
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro

ANAF a luat sectorul HORECA în vizor: nu primești bon, mănânci gratis!
După ce, săptămâna trecută, ANAF a somat restaurantele, spațiile de evenimente și cluburile să raporteze tot ce au planificat până la finalul anului: de la numărul de invitați și prețul meniului, până la avansurile încasate, acum inspectorii antifraudă lansează o nouă campanie de informare privind obligația comercianților de a emite și de a înmâna clienților bonul fiscal, precum și obligația clienților de a-l cere, dacă acesta nu a fost înmânat din inițiativa comerciantului. Campania vizează domeniul HoReCa, în care aplicarea cotei reduse de TVA, de 11%, este condiționată de o colectare mai bună, în caz contrar TVA urmând să urce la 21% în toamnă. Totodată, ANAF explică și situațiile în care clienții pot beneficia de bunurile și serviciile achiziționate, fără plata contravalorii acestora.
„În perioada 1 iulie – 17 august 2025, inspectorii antifraudă fiscală au desfășurat verificări în diverse locații din țară, pe baza datelor din sistemul Ro-e-Case de marcat electronice. Scopul a fost acela de a vedea dacă unitățile de alimentație publică respectă obligația legală de a emite bonuri fiscale pentru serviciile plătite în numerar. Rezultatele acțiunilor antifraudă arată că, în anumite cazuri, clienții au primit doar note de plată sau înștiințări, fără bon fiscal. Această practică contravine legii și afectează corecta colectare a veniturilor bugetare.
Ce drepturi au clienții în HORECA?
·La plata în numerar, clienții trebuie să solicite și să primească bonul fiscal, acesta fiind documentul obligatoriu care atestă tranzacția.
·În situația plăților prin card, clientul are dreptul să solicite emiterea și înmânarea bonului fiscal. La plata cu cardul de credit sau debit, operatorii economici nu au obligația legală de a emite și de a înmâna bonul fiscal, însă acesta poate fi tipărit și oferit la cererea expresă a clientului.
·În cazul în care comercianții refuză emiterea și înmânarea bonului fiscal, cu excepția situației defectării aparatelor de marcat electronice fiscale când se emit chitanțe potrivit legii, clientul are dreptul de a beneficia de bunul achiziționat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia”.