Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Luni , 4 Aprilie , 2011

Despre portretul in fotografie

de Laura Ghinea
* Portretul a fost, este si va ramane o tema majora in artele vizuale. La sfarsitul de secol XIX, fotografia a preluat aceasta problematica, rivalizand cu desenul si pictura. Pictorialistii au incercat chiar sa aduca imaginea, atat de tributara realitatii, pe taramul unui vizual deja cunoscut si apreciat de colectionarii si artistii epocii. Reprezentarea portretului a fost - dincolo de un studiu minutios al expresiei, al luminii, al materialitatilor, al interpretarii universului cromatic mimetic intr-unul sintetic al alb-negrului - o masura a timpului, a efemeritatii fiintei umane. S-au editat chiar manuale care tratau problematici ca vestimentatia, gestica si expresia personajelor, care la inceput pozau timp de aproximativ 20 de minute pentru un cadru. Fotografia portret de studio a declansat mai apoi in Europa de Vest si in America de Nord o moda in randul aristocratiei, atat pe plan familial, cat si pe cel social si in special pe cel politic. La Galeriile UAP din Baia Mare putem viziona o expozitie de fotografie a artistei fotograf Alexandra PASCA din Bucuresti. Ideea de a reprezenta palarii de epoca personalizate si inscenate prin modelele feminine diferite, ne duce cu gandul la fotografia de epoca, mai mult la inceputurile fotografiei de moda. Ne intoarcem in timp, atunci cand sotiile industriasilor isi prezentau propriile creatii. De data aceasta artistul prezinta colectia de palarii intr-o atmosfera creata in spiritul acestora, potrivind modelele pentru povestea fiecarui obiect, ramanand intr-o gama cromatica restransa, oprind timpul undeva, candva, intr-o nostalgie a ceea ce stim despre trecut. Ipostazele sunt regizate de asa maniera incat naturaletea ramane caracteristica principala a fotografiilor. In cazul Alexandrei PASCA as spune ca preluam o tema majora a fotografiei de moda, pentru a o aduce de la stadiul de document la cel experimental specific fotografiei artistice. Portretul traieste intr-o simbioza cu accesoriul, in prezenta florii ce nu ne lasa sa uitam ca suntem efemeri. Totodata, frumusetea, delicatetea si gingasia celor trei elemente care compun imaginile prezente se contopesc pentru a crea un univers pur feminin si feminizant. Materialul vizual creat si prezentat de Alexandra PASCA ne arata inca o data ca imaginea fotografica are si va avea puterea de a dialoga intre trecut si prezent, invitand privitorul la o calatorie vizuala in care distantele sunt anulate. Laura GHINEA, grafician