Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Luni , 23 August , 2021

Criza gunoiului continuă în Baia Mare. Au intrat în scenă autoritățile. Drusal râde în barbă

de Nicolae Teremtus

În Maramureș, în Baia Mare au fost mai multe  crize ale gunoiului în decursul ulti­mi­lor ani. Situația are un punct de plecare, în urmă cu 30 de ani. După Revoluție, în stilul acelor vremuri, s-a distrus sistemul de gospodărire al Băii Mari. Atunci, noi am mai scris despre acest lucru. Baia Mare avea posibilitatea de a gestiona foarte bine problema gunoiului menajer. Aveam un serviciu bine pus la punct, erau utilaje, specialiști, muncitori. Ei, prin deciziile inteligenților care au venit la putere, acest serviciu a fost externalizat, ca în cazul piețelor agroalimentare. S-a dat posibilitatea privaților să se ocupe de asta.  Și au făcut-o cu rezultatele de azi. Nu mai intrăm în amănunte.

Și a apărut un proiect pe fonduri europene. Povestea celui mai complex, important și scump proiect implementat în județul nostru, Sistem de Management Integral al Deșeurilor în județul Maramureș (SMID), a început după aderarea României la UE. Atunci, România și-a asumat, printre altele, și angajamente de mediu, mai ales în ceea ce privește colectarea, depozitarea și reciclarea deșeurilor. Și așa a început una dintre cele mai lungi și mizerabile situații cu privire la colectarea și depozitarea deșeu­rilor. De la momentul aderării, au trecut la conducerea Consiliului Județean Maramureș cinci preșe­dinți, dar niciunul nu a reușit să rezolve această problemă. Încă de la început, proiectul a fost amânat și răsamânat, inițial din cauza găsirii locațiilor, apoi din pricina pro­blemelor terenului de la Sârbi, Fărcașa. Ne aducem aminte că pre­zidentul Mircea Man a fost cel care a început SMID. Dar Man a făcut-o în stilu-i caracteristic. Prost.

Să  vedem ce prevede proiectul pe bani europeni.  Un Centru de Ma­nagement Integrat al Deşeurilor, incluzând Depozitul Ecologic, Stație de Sortare, Stație de Tratare mecano-biologică şi construcţii şi facilităţi anexe – în Sârbi; o Staţie de Transfer, Staţie de Sortare şi Centru de Colectare Deşeuri Voluminoase - Sighetu Marmaţiei; Staţie de Transfer - Moisei; Staţie de Transfer, Centru de Colectare Deşeuri Voluminoase - Târgu Lă­puş; Centre de Colectare Deşeuri Voluminoase - Şomcuta Mare, Vişeu de Sus, Baia Mare, Seini, Târgu Lăpuș, Sighetu Marmației, Borşa. Proiectul prevedea și în­chiderea celor șase depozite urbane neconforme, dar și furnizarea echipamentelor şi bunurilor necesare prevăzute prin proiect (ma­șini, utilaje, recipiente pentru co­lectare şi compostare indivi­duală). S-a ajuns la Sîrbi, după ce Man și acoliții lui au tot umblat prin județ pentru a găsi un teren pe care să fie amplasată stația și depozitul. Man și ai lui au încercat fel și fel de înțelegeri cu primari, cu aleși locali, înțelegeri oneroase și care au fost respinse de majoritatea. S-a ajuns la Fărcașa, la tere­nul din Sîrbi ca o ultimă soluție, deși autoritățile de acolo nu au recomandat realizarea investiției. Oamenii știau că acel teren are probleme de stabilitate, că este multă argilă  acolo și că vor fi probleme. Dar pentru Mircea Man nu a contat. Victorios, el a demarat proiectul acolo și s-a ajuns acum să se constate că situația nu e așa cum a fost prezentată de șmeche­rașii lui Man. Cert este că de această situație au beneficiat alți șme­che­rași, cei de la Drusal,  care au început șantajul lor mizerabil.

Timpul a trecut, depozitele neconforme s-au închis, utilajele s-au cumpărat și „zac” nefolosite de luni sau chiar ani buni, până și stațiile de sortare și transfer s-au făcut, însă au rămas nefolosite. Motivul a fost faptul că lipsea veriga centrală: Centrul din Sârbi, care nu s-a putut finaliza, pentru că terenul a luat-o la vale. Cu vechile „gropi de gunoi” închise și cu noul centru nefinalizat, autoritățile au căutat soluții temporare. Acestea au fost deschiderea a două platforme, una la Teplița - Sighetu Marmației, cealaltă, la Satu Nou de Jos, care între timp au fost închise. Apoi, în Baia Mare s-a mai deschis o platformă  temporară, dar toate acestea nu rezolvă pro­ble­ma de fond, depozitul de la Sîrbi.

SC Drusal, în ultimii ani, a început să ceară, în repetate rânduri, mă­rirea taxelor de salubrizare, din motive ce nu pot fi înțelese. Ca să nu spunem altfel. Dacă autoritățile, fie băimărene, fie cele ale CJ, nu au acceptat, a început șantajul cu gunoiul.

„Noi cu drag muncim și nu ducem gunoiul” ar putea fi un șlagăr de succes al acestei firme.
Zilele  trecute, Drusal a anunțat că nu mai ridică gunoiul, pentru că nu mai are unde să-l depoziteze. Președintele Ionel Bogdan a explicat,  într-o conferință de presă, care este situația și ce măsuri s-au luat.

„Săptămâna trecută, am avut o problemă cu ridicarea deșeurilor, fracția umedă, în special din municipiul Baia Mare, iar rezultatul a fost de nedescris: tomberoane pline, coșuri de gunoi ticsite pe tot teritoriul Băii Mari. Suntem în situația în care, de-a lungul timpului, Consiliul Județean nu a avut capacitatea să gestioneze managementul deșeurilor menajere în Maramureș. Locația  care a fost propusă și pe care s-a amplasat depozitul final a fost una improprie, prost proiectată, prost gândită, astfel încât ne aflăm în situația în care nu avem un depozit final pentru depozitarea deșeurilor menajere. Acest sistem integrat nu presupune doar depozitarea deșeurilor. Este vorba de colectarea, selectarea și valorificarea acestora, astfel încât să ajungem la un grad de  depozi­tare cât mai scăzut. Având în ve­dere că  nu s-a finalizat platforma de depo­zitare a deșeurilor, unde avem toate utilajele și dotările necesare, trebuie să găsim soluția ne­cesară.
Fac o paranteză, de când am preluat președinția CJ, periodic, avem câte o problemă cu depozitarea deșeurilor. Pentru că nu avem unde să depozităm, pe raza ju­dețului, biodegradabilul și deșeu­rile care sunt rezultate în urma colectării din localitățile județului. Neavând această locație temporară sau finală, am purtat discuții cu administrațiile locale dintr-o mare parte a țării unde sunt astfel de depozite și care ne-au ajutat în această perioadă să depozităm deșeurile, fie că vorbim de Oradea, fie de Arad. Și am găsit soluții temporare, rapide.
Săptămâna trecută, am reușit, din nou, să-l conving pe domnul primar din Oradea pentru a ne primi cu deșeurile din Maramureș. Este un lucru destul de complicat. Și cei care au un sistem de management al deșeurilor se confruntă cu pro­blema volumului.
Autorizațiile de mediu sunt date doar pe județe, fără deșeuri din alte părți, iar cei care sunt și cu fonduri europene, așa cum suntem noi, sunt blocați și de contractul de finanțare. Am mai discutat cu cei din Târgu Mureș, cu Odorheiul Secuiesc. În concluzie, pentru o perioadă de o lună, vom depune deșeurile la Oradea. Iar, mai apoi, avem promisiuni de la alte administrații că ne vor mai primi o perioadă, două, trei luni. Lucru care ne ajută pe termen scurt.
De ce suntem în această situație? De-a lungul timpului, adminis­trația trecută a luat decizii proaste sau nu a luat decizii de niciun fel. La Fărcașa, s-a lucrat doar în ce privește punerea în siguranță, contractul fiind întârziat cu doi ani. Nu mai vorbim de stabilizarea amplasamentului, de punerea în funcțiune a instalațiilor, de celula finală... În mod evident, lucrurile au funcționat foarte încet. În ceea ce privește firma care colectează deșeurile din zona unu  (Drusal n. red.), trebuie făcute câteva preci­zări. Cele două platforme temporare pe care operatorul a depozitat deșeurile sunt ale Drusal, nu sunt ale CJ și trebuie să respecte toate obligațiile de mediu. Este obligația Drusalului de a le ecologiza atunci când vom pune la dispoziție depozitul final. În taxa pe  care au încasat-o pe fiecare tonă depozitată pe platformele temporare, există și o sumă de bani care prevede costurile cu relocarea deșeurilor din acel loc. Practic, după ce terminăm SMID, cei de la Drusal trebuie să care toate deșeurile de acolo și să predea amplasamentul curat. Legat de situația de acum, eu am vorbit și am primit acordul primarului din Oradea, vineri la ora 9, pentru a  depozita deșeurile acolo, pe o perioadă de o lună.  Am transmis celor de la Drusal această situație. Din păcate, nu au început să lucreze. Au mai stat o zi până au început să strângă gunoiul din Baia Mare. Drusal este o firmă privată și nu sunt interesați de problemele băimărenilor. Ei nu vor decât taxe tot mai mari, nu vor să  facă decât bani.
Am luat decizia de a declanșa stare de alertă pe teritoriul județului Maramureș pentru a putea soluționa cât mai rapid și eficient criza depozitării deșeurilor menajere. Decizia a fost votată în unanimitate, iar odată ce ministrul Afacerilor Interne va aproba starea de alertă în județul Maramureș, voi propune un plan de măsuri bine conturat, în vederea soluționării crizei provocate de lipsa unui spațiu conform de depozitare a deșeurilor în Maramureș.
Planul de măsuri va începe cu exproprierea unui teren pe raza județului Maramureș, în vederea realizării unui depozit temporar, care va respecta toate normele de mediu. Deșeurile rezultate și produse în județul Maramureș trebuie gestionate în județul Maramureș. Așa se întâmplă în toate țările ci­vilizate și așa este normal. Drept urmare, vom proiecta și executa în termen de două luni un depozit temporar de deșeuri, vom face achiziție de dotări și utilaje necesare, astfel încât cantitatea depusă pe depozitul temporar să fie de maximum 50% din totalul canti­tății de deșeuri rezultate. În acest fel, vom scădea și costurile care rezultă din depozitarea deșeurilor.
Următorul pas implică înființarea serviciului public de management al deșeurilor pentru județul Mara­mureș, care va avea printre obiective: verificarea operatorilor eco­­­no­mici, astfel încât să își res­pec­te toate angajamentele contractuale pe care le au, reducerea cantităților de deșeuri depozitate prin colectare selectivă și o verificare mai atentă a UAT-urilor care au obligația de a implementa colectarea selectivă.
În paralel, muncim intens și la finalizarea proiectului SMID de la Fărcașa, un proiect vital pentru Maramureș și pentru bunăstarea cetățenilor, care a fost amânat de mai bine de 10 ani. Ultima tranșă a lucrărilor a fost scoasă la licitație, iar, în cel mai scurt timp, vom putea anunța și câștigătorul.
Vom finaliza acest proiect în termenul prevăzut de Comisia Euro­peană, deoarece banii europeni trebuie cheltuiți pentru dezvoltare și în interesul cetățenilor.
Toate deciziile pe care le iau pentru a rezolva problema depozitării deșeurilor sunt în interesul mara­mureșenilor și voi face totul pentru a proteja sănătatea cetățenilor și a mediului”, a spus Ionel Bogdan, președintele Consiliului Județean.

A fost așteptată reacția primarului de Baia Mare, municipiul reșe­dință de județ fiind cel mai afectat de șantajele celor de la Drusal. Cătălin Cherecheș a explicat, într-o ședință de CL, care este situația. Vă prezentăm mai jos explicațiile primarului de Baia Mare.

„Am tăcut cu privire la gestionarea deșeurilor menajere în ultimii doi ani, de când activitatea de salubrizare a trecut în grija Consiliului Județean Maramureș. Acum, când tot apar probleme și nu se ridică după programul obișnuit aceste deșeuri, iar cei care nu cunosc detaliile mă consideră pe mine vinovat, mă văd nevoit să vorbesc liber despre această situație. Au început, de câteva zile, să ridice gunoiul, însă, atât timp cât suntem la mâna altora, probleme ar mai putea să apară. De aceea, vom lua această problemă în propriile mâini și ne vom ocupa la nivel local de gestiunea deșeurilor menajere. Au fost momente delicate prin care municipiul Baia Mare a trecut de foarte multe ori fără ca cetățenii sau aleșii locali să știe. Începând cu decembrie 2019, municipiul Baia Mare nu mai exercită activitatea de salubrizare menajeră. Există două contracte de care se ocupă Consiliul Județean Mara­mureș: unul care vizează tratarea mecano-biologică, sortarea, transportul (dintre punctul de lucru în care se face sortarea și locul în care se depozitează deșeurile) și depozitarea deșeurilor, respectiv un contract între Asociația de Dezvoltare Intercomunitară - care este alcătuită din toate Unitățile Administrativ Teritoriale din județul Maramureș - pentru colectarea acestor deșeuri, încheiat în baza unei licitații realizate în 2019.
În acest for, ADI Deșeuri, municipiul Baia Mare are 1 vot din 77, chiar dacă proporția și impactul pe care îl are orașul nostru este de 30 - 40 la sută din tot ceea ce înseamnă activitatea acestui serviciu integrat.
Nu avem niciun fel de pârghie prin care noi, municipiul Baia Mare, să intervenim în activitatea Consiliului Județean cu privire la gestionarea depozitării deșeurilor.
În decembrie 2019, s-a încheiat gestionarea de către municipiul Baia Mare a salubrizării menajere, fiind preluată de aceste entități județene. Din punctul meu de vedere, într-un moment absolut ciudat. În primul rând, era perioada de iarnă și nici nu existau condițiile contractuale respectate de a depozita deșeurile. Depozitul ecologic de la Fărcașa nu era finalizat, așa cum nu este nici astăzi și nu va fi nici în următorii trei ani. Nu am înțeles de ce Consiliul Județean a demarat o licitație pentru gestionarea depozitului ecologic și a întregului sistem fără ca veriga cea mai importantă a acestui sistem, res­pectiv depozitul ecologic, să fie funcțional. Din punc­tul meu de vedere, contractele de la bun început au fost fără obiect.
Sunt foruri, la nivelul statului român, care ar trebui să verifice aceste chestiuni pentru că noi, băimărenii, unii strict persoane fi­zice, alții reprezentând și entități publice sau societăți comerciale, plătim costurile ridicării gunoiului, respectiv a salubrizării menajere.
Constatăm că, în anul 2019, în decembrie, demarează derularea contractului de tratare mecano - biologică, sortare, respectiv depo­zitare în rampa ecologică de la Fărcașa, componentă a contractului pe care societatea SC Drusal SA l-a încheiat cu Consiliul Județean pentru o sumă de aproxi­mativ 120 de lei. Ne trezim, la un moment dat noi, băimărenii, că se adițio­na­li­zează acest contract și se dublează, schimbându-se într-un mod radical caracterul licitației, respectiv ca­racterul contractului, în sensul în care nu s-a mai depozitat la Fărcașa, s-a depozitat la marginea Băii Mari. Știm foarte bine ce nenorocire ne-au generat cei care au depozitat acolo și cei care le-au dat voie să depoziteze acolo. O dublare care s-a întâmplat pe baza incompetenței celor care, nu de astăzi, ci de multă vreme, au gestionat sistemul integrat al deșeu­rilor. O diferență pe care o plătesc băimărenii și maramu­re­șenii, dar nicidecum Consiliul Județean Mara­mureș, așa cum ar fi normal! Noi ne-am asociat pentru un sistem integrat de management al deșeu­rilor, care înseamnă groa­pa de gunoi de la Fărcașa - numită depozit ecologic - și care oricum nu există. Fără acceptul nostru, s-a denaturat această situație și s-au dublat prețurile, imediat după ce s-a semnat acest contract. As­tăzi, pentru că trecem de la o epocă politică la altă epocă politică și văd că de fiecare dată când se schimbă puterea se înmulțește ori 2, de la dublu generat de vechea conducere a Consiliului Județean - adică de la 120 la 240 - acum avem un cost de 420 de lei. Din nou dublu și din nou pe spatele cetă­țenilor munici­piului Baia Mare, res­pectiv a so­cietăților comerciale care își desfășoară activitatea aici.
Este foarte grav, din punct de ve­dere legal. Este foarte grav la ni­velul Asociației de Dezvoltare Inter­co­munitară unde, din punctul meu de vedere, e o incompetență crasă.
Vorbim și de furt aici. Da, despre furt. Probabil că, la societățile private mari, există un program în care, fiind volumul mai mare și beneficiul mai mare, merge socie­tatea și ridică gunoiul. În rest, toate societățile comerciale, și vă dau exemplu societăților comerciale care sunt la parter de blocuri, pe bulevarde, aruncă gunoiul în punctele de colectare pentru persoanele fizice. Nu cred că a văzut cineva, pe marginea bulevardului, într-una din zile, anunțat într-un program, să fie tomberoanele de la societățile comerciale scoase afară ca să vină mașina de gunoi să le ridice. Se încasează bani foarte mulți, în baza unor contracte directe între societățile respective și societatea Drusal. Firmele plătesc și aruncă la punctele de colectare ale municipiului pentru persoane fizice, pentru care persoanele fi­zice, respectiv municipiul plătește.
Estimat, pentru anul trecut, sunt între 8 milioane și 9 milioane de lei, aproape 2 milioane de euro, bani câștigați pentru că cineva care gestionează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară nu-și face treaba. Și nu de astăzi, ci de când s-a înființat.
Având în vedere faptul că rolul nostru, al municipiului, este nesemnificativ, aruncat în derizoriu chiar în această structură - Aso­ciația de Dezvoltare Interco­mu­nitară - și fiind mandatat de către aleșii locali să reprezint municipiul în această entitate, vă anunț că îmi declin această competență și că este opțiunea consilierilor dacă mai doresc să fie reprezentați în acea entitate sau nu. Demisionez din tot ceea ce înseamnă structuri ale Adi Deșeuri, pentru că eu nu pot să particip la un astfel de dezastru și la o astfel de batjocură la adresa municipiului, la adresa județului, a mediului și a sănătății populației.
Am cerut să ni se pună la dispo­ziție documente pentru a vedea care este logica master planului pentru gestiunea deșeurilor, pentru că văd tot felul de inteli­genți care se gândesc unde să punem deșeu­rile, fără să ne uităm la faptul că deșeurile sunt o resursă.

Noi ne gândim doar cum să facem munți de gunoaie, unde să găsim tere­nuri, cum să le înch­i­riem, cum să le vindem la Consi­liul Județean, cum să facem șme­cherii și bani și nu ne gândim cum să facem o stație de ardere, de compost sau de biogaz.

Dacă municipiul Baia Mare vrea astăzi să facă o stație de ardere, de banalizare a deșeurilor din care să facă, spre exemplu, curent electric, nu poate, pentru că nu este o componentă a master planului și nu primește aviz de mediu pentru o astfel de componentă!

Am ajuns să ne milogim de seara până dimineața, la unii și la alții, și aici în speță Consiliul Județean, ca să ne primească niște bascule de gunoi din întreg Maramureșul. Iar chestiunea tot nu e rezolvată, decât parțial, pentru că la depozitele acestea ecologice de la Oradea, Timișoara sau din altă parte se duce fracția umedă, condiții în care mă întreb: unde e fracția uscată?
Va fi o toamnă fierbinte, vă garantez, și vă întreb: credeți dumnea­voastră că pentru o zi, două, nu găsea societatea Drusal o zonă unde să pună deșeurile din municipiul Baia Mare? Bineînțeles că găsea!

Totul a fost în aceeași logică ca anul trecut în toamnă, când, într-o dimineață, ne-am trezit că fac angajații Drusal grevă. Oamenii aceia, cu tot respectul față de ei, pentru că sunt oameni harnici, chiar știu ce înseamnă grevă și se organizează foarte rapid, s-au gândit chiar la începutul campaniei electorale să facă grevă, pentru că le trebuie 100 de lei în plus la salariu... Atunci, ne-am organizat într-o manieră demonstrativă și, cu utilajele pe care le deține munici­piul, am dat un exemplu că putem și fără societatea Drusal.
Asta într-un fel a generat o bifă în profilul psihologic pe care l-au făcut unii și au zis: lasă, mai aș­teptăm o tură și săptămâna trecută, după ce, împreună cu domnul viceprimar Papp Zsolt, am fost 3 - 4 nopți la rând și am pus într-o anumită regulă programul de salubrizare pe care l-am dat celor de la Adi Deșeuri și ne-am milogit la ei, respectiv la Drusal, să funcționeze mai eficient, lucrurile au func­ționat. Dar, după două, trei zile s-au săturat și au zis: gata. Nu mai avem unde să punem gunoiul, pentru că cei de la Consiliu Județean nu ne-au pus la dispoziție un alt loc în care să depozităm.

Chestiunea aceasta cu depozitarea nu este de astăzi, este de când a preluat mandatul și este cea mai importantă problemă pe care trebuie s-o gestioneze. Pentru că cei de la Drusal nu au vrut să ridice gunoiul, la sfârșitul săptămânii trecute, în ședință, împreună cu toți factorii de decizie din municipiu, am stabilit programul de colectare având 80 de oameni la dispoziție, față de 15 cât are Drusalul pe un schimb, utilaje, containere, respectiv autocamioane cu care să transportăm. Și locul de depozitare care, bineînțeles, ar fi fost unul cu un caracter nelegal, respectiv la rampa Săsar. Bineînțeles că toată această acțiune, dacă ar fi fost demarată și eram pregătiți din pers­pectiva logistică să o facem, era profund nelegală. Dar ăsta a fost și scopul! Pentru că au generat această problemă strict pentru municipiul Baia Mare, analizând profilul psihologic și crezând: lasă că acuma îl facem pe Cherecheș să muște momeala. Era dosarul penal pregătit frumos, doar să-l semneze procurorul.

După ce am terminat ședința, m-am dus în birou și am stat, în timp ce colegii și cei de la Drusal întrebau dacă nu facem treabă. Am stat așa până seara la șapte când, în final, au văzut că nu sunt chiar fraierul de serviciu și că ar fi trebuit să se uite la filmele americane «Greu de ucis». Brusc, în acea seară, a apărut hârtia de la Primăria Ora­dea, prin care erau de acord să primească deșeurile.

Este extrem de simplu să strigăm: «Cherecheș e de vină!» Asta se dorește, însă vă cer să înțelegeți că, pentru interesele politice și materiale ale unora care vizează să dispar din funcția de primar, nu contează nici viața și nici sănătatea omului, că oamenii ăștia trec peste orice și peste oricine doar pentru că ei cred că au venit pe lumea asta ca să facă bani și să aibă putere, așa cum și o definesc ei.
În 31 august, în cadrul ședinței Consiliului Local, vom avea discuții punctuale pe acest subiect și îmi doresc foarte mult să ieșim din această poveste chiar cu riscul de a genera o problemă pentru Consiliul Județean. Nu este treaba mea sau a băimărenilor că ei nu au sesizat ilegalitatea unor acte adiționale, a unor contracte sau a lipsei de obiect a unor contracte în derulare, pentru că noi nu putem să facem parte din această mizerie, care ne aduce doar mizerie”, a spus primarul de Baia Mare.