• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 20 Noiembrie , 2015

Preoţii implicaţi în cazul furtului de moaşte, la „judecata bisericească”

Până când justiţia va face lumină în cazul furtului mâinii Sfântului Haralambie în care sunt anchetaţi trei preoţi din cadrul Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului, cei trei au intrat săptămâna trecută în „judecata bisericească”. Cei trei preoţi au fost audiaţi în Consistoriul Eparhial şi s-a luat hotărârea să fie suspendaţi timp de un an.

 

Recent, GAZETA de Maramureş v-a prezentat pe larg filmul evenimentelor din cazul furtului de moaşte de la o mănăstire grecească.

Grupul de pelerini din care făceau parte şi preoţii Popa Daniel – de la Parohia Aliceni, Oros Emanuel – de la Parohia Mesteacăn şi Borhidan Marius – de la Spitalul din Negreşti Oaş, toţi din cadrul Episcopiei Ortodoxe a Maramureşului şi Sătmarului au plecat într-un pelerinaj în Grecia, care cuprindea şi Mănăstirea Kalavrita – Mega Spileo, care se afla localizată într-o mare peşteră, la o distanţă de zece kilometri de oraşul grecesc Kalavrita, pe drumul ce face legătura între Diakofto şi Kalavrita. Aici se află mai multe sfinte moaşte, printre care şi Mâna Sfântului Haralambie.

 

Unul dintre membrii grupului a furat mâna, iar ulterior, autorităţile greceşti au descoperit asupra grupului şi trei cranii despre care se spunea că ar fi fost duse din ţară pentru a cumpăra racle. Iniţial, a fost arestat tot grupul, însă, după 48 de ore, restul grupului a fost eliberat şi cinci persoane– trei preoţi şi doi laici au primit încă un mandat de arestare pentru 30 de zile. Ulterior, activitatea celor trei preoţi a fost suspendată pentru o lună. În 11 noiembrie, cei trei preoţi din Satu Mare au fost eliberaţi pe cauţiune, în urma unei hotărâri date de către Tribunalul din Kalavrita şi s-au întors în ţară. Urmează să fie chemaţi însă în Grecia, la momentul la care va avea loc procesul. Iar săptămâna trecută au intrat la „judecata bisericească” în Consistoriul Eparhial, singurul organism din Biserica Ortodoxă care poate lua măsuri în astfel de situaţii.

 

Pr. Dr. Cristian Ştefan, purtătorul de cuvânt al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureşului şi Sătmarului explică: „Ierarhul poate să suspende de la slujire doar pentru 30 de zile. Cei trei preoţi au fost audiaţi săptămâna aceasta în Consistoriul Eparhial şi pentru că situaţia lor nu este clarificată, s-a luat hotărârea să fie suspendaţi în continuare timp de un an. Asta înseamnă că sunt opriţi de la slujire timp de un an, conform Statutului Bisericii Ortodoxe Române. Ei pot să desfăşoare activităţi fie la strană, fie în calitate de paraclisieri la biserică, dar nu mai pot sluji. Nu mai pot săvârşi Sfânta Litughie.

 

În cazul în care procesul se termină şi ies nevinovaţi, atunci, sigur că se poate întrerupe această perioadă de un an şi să li se redea dreptul de a sluji. În afară de cei trei preoţi care au fost eliberaţi pe cauţiune, ceilalţi doi membri ai grupului de pelerini, care au fost închişi atunci când s-a produs furtul, au rămas închişi în continuare pentru că şi-au recunoscut fapta”.

Povestea furtului din Grecia a scos la iveală detalii controversate ale activităţii preotului din Mesteacăn, care au împărţit credincioşii în două tabere: unii îl susţin frenetic, alţii îl acuză de devieri.

În contextul suspendării activităţii pentru un an, existau speculaţii că preotul va sluji în continuare, aflându-se pe o proprietate privată,  unde există un fel de mănăstire mixtă, nerecunoscută de Biserica Ortodoxă. Vom reveni.

 

 

Ce poziţie are Episcopia Maramureşului şi Sătmarului vizavi de aceste discuţii?

 

„Din perspectiva Bisericii, nu are voie să slujească nicăieri, iar dacă o face, o face pe răspunderea lui şi atunci va suporta consecinţele. Într-adevăr, se spune că acest preot ar fi declarat  la o televiziune că el va sluji acolo. Este greu să-l prinzi, că dacă stau acolo închişi, nu ai de unde să ştii dacă a slujit sau ce a făcut. Biserica nu recunoaşte mănăstirea mixtă de care se vorbeşte, pentru că este o treabă paralelă, făcută de el, şi probabil gândită ca un refugiu în momentul de faţă”.

Pr. Dr. Cristian Ştefan

 

 

Cei trei preoţi îşi susţin nevinovăţia

 

„Ne-am închinat la icoană, după care am coborât la autocar, unde am aflat de la poliţie că s-a furat mâna. Poliţia a întrebat cine a luat mâna şi n-a răspuns nimeni. În cele din urmă, un băiat a recunoscut şi a trimis pe altcineva cu mâna. Au ajuns mitropolitul şi stareţul, care ne-au acuzat şi pe noi, preoţii. După care ne-au dus în arestul politiei, unde am stat 2 zile fără apă şi mâncare.”

Daniel Popa, preot

 

„Faptul că ni s-a pus în cârcă că am fost complici a fost mâna mitropolitului de acolo, care dorea să ne introducă la grup organizat, să ne dea pedeapsa maximă, fără dovezi. Cel mai greu a fost în arest. Apă aveam, dar mâncare n-am primit deloc.”

Emanuel Oros, preot Mesteacăn

 

„Decizia finală a instanţei din Grecia va demonstra nevinovăţia noastră. Avem prezumţia de nevinovăţie până la proces.”

Marius Borhidan, preot la Spitalul Negreşti-Oaş

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.