Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 21 Mai , 2021

„All-Star Game”, Licitația de Eleganță, inclusiv două avioane prezidențiale, la Artmark

de Nicolae Teremtus

Avionul prezidențial „Super one-eleven”, folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Nicolae Ceaușescu, a fost scos la vânzare prin licitație de casa de licitații Artmark. De asemenea, a fost scos la vânzare și avionul folosit de Ion Iliescu în mandatele de președinte. Prețul de pornire al acestor avioane a fost fixat la 25 de mii de euro.

 

Este o licitație intere­san­tă, inedită pentru că vorbim de două avioa­ne, dar și pentru că cele două nave de zbor sunt avioane Rombac fabricate în România anilor 70. Vom prezenta avioa­nele și câteva date. Mai trebuie spus că aceste „obiecte” scoase la licitație fac parte dintr-un lot ce  cuprinde obiecte din categoria eleganță, respectiv zeci de ceasuri, poșete, bijuterii.

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasa­geri cu reacție produs în Ro­mânia. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982, de compania British Aircraft Corporation.
Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficiali­tăților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Bă­neasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.
Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit nouă aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS.
Acest Rombac, YR-BRE, a fost avion prezidențial între 1986 și 1989.
Datorită extremei sale rarități și însemnătăți pentru istoria tehnică a României, avionul a fost clasat în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea pa­trimoniului cultural național mobil. Vânzarea are caracter de lichidare, avionul fiind pus în licitație în cadrul lichidării pa­trimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia.   
Avionul prezidențial „Ne­grești”, folosit pentru zborurile ofi­ciale ale președintelui Ion Iliescu are următoarele caracteristici: L: 32,61 m; LA (lățimea fuselajului): 3,2 m; LA (anvergura ari­pilor): 28,5 m; l: 7,47 m; G (fără încărcătură): 27,4 t; G (maximă acceptată la decolare - pasageri, marfă, combustibil): 47,4 t motorizare: două turboventilatoare cu dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW capabile de o forță de împingere de 6.000 kgf, greutate maximă: 47.400 kgf, viteza maximă cu 119 pasageri: 870 km/h, autonomia: 3.500 km.
Principalele materiale de construcție sunt duraluminul și oțelurile speciale. Structura integral metalică a aeronavei este procesată prin aliaje de aluminiu. Acest avion, cu numărul de înregistrare YR-BRI, este ultimul ROMBAC 1-11 construit, efectuând primul zbor in anul 1989. A fost avion prezidențial în timpul primelor mandate ale lui Ion Iliescu și își păstrează mobilierul specific acestei funcții.