Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Miercuri , 29 Aprilie , 2020

Învățarea la distanță la Grădinița cu Program Prelungit „Micul Prinț” Baia Mare

de Gazeta de Maramures

„Omul se descoperă pe el însuşi când se măsoară cu obstacolul.” (Antoine de Saint-Exupéry)

 

Fiecare an școlar vine cu noi provocări, pe diverse nivele, fie că ești elev, cadru didactic sau părinte. Provocările pot aduce plus valoare dacă sunt privite cu deschidere, creativitate, transformându-se în unelte cu care vom putea modela mintea și sufletul copilului care ne pășește cu sfială în clasă.

 

Învățarea la distanță din acest al II-lea semestru este o astfel de provocare și pentru cadrele didactice de la Grădinița cu Program Prelungit „Micul Prinț” din Baia Mare și structura Grădinița cu Program Normal nr. 2, care au reușit să se adapteze în scurt timp la cerințele actuale și au planificat, organizat și desfășurat activități educative folosindu-se de mijloacele moderne de predare. Multe din activitățile zilnice au fost transformate și adaptate pe placul preșcolarilor ce frecventează – chiar dacă acum doar online – unitatea noastră de învățământ. Comunicarea temelor de studiu a săptămânii în curs, sugestiile de activități, de experimente și materialele informaționale pe tema de studiu, au constituit la nivel de fiecare grupă de învățare principala preocupare a cadrelor didactice. Selecția materialelor și a resurselor prezentate și propuse părinților s-a făcut având în vedere specificitatea învățământului preșcolar. Acolo unde a fost cazul, s-au propus materiale adaptate nu doar nivelului de vârstă, ci și nevoilor speciale ale copiilor cu CES. Activitățile propuse de cadrele didactice au fost însoțite de explicații detaliate, folosindu-se imagini sugestive preluate de pe site-uri educaționale și adaptate tematicilor abordate. Unele dintre colege au realizat filmulețe proprii pe care le-au oferit părinților drept model de activitate. Sursele de inspirație au fost variate: precum medii colaborative de genul Twinkl, Kidibot, Kinderpedia, Kidsopia, Piticlic, Didactic, Pinterest, videoclipuri educative găsite ca sugestii în grupurile de discuţii ale educatoarelor la nivel naţional, materiale, aplicații, instrumente digitale propuse de digital.educred.ro (portal pus la dispoziție de Ministerul Educației și Cercetării).

O altă provocare pe care cadrele didactice din grădiniță o au este menținerea unei stări de spirit sănătoase a copilului și a familiei cu care își petrece acesta timpul. Activitățile de dezvoltare personală, care într-o zi de școală normală păreau o banalitate, s-au transformat în jocuri ce au același substrat: menținerea echilibrului emoțional.

 

Feedback-ul și produsele finale, sub formă de poze și filmulețe făcute și trimise de părinți, au fost postate pe fiecare grup de discuție a părinților. Unele activități au fost înscrise în proiecte educaționale pe temă dată pentru a participa la concursuri inițiate de cadre didactice de la alte grădinițe.

Diseminarea tuturor activităților se va face atât în mediul online (pe diverse portaluri de specialitate) cât și în activitățile educative din comisiile metodice de specialitate, cercuri pedagogice. De asemenea, acestea vor constitui suport material pentru realizarea activităților din cadrul Zilei porților deschise.

Activitățile ce se vor desfășura în același regim online până la sfârșitul anului școlar vor fi îmbunătățite și variate și în urma participării unora dintre cadrele didactice din grădinița noastră la cursuri online, seminarii și webinarii. Exemplele de resurse educaționale deschise (RED) vor servi la organizarea de activități cel puțin la fel de interesante ca până acum pentru preșcolarii noştri în cadrul programului „Școala altfel”.

Părinții preșcolarilor noștri au avut întotdeauna un rol important și bine definit atât în crearea unui climat prietenos de învățare cât și în dezvoltarea relațiilor parteneriale, aceștia fiind permanent implicați în viața grădiniței. Acest parteneriat s-a materializat și de această dată prin deschiderea și receptivitatea părinților care au făcut ca în această perioadă comunicarea și colaborarea să fie în beneficiul copilului, fiecare implicându-se în măsura posibilităţilor, în realizarea a măcar o parte din activităţile sugerate, alături de copii. Unii dintre părinți au preluat inițiativa și au desfășurat activități în plus față de cele propuse de colegele educatoare, fapt ce dovedește o colaborarea eficientă cu educatoarele și încredere reciprocă. Părinții și-au luat în serios rolul de parteneri educaționali și au venit, în această perioadă, în sprijinul cadrelor didactice prin tot ceea ce au întreprins, la sugestiile și îndrumările educatoarelor.

Feedback-ul din partea părinților dă încredere cadrelor didactice de la Grădinița cu Program Prelungit „Micul Prinț” din Baia Mare și structura Grădinița cu Program Normal nr. 2 să continue activitățile cu același entuziasm și dăruire.

 

Provocarea mea, ca părinte, este timpul petrecut acasă cu ei. Teama de a nu epuiza jocurile și activitățile, care să le capteze atenția și să le păstreze interesul, a apărut din prima clipă. Datorită tehnologiei, am reușit sa ținem legătura cu doamnele educatoare care, zilnic, ne-au trimis diferite teme și activităţi pe care să le desfășuram alături de ei. Copiii au fost foarte incantați de activitățile propuse dar și de faptul că și-au revăzut colegii în poze și filmări, simțindu-i mai aproape, pana la începerea școlii. În fiecare zi am desfășurat câte o activitate și întrebarea era aceeași:«Și colegii mei fac același lucru ca și mine?». Știind ca toți colegii își vor expune lucrările pana seara, au muncit și ei cu entuziasm, activitățile le-au păstrat creativitatea și apropierea de grădinița, fie ea și online, le-au adus zâmbetul pe buze.” (Iulia Crainic – părinte)

 

 

„Din punctul de vedere al Raisei, pot să vă spun că după fiecare activitate, primul lucru pe care îl face este să se laude cu munca ei, cu rezultatele obținute. Pe parcursul activităților este interesată, implicată, lucru care cred că se observă și din imaginile pe care le postăm. Ne e dor de grădiniță, cu toate că noi eram mai atipice și mai greu de integrat simțim lipsa activităților tradiționale (față în față)”. (Anca Spînu - părinte)

 

 

„E nevoie ca noi, părinții, să ne implicam în actul educativ prin toate metodele avute la îndemână, să începem să gândim și să căutam soluții simple la lucruri și mai simple. Binele psihic și educația copiilor primează. Acesta e momentul în care conștientizăm că adevărații dascăli nu sunt deloc doar niște persoane care doar îi supraveghează pe cei mici la grădiniță / școală, ci sunt formatori de oameni mari.” (Sofica Mihai – părinte)

 

 

Director, prof. Monika Bandi