Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 25 Octombrie , 2019

Muzica, între trecut și viitor

de Gazeta de Maramures

Ioan Horvath-Bugheșiu
 

Joi, 17 octombrie 2019, la Colegiul de Arte Baia Mare, Asociația Culturală Musica Rivulina,  în parteneriat cu Colegiul de Arte, și-a făcut debutul în peisajul cultural băimărean, asociație care își propune ca, prin activitatea sa viitoare, să îmbogățească paleta ofertei culturale din orașul nostru.

 

A fost o seară magică, o călă­torie muzicală în timp, între trecut și viitor dar savurând prezentul, iar protagoniștii au fost interpretul Nikolae Szekely și compozitorul Darie Nemeș Bota.
O ocazie rară de a face cunoștință cu strămoșii chitarei moderne (chitara renascentistă – guiterne, vihuela, lăuta renascentistă - al ‘Ud, arhilăuta, chitara barocă) și, totodată, cu unul dintre puținii menestreli și interpreți autentici din România anului 2019 - Nicolae Szekely.
Lumea muzicală a lui Nicolae Sze­kely persistă în repertoriul medieval şi renascentist, de o bogăţie şi o profunzime nebănuite. Autori ca Fran­cesco da Milano, Enriquez Val­derra­bano, Miguel Fuenllana, Luis Milan, Pierre Ataingnant, Diego Pisador, John
Dowland, Hans Gerle, Hans Judenkoenig, Hans New­sid­ler, Alonso Mudarra, Fran­cesco Spinacino sunt doar câţiva din imensa literatură pentru lăută şi vihuela.
Chitara renascentistă, mai exact guiterne sau guiterre, marca Gyorgy Lorinczi,  Adrian Le Roy și Guillaume Morlaye sunt autorii impor­tanți ai acestui mic instrument (cu patru grupuri de corzi), dar extrem de polifonic și de un farmec aparte.
Nicolae Szekely nu se oprește aici, își comandă o arhilăută (archlute,
arciliuto) și o chitară barocă la același Gyorgy Lorinczi, desco­perind astfel lumea lui Giovanni Zamboni, Kapsberger, Piccinini sau Robert de Visee.
Chitara barocă – un instrument nelipsit în galeria unui pasionat al muzicii renascentiste și baroce, vine să completeze „arsenalul” menestrelului Nicolae Szekely, menestrel al Castelului Corvinilor. Gaspar Sanz, Francisco Guerau, François Le Cocq, Santiago De Murcia, Robert de Visee, Francisco Corbetta – doar câteva nume care au avut o contribuție importantă în istoria chitarei pe care o cunoaștem astăzi.
Un alt instrument cu care ne încântă Nicolae Szekely, de această dată din lumea arabă: oud, instrumentul-strămoș al lăutei...
Alte instrumente din perioada Renașterii, harpa gotică, mandolina barocă, santour persan (psalterion), kemence persan (lira pontica), lira saxonă şi multe altele.
Însă muzica nu se oprește doar aici. Nicolae Szekely este profund marcat de muzica popoarelor, de instrumentele tradiționale din întreaga lume. Astfel, în colecția sa intră o seamă de instrumente de acest fel. Fluier, nai, caval, tilincă, ocarina, bansuri (fluier de bambus indian), kawala egiptean, ney arăbesc, ney turcesc, duduk armenian, flaut irlandez, kalimba și sansula (instrumente originare din Africa de Sud, vechi de mii de ani), kemence și multe altele, chiar și un set de... tobe! Muzica este una singură, spune el. „Nu am nicio vină că există atâtea instrumente”.
În contrast, Darie Nemeș Bota ne „smulge” din această visare dulce și armonioasă, oferindu-ne un alt vis - o călătorie în muzica viitorului. Absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, unde studiază compoziție contemporană, ne oferă un intermezzo deosebit de muzică contemporană, sonorități moderne interpretate la instrumente de suflat tradiționale, acompaniate de muzică electronică. Un adevărat izvor de trăiri și sentimente, compozitorul Darie Nemeș Bota ne demonstrează că nicio experienţă în domeniul limbajului muzical nu este de prisos.
Cam asta a fost - simplitatea și firescul unor artiști de geniu, vibrație, pasiune, trăiri, zâmbete, sinceritate, căldură sufletească, modestie, comunicare, muzică, poezie, poezia muzicii, oameni frumoși, chipuri luminoase, extreme ce se ating. Aplauze pentru ei!