Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 6 Noiembrie , 2020

Biblioteca de idei. Marketing de artă sau arta marketingului?

de Teodor Ardelean

Am primit în dar, personal, în primele zile din octombrie, Ca­talogul de Licitație de Toamnă A 10 by ARTMARK, realizat de Galeriile cu același nume din București, ai căror reprezentanți ne cunosc activitatea din perioada în care lucram în echipa „Baia Mare – Capitală Cultu­rală Europeană”. Lucrarea în sine, care și-a propus să descrie operele expozante și licitate joi 22 octombrie 2020, constituie un prețios album de artă, lucrat cu acribie și finețe estetică (design: Iulian Pleștiu; fotografii: Gabriel Ghizdavu). Dincolo de toată frumusețea grafică, icono­grafică și tipografică, am sesizat cu bucurie „nota” de pe pagina de mențiuni „responsabile” în care „persoanele care sesizează erori în textul ori referințele umane dintre fișele de pre­zen­tare a autorilor și loturile lici­tației ori care pur și simplu se află în posesia unor date relevante pentru o mai bună documentare a loturilor…” sunt rugate să contacteze realizatorii spre a remedia informațiile în cauză.
Calendarul licitațiilor mai cu­prinde și alte etape interesante pentru cei interesați. Licitație de ceasuri (în 10 noiembrie), de săbii și covoare (în 17 noiembrie), de curiozități (în 19 noiembrie), de autografe (în 26 noiembrie) ș.a.
Bucuriile de tip bibliofil și
cognofil au fost dublate, prin parcurgerea minuțioasă a vo­lu­mului, de altele în format axio­­logic. Spre exemplu (p. 8-15) în Top 100 Artiști Români – Tranzacții interne și inter­naționale l-am întâlnit pe băimăreanul Adrian Ghenie pe locul 2, după Constantin Brân­cuși, cu lucrarea „Nickelo­deon”, licitată de Galeriile Christie’s din Londra cu suma de 7.977.000 EURO. Alte nume dragi nouă hiperboreenilor români: Carol Popp de Szathmari (locul 4), Sandor Ziffer („Peisaj cu căpițe în Baia Mare”, locul 15), Simon Hollo­sy („Interior de cârciumă”, locul 30), Ștefan Câlția (locul 59), Oszkar Nagy („Dealul Crucii în Baia Mare”, locul 63), Janos Thorma („Primăvara în Nagybánya”, locul 106).
Pentru licitațiile din 22 octombrie a.c. în album sunt reproduse și descrise sumar 184 opere de artă. Remarcăm scoa­terea la licitație a statuii
„Abun­dență” (149X61X30 cm) sculp­tată în lemn de Gheza Vida, tabloul „Marină” realizat de Adrian Ghenie în 1996 și două lucrări ale lui Ipolit Strâmbu („Ciobănaș” și „Cusă­to­­reasă”).
O remarcă în plus față de profesionalismul acestei galerii ce
și-a asumat principalul rol în re­la­ția dintre proprietari-depo­nenți-consignanți și participanți dornici să-și îmbogățească pa­trimoniul de frumos din incintele lor artistice îl privește pe dr. Tiberiu Alexa, directorul Mu­zeului Județean de Artă „Centrul Artistic Baia Mare”, așezat în „rândul” extrem de prestigios al experților-consultanți în domeniul „artă plastică”, alături de nume foarte cunoscute cum ar fi: Ruxandra Garofeanu, dr. Ruxandra Dreptu, profesor universitar, dr. Ioana Gabriela Beldiman ș.a. Definiția calității sale de expertiză vizează domeniul Coloniei de Pictură și Școlii Artistice băimărene, ceea ce conferă o notă aparte și un accent distinctiv în complexul calităților manageriale ale licitaților din Artmark.

P.S. Cunoscătorii apreciază că Artmark, operator cultural privat din București, este cel mai important broker din țara noastră în artele plastice de patrimoniu, obiecte decorative, lucrări, bibliofilie, bijuterii ș.a. Când a fost înființată, în 2008, Casa de licitații Artmark intra într-un „teren” cu o serioasă con­curență. Azi deține circa 80% din piață. Nu e nici un mister în asta. E competență, ri­goare, seriozitate, știință. Și, probabil, un „creuzet” de pla­tină derivat din sintagma deno­minativă. Căci ARTMARK este și „marketing de artă”, dar și „arta marketingului”.