 de mii de euro), nu putem ști. Deși există multe alte soluții. Din spusele șoferilor de taxi, am dedus că mult mai eficientă ar fi desființarea semaforului și obligarea mașinilor ce vin de pe str. Iuliu Maniu să vireze dreapta (accesul fiind foarte lejer, una din cele trei benzi este aproape permanent liberă), iar cei care doresc să vireze stanga, să ocolească spațiul verde pe care este amplasată celebra „spanzurătoare”. Dar, cum să desființezi un semafor, dacă tot l-ai instalat? Pană la urmă și Comisia de Circulație trebuie să aibă o activitate. Președintele acesteia, directorul Vasile Barbul, ne-a declarat că semafoarele sunt foarte utile, chiar dacă se creează aglomerație. El a spus că in acest fel, șoferii vor fi nevoiți să circule și pe străduțe, nu numai pe arterele mari. O idee mai ciudată nici că am fi putut auzi. Pană acum, șoferii nu au observat eficiența folosirii drumurilor secundare, dar, brusc, vor avea o revelație a fluidizării circulației. Ideea folosirii străduțelor ar fi o soluție, intr-adevăr, numai că cele mai multe trebuie mult imbunătățite pană vor deveni circulabile cu adevărat. Gropile, asfaltul puternic degradat, numeroasele mașini parcate de ambele părți ale drumurilor ii fac pe șoferi să ocolească acele zone. Eventual, inființarea unor locuri de parcare sau garaje și reabilitarea drumurilor ar fi o soluție. Vestea bună este că pană in 2009, in municipiu se va mai amplasa doar un singur semafor – intersecția str. Vasile Lucaciu – str. Electrolizei. Evident, tot o zonă in care „caștigul” va fi mult mai mic decat beneficiile. „Romanii merg dupa ureche” „Datorita traficului foarte intens de pe bd. Decebal, a aparut, practic, imposibilitatea virajului la stanga, de pe st. George Cosbuc, pe acest bulevard. Cei care veneau de pe str. Cosbuc nu puteau intra pe bd. Decebal in conditii normale. Pentru ca circulatia pe bd. Decebal este de zece ori mai mare decat pe str. Cosbuc. Soferii mai insistenti sau cei de pe autobuz fortau intrarea pe bulevard. Semafoarele au rolul de a reglementa circulatia rutiera nu numai intr-o intersectie, dar chiar si in oras. Baia Mare este unul dintre cele mai „motorizate” orase din tara. Trebuie sa ne obisnuim cu semafoarele. Romanii nu sunt invatati sa respecte reguli si merg dupa ureche. Cei care nu doresc sa stea la semafor nu au decat sa ocoleasca acea zona si astfel vom decongestiona bd. Decebal, cel mai aglomerat din oras. Baimarenii trebuie sa inteleaga ca daca nu au neaparata nevoie sa circule pe bulevardul respectiv, sa o faca prin alta parte. In primele zile, oamenii au fost derutati, dar acum este in regula. Chiar ieri am fost acolo si am stat vreo trei ore. Nu mai sunt probleme. Cat despre accesul pentru cei care vireaza la dreapta, nu se poate face o scoatere de sub semafor, numai acolo unde permite spatiul. Daca este semafor, nu se poate sa dai liber la dreapta, chiar daca nu vine nicio masina. Asa ceva nu se face in Uniunea Europeana. E specific tarilor bananiere. Desi am vazut in Romania multe semafoare de acest gen. Noi aplicam mai multe programe de semaforizare, in functie de ore. Sunt semafoare inteligente, care pot fi programate”, a declarat Vasile Barbul, directorul Directiei de Servicii Publice din cadrul Primariei Baia Mare. Semafoarele or fi inteligente, ne intrebam cum sunt cei care le programeaza... Ciprian DRAGOS ciprian@gazetademaramures.ro