• Rss Feed

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 24 Iulie , 2015

„Şcoală de tradiţii” pentru copiii românilor din Italia

Săptămâna trecută a fost organizată în Maramureşul Istoric Tabăra „Maramureşul deschide poarta cunoaşterii şi toleranţei pentru românii din Italia”, un proiect al Asociaţiei pentru Cultură şi Educaţie „Sf. Constantin Brâncoveanu”, proiect susţinut financiar de Consiliul Judeţean Maramureş. Mai exact, este vorba de o tabără la care au paticipat 15 persoane, marea majoritate fiind tineri români din Italia, care au venit însoţiţi de preotul Marius Floricu.

„Nu pot spune că a fost grea organizarea acestei Tabere, pentru că atâta timp cât am dispus de fondul necesar pentru a organiza aşa ceva, din partea Consiliului Judeţean Maramureş, lucrurile au fost mai uşoare. Iar dacă faci şi cu plăcere acest lucru, lucrurile devin şi mai uşoare. Cu excepţia părintelui care i-a însoţit pe tinerii români din Italia, nu ştiau prea multe lucruri despre Maramureş.

Doi dintre cei prezenţi în Tabără au fost în trecere prin Maramureş, dar nu de ajuns pentru a cunoaşte latura tradiţiilor şi spiritualităţii maramureşene. Cert este că în cele 5 zile petrecute împreună, tinerii au fost foarte încântaţi de orice li s-a prezentat, fie că a fost vorba de o mănăstire, fie că a fost vorba de un monument Unesco, fie că am mers acasă să vedem oamenii cum muncesc şi cum păstrează meşteşugurile şi tradiţiile noastre, sau pur şi simplu drumeţiile pe care le-am făcut în zonele minunate pe care le avem. Aşa că, la sfârşitul acestei Tabere, toţi au spus că le pare rău că s-a terminat şi că, dacă se va continua acest proiect şi-ar dori să revină”, ne-a declarat pr. dr. Cristian Ştefan, vicepreşedintele asociaţiei care a organizat Tabăra.

Pe unde au fost şi cu ce au rămas tinerii din Italia după această experienţă? „Unii dintre cei care au fost în Tabără sunt născuţi în Italia, iar aţii sunt plecaţi de mici. Am încercat să îmbinăm şi latura religioasă, şi latura de tradiţii şi meşteşuguri, dar şi să cunoască pitorescul Ţării Maramureşului. Aşa că, de la a vizita mănăstiri, cum sunt Bârsana sau Săpânţa Peri, am continuat cu vizitarea unor monumente Unesco, cum ar fi Biserica din Deal din Ieud, am vizitat Muzeul Satului Maramureşean din Sighetu Marmaţiei, Cimitirul Vesel din Săpânţa.

De asemenea, Săcelul a fost un punct important pe harta noastră, pentru că acolo am vizitat un atelier de olărit, după care am mers tot în Săcel la o vâltoare cu moară, lucruri care au fost foarte interesante pentru tineri şi chiar au fost încântaţi de ceea ce au văzut. La acestea adăugăm drumeţia la Cascada Cailor, iar o altă zi a fost rezervată pentru Valea Vaserului, cu mocăniţa. Tinerii şi-au luat suveniruri de pe unde am fost, în general obiecte cu caracter religios de la mănăstiri, părintele Marius Floricu, care i-a însoţit, le-a cumpărat la toţi câte un clop de maramureşean, şi-au luat chiar şi obiecte de ceramică, deci, gama a fost din toate categoriile.

Tinerii aveau bazele bine formate, pentru că sunt copii care cercetează Biserica, sunt copii care frecventează orele de cateheză la Biserica din Torino, deci ei erau introduşi în atmosfera aceasta religioasă. Putem spune că aici şi-au consolidat aceste cunoştinţe, şi au putut să experimenteze alte lucruri pe care poate le ştiau doar din auzite”, a adăugat părintele Cristian Ştefan.

Preotul Marius Floricu a fost foarte încântat de ceea ce s-a realizat prin acest proiect şi chiar spunea că este o acţiune ce trebuie continuată, aşa că pe viitor se doreşte o implicare din ambele părţi din punct de vedere financiar.

Impresiile participanţilor

„Nu am mai vizitat această regiune din România până acum, dar atât din punct de vedere turistic, cât şi spiritual, a fost o experienţă minunată. Am întâlnit oameni minunaţi, alături de care am cunoscut şi am văzut o parte a istoriei Maramureşului, caracterizat de clădiri magnifice din lemn, înconjurate de un peisaj pitoresc. În cele din urmă, locul în care am stat a fost unic: simplu şi foarte confortabil. Mulţumiri celor care locuiesc acolo şi care ne-au găzduit şi ne-au tratat foarte bine. Ar fi fost minunat dacă ar mai fi durat

câteva zile, dar oricum este deja de neuitat această experienţă”. Robert (19 ani)

„În aceste zile, în care mi s-a dat oportunitatea de a cunoaşte mai bine ţara noastră, în special zona Maramureşului, am avut multe momente memorabile. Pe lângă faptul că am vizitat un loc îmbogăţit cu o astfel de istorie, am avut, de asemenea, ocazia de a întâlni oameni minunaţi alături de care am împărţit această experienţă. Dacă se va ivi şi la anul ocazia de a participa la acest proiect, aş fi fericit să particip”. Daniel (17 ani)

„Greu de explicat în cuvinte cele cinci zile petrecute pentru a descoperi partea din România în care nu am mai fost. Pe de o parte, este descoperirea de legende, tradiţii de lungă durată, biserici şi oameni ospitalieri: o bunătate la care nu te aştepţi. Pe de altă parte, sunt prieteniile, modul în care înveţi să relaţionezi într-un timp scurt, să cunoşti pe cineva care la prima vedere îţi transmite ceva anume, iar pe urmă descoperi cu totul altceva. În cele din urmă, nu există un adjectiv care să descrie această experienţă, datorită căreia în viaţa ta au apărut oameni minunaţi, iar în inima ta şi-a făcut loc sentimentul că nimic nu este mai frumos decât ţara ta, decât casa ta”. Bianca (17 ani)

„Această experienţă este una din cele mai frumoase pe care le-am trăit până acum. Am descoperit atât de multe lucruri noi, care mi-au îmbogăţit cultura. Mi-am dat seama că nu trebuie să îmi uit originile, deoarece acestea sunt foarte frumoase şi sunt mândră de ţara mea. În această călătorie m-am simţit foarte bine datorită colegilor mei pentru că, deşi am fost mai mică, au fost alături de mine şi m-au făcut să mă simt bine, confortabil. În cele din urmă, vreau să îi mulţumesc părintelui Marius şi tuturora celor care au ajutat la organizarea acestei experienţe minunate. Sper să se repete cât mai curând o altă oportunitate ca aceasta. Mulţumesc!”Andreia (14 ani)

„A fost o experienţă foarte instructivă, atât din punct de vedere cultural, cât şi spiritual, plină de lucruri semnificative şi utile în înţelegerea culturii din România, în special în ceea ce priveşte religia ortodoxă. Pe lângă faptul că am participat în persoană şi a fost minunat, ni s-a dat ocazia fiecăruia dintre noi să ne simţim „ca acasă”. Andreea (14 ani)

„Această excursie a fost minunată (deşi la început m-am îndoit), atât spiritual cât şi cultural; mi-a plăcut să văd cum poporul îşi păstrează tradiţiile şi cultura. Am putut vizita şi admira locurile fantastice din ţara mea şi am avut ocazia să o cunosc mai bine. M-am simţit foarte bine şi am făcut cunoştinţă cu alte persoane. Dacă voi avea oportunitatea de a face o altă excursie de acest tip, voi fi prezent cu siguranţă”. Ionuţ (15 ani)

„Am avut ocazia să vizităm locuri minunate, înconjurate de frumuseţea naturii, şi chiar dacă zilele au fost puţine, au fost într-adevăr intense şi le-am trăit în orice clipă cu emoţiile la maxim. Am putut admira un fel de a trăi total diferit de al nostru, care ne-a demonstrat că fericirea unui om nu constă numai în lucruri materiale, dar şi în satisfacţia propriei munci, şi chiar în liniştea care se gustă zi de zi, departe de haosul oraşului”.

Alexandra (16 ani)

„A fost pentru prima oară când am vizitat Maramureşul şi toate mănăstirile tradiţionale. Îmi pare rău că a trecut timpul prea repede, dar în rest mi-a plăcut tot. Este o zonă foarte frumoasă şi sper să mă mai întorc şi anul viitor”.

Cristi (20 de ani)

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.