Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 17 Noiembrie , 2017

Simpozionul Internațional de pictură și desen Iacobeni 2017. Poetica obiectului și personajului tradițional

de Gazeta de Maramures

Profesor universitar dr. Nicolae Suciu
 

Evenimentul a avut loc la Galeria de Artă a Muni­ci­piului Iași – Pasaj Hala Cen­trală, o galerie de artă mo­dernă, integrată în catacombele vechi ale Iașului, polarizând interesul publi­cului pentru manifestările artistice, constituind un punct de lumină ce iradiază și însuflețește prin trăirile și emoțiile artistice expuse pe simeze.
Trebuie subliniat în primul rând că, Învățământul Superior de Artă la Baia Mare se datorează în exclusivitate domnului profesor universitar doctor Liviu Suhar, Președintele comisiei de Auto­rizare și Acreditare a Învățământului Superior de Artă din România în anul 2000.
Expoziția reunește artiști de renume din țară și străinătate: AILINCĂI Cornel, CATARGIU Constantin,CERNAT George, CRÎȘMARU Adrian, CRÎȘ­MA­RU Rodica, DIACONESCU Cris­tian, GRAPĂ Daniela, MANCAȘ Andreea Mara, MIHALACHE Ion, MIHĂILĂ Elena, MIHĂILĂ Neculai, MIRCEA Eugen, MOROȘAN Nicolai, MURARIU Marilena, PAMFIL Mihai, PARGHEL Virgil, PAPIU Greti A­drienne, PURCARU Sorin, SAVA Va­lentin, SUCIU Nicolae, SUHAR Liviu, ȘERBAN Radu, TIPERCIUC Sil­via, VASILENDIUC Serge (Polo­nia), ȘERBAN Estella, TIȚĂ Anastasia Maria, ȚĂRAN David, ȚĂRAN Mi­runa. Din Baia Mare sunt doi parti­cipanți, cadre didactice la Secția Arte Plastice – Pictură a CUNBM - PAPIU Greti Adrienne, SUCIU Nicolae.

Mai trebuie spus că la fiecare ediție a simpozionului au configurate teme de pictură și desen care să pună în valoare resursele imaginii și identificarea particularităților stilistice ale spațiului bucovinean din zona Iacobeni. Cu sprijinul primăriei din Iacobeni s-a inaugurat Centrul Cultural – Casa Națională, care găzduiește o expoziție permanentă, cu creații artistice realizate și donate Primăriei Iacobeni din edițiile anterioare ale simpozioanelor.
Totodată trebuie menționat faptul că artistul Liviu Suhar a transformat casa părintească într-un reprezentativ Mu­zeu ce găzduiește o colecție impre­sio­nantă de tablouri și de artă populară: scoarțe, ii, obiecte de ceramică și artefacte pentru prelucrarea lemnului.
Expoziția deschisă la Iași în acest an cu lucrările realizate în cadrul celei de-a VI-a Ediții a Simpozionului a fost posibilă prin implicarea și finanțarea Primăriei Municipiului Iași. Intenția domnului profesor Liviu Suhar este de a crea un Muzeu al Primăriei Muni­cipiului Iași desemnând deja un număr de lucrări realizate în edițiile celor șase Simpozioane de Creație ce vor fundamenta colecția acestui muzeu. Asocia­ția Artă și Educație Liviu Suhar a reunit laolaltă efortul creator al artiștilor precum și a unui număr de copii talentați ce s-au exprimat prin muzică și prin realizări picturale de excepție prezentate cu generozitate în albumul catalog al acestei ediții. Trebuie menționat că publicațiile editate la toate edițiile, precum și cărțile lansate în acest eveniment sunt la un înalt nivel profesional și artistic, sub autoritatea Editurii PERFORMANTICA, a Institutului Național de Inventică Iași. Redăm Cuvântul de introducere a pictorului Liviu Suhar, la ediția din acest an al albumului Simpozionul Internațional de pictură și desen Iacobeni 2017 - Poetica obiectului și personajului tradițional, perceput ca un crez al artistului.

 

 

Cuvinte despre miracolul picturii

„Pentru pictor, etalarea fantasmelor sale materializate sub formă concretă a tablourilor pe simezele muzeului și galeriilor de artă, reprezintă subliminal încercări de răspunsuri la obsedantele și inevitabilele întrebări despre: Cine este?; De unde vine?; Încotro se îndreaptă? Ele sunt în esență motorul neastâmpăratului creator care îl întovărășește toată viața. Ele însoțesc fluxul gândurilor propulsând ideile și energiile de a căror provenienţă nu este pe deplin conștient. Pictor fiind mă străduiesc să configurez prin mijloacele artei îndelungile interogații ce se nasc în fața pânzelor însetate să primească straturile succesive de culoare. Combinate pe paletă, cu pensulele aflate în prelungirea unui braț, prin gesturi repetate, tonurile cuvenite pe suprafața imaculată a pânzei. Prin acest ritual se împlinește circuitul prin care realitatea materială observată, corectată și suspusă metamorfozării artistice este transfigurată în noua sa formă, a tabloului pe care privitorul îl descoperă pe simezele unui muzeu, în galeriile de artă sau îl admiră în propria casă. Circuitul ritualic în sine se aseamănă în unele privințe cu utopicul procedeu al alchimiștilor de scoatere la lumină a unui elixir al vieții. În cazul pictorului, el înseamnă tabloul ca expresie materializată a uneia dintre fațetele propriului autoportret. El cuprinde etape ale unor căutări, nedumeriri și întrebări, idei și vise care se încheagă în cele din urmă sub forma unor compoziții cu personaje, peisaje, obiecte și chipuri umane sau jocuri ale unor forme geometrice. Tablourile sunt emisarii viziunilor și ideilor pictorului care încorporează mesaje și simboluri cu caracter universal.”

Prof.univ.dr. Liviu Suhar