Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 5 Mai , 2017

Transcomunicare şi receptare în opera de artă

de Prof.univ.dr. Nicolae Suciu

Recent a fost vernisată în Salonul Artelor de la Biblioteca Judeţeană „Petre Dulfu” din Baia Mare Expoziţia Studenţească de la Programul de Studii Arte Plastice – Pictură – Licenţă şi Master a Facultăţii de Litere din Centrul Universitar Nord din Baia Mare a Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca, cu titlul generic - Transcomunicare şi receptare în opera de artă.

 

 

Expoziţia a constituit deschi­derea oficială a manifestărilor dedicate Programului Sesiunii de Comunicări Ştiinţifice ale Studenţilor de la Arte, ştiut fiind faptul că luna mai constituie pentru întreg învăţământul academic din România perioada sesiuni ştiinţifice, de expuneri teoretice, de implementare a rezultatelor cercetării, a ecoului pe care acestea îl au în mediul socio-economic, cât şi în plan ştiinţific, cultural şi artistic.
În această perioadă, vor mai avea loc: Expoziţia cu lucrările realizate în cadrul disciplinelor de Procesare computerizată a imaginii şi Fotopictură în Foaierul Teatrului Municipal Baia Mare, marţi 9 mai, iar în data de 11 mai vor avea loc susţinerile şi dezbaterile teoretice pe marginea tematicilor conferinţelor prezentate de studenţii din anii terminali, la nivelul de Licenţă şi Master.
Expoziţia vernisată recent constituie o carte de vizită relevantă a învăţământului superior de artă de la Baia Mare. Au fost selecţionate 30 de lucrări de pictură a 25 de studenţi din ultimele trei generaţii de absolvenţi, precum şi de la studenţi din anul trei de licenţă şi master. Tematica lucrărilor din expoziţie este diversă, conformă cu cadrul general tematic pentru lucrările de licenţă, disertaţie, precum şi al expunerilor şi dezbaterilor teoretice propuse de normele academice ale învăţă­mân­tului de artă. Ca de fiecare dată, în luna octombrie se aduce la cunoştinţa studenţilor din anii terminali o paletă largă de concepte, tematici, investigaţii şi posibilităţi de realizare artistică, a noilor tehnologii de exprimare (adaptate în fiecare an, în funcţie de noutăţile survenite în domeniul artei) astfel că, studenţii pot dezvolta fără reticenţe un discurs propriu apelând, cum este şi firesc, la un registru imaginar complex. Se remarcă în expo­ziţie lipsa titlurilor lucrărilor de pe eticheta de autor, tocmai pentru că aceste investigaţii conceptuale fac parte dintr-un registru tematic divers, lăsând imaginaţiei receptorului posibilitatea cuprinzătoare de a dezvolta şi înţelege mesajul transmis.
Ne întâlnim cu lucrări de pictură realizate ştiinţific şi profesional, în care talentul, conceptul de autonomie estetică eviden­ţiază premisele reprezentării mimetice şi sugestia aluzivă a figurii umane. Stratan Iulia (azi profesoară la Liceul de Artă din Chişinău) şi Clapatiuc Alexandra (absol­ventă a Programului Masterat de la Universitatea de Artă „G. Enescu” din Iaşi) au constituit un reper important colegilor de generaţie, aducând de la Chişinău (Republica Moldova) un entuziasm însufleţitor pentru pictură, precum şi virtuţi de pictor greu de egalat. Regăsim ca preocupare, reinstaurarea modelului tradiţional de la neoimpresionism la cubism ce dezvoltă o problematică majoră a rezolvării spaţiului în pictură în universul naturii statice, la Irimuş Diana, Mo­dârkă Alina (Ucraina). Un concept teore­tic prezentat studenţilor, asupra cărora aceştia revin de fiecare dată în cercetarea personală, îl constituie sondarea subiectului dincolo de arhetip, surprinzătoare fiind izbânzile profesionale, de receptare, înţelegere şi reprezentare în compoziţiile plastice la Epli Anamaria, Daubner Car­men, Grigoriu Raluca, Cristina Busuioc, Tămăşan Andreea, Berciu Maria. O nouă tematică îl constituie universul imaginii ce implică instaurarea artistului ca prezenţă materială şi activă în centrul experienţei estetice prin abordarea fenomenului de body-art şi acţionism cum ar fi la Mihali Alexandru, Todea Marius. Racordaţi permanent la evenimentele sociale ce frământă lumea contemporană, studenţii dezbat, în schiţele şi variantele lor de lucru, precum şi în lucrările finale, pro­blematica obiectuală şi a obiectului – de la reprezentările decorative de colaj la structura tridimensională a spaţiului, acestea devenind surse experimentate ale Noii Obiectivităţi: Ghiţ Nadia, Talpoş Răzvan, Nagy Anamaria, Talpoş Elisabeta.

Conform structurii şi „zestrei” profesio­nale a studenţilor întâlnim raportări la spaţiul concret, la obiectul concret şi timpul concret. În acest sens preocupările din domeniul portretisticii, al portretului de grup şi colectiv, cât şi legăturii omului cu natura le regăsim în lucrările studenţilor: Szeci Henrietta, Băbaş Iulia, Oţoiu Irina, Mihai Sabou, Bufan Octavian, Mitre Marius, Bota Mariana, Gavrilă Şteţco. Aceste compoziţii dezvoltă investirile sim­bolice ale materiei, ale înţelegerii artei picturii, a spaţiului natural ca realitate concretă. O „mână” de oameni cât de­getele de la mână, fiecare cu importanţa şi rolul împlinirii gestului şi rostului artistic, îl constituie cele cinci cadre didactice titulare ale Programului de Studii Arte Plastice - Pictură din Centrul Universitar Nord din Baia Mare, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca: Prof. univ. dr. Nicolae Suciu, Conf. univ. dr. Chira Adrian, Conf. univ. dr. Kovacs Bertalan, Lect. univ. dr. Ioan Angel Negrean, Lect. univ. dr. Papiu Greti, precum şi profesorii asociaţi: Tiberiu Alexa, Mihai Ciplea.