Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 5 Mai , 2017

IMUAS Baia Mare - remember la 40 de ani de la înfiinţare

de Nicolae Teremtus

Înainte de 1989, Baia Mare a avut o platformă industrială puternică, foarte puternică. Se lucra pentru industria minieră şi metalurgică, dar şi în cea constructoare de maşini. Printre fabricile băimărene, IMUAS a fost o bijuterie de întreprindere în care înalta tehnologie a fost la ea acasă. Fabrica a atras sute de ingineri de înaltă calificare şi muncitori, maiştri supercalificaţi. În această lună se împlinesc 40 de ani de la înfiinţarea super-uzinei băimărene. Pentru a marca evenimentul am vorbit cu cei care organizează o manifestare dedicată IMUAS.

 


Vasile S. Pop este unul dintre organizatori şi fost specia­list al fabricii. Povesteşte cu nostalgie despre începuturile întreprinderii. „Actul de naștere al Întreprinderii de Mașini Unelte Ac­cesorii și Scule - IMUAS Baia Mare - este din mai 1977. Se împlinesc anul acesta 40 de ani. Insignifiant pe scara istoriei, mult pentru o viață de om. Cei care au trăit anii de început ai acestei întreprinderi sunt acum, aproape toți, pensionari. Nostal­gia după cei mai fru­moși ani ai tinereții noastre ne îndeamnă să ne întâlnim pentru a marca această aniversare și, cu atât mai mult, pentru a ne bucura de faptul că  IMUAS  nu a fost spulberată de malaxorul ne­drept al tranziției și renaște ca pasărea Phoenix, sub numele mărcii sale comerciale.
Apărută ca un obiectiv al celei mai fertile perioade de dezvoltare economică a Băii Mari și a României în general, această întreprindere a fost una de elită a acelor vremuri. Atât ca înzestrare tehnică și tehnologică, dar și ca struc­tură de personal. Multe mașini unelte cu comanda numerică, Centre de prelucrare, mașini de rectificat de mare precizie, freze portal, mașini de alezat și frezat de mari dimensiuni, mașini de rectificat ghidaje, un atelier întreg cu mașini de prelucrat în coordonate, cuptoare de tratament cu nitrurare ionică, laboratoare cu aparatură de ultimă generație și nu în ultimul rând centrul propriu de prelucrare a datelor.
Valoarea supremă a fost dată însă, de oamenii. În marea lor majoritate, la început de drum profesional, cu 1-2 ani de experiență câștigată la întreprinderi de profil, animați de dorința afirmării profesionale, cu abnegație și elan tineresc au depășit inerentele dificultăți ale începutului. Încă din 1978, în timp ce muncitorii Trustului de Construcții Industriale ridicau halele și celelalte clă­diri ale  noii întreprinderi, într-un spa­țiu închiriat în Centrul Vechi, ingi­nerii proiectanți, pregăteau docu­men­tațiile tehnice pentru viitoarele produse ale fabricii, iar cei din compartimentele de investiții și de personal asigurau resursele umane, dotările industriale tehnice și gospodărești necesare.
Către sfârșitul primăverii anului 1979 ne-am mutat cu toții la casa noastră, aflată încă în stadiul de șantier. Punerea în funcțiune a primei capacități de producție a avut loc la sfârșitul lunii iunie, 1979. Au urmat, foarte repede, asimilarea în producție a primelor mașini unelte; Mașina de mortezat mecanică M320 și Mașina de alezat lagăre MUAL 125, a accesoriilor pentru strungurile SARO Târgoviște și DRT, a  uneltelor pneumatice de găurit.
În anul 1989, totalul personalului angajat al întreprinderii număra 2500, din care personalul tehnic şi administrativ circa 500. În paralel, în primii ani de funcţionare s-au ridicat, dotat și dat în folosință Liceul Industrial și Şcoala Profesională, cu atelierele școlare, căminul internat şi cele două cămine pentru tineret în apropierea fabricii. În perioada 1978-1980 s-au construit, pentru angajaţi, peste 1000 de apartamente, din care s-au finisat în regie proprie 180 apartamente.
Nimic din ce-i specific vârstei nu-i era străin acestui colectiv tânăr și entuziast. O echipă de dansuri populare și o formație instrumentală de muzică populară, brigadă artistică și un grup umoristic, o formație de muzică ușoară, bine cotată în oraș, o asociație sportivă cu secții de alpinism, automobilism, baschet în divizia A, șah, schi alpin și fond, completau în mod fericit activitatea profesională. Meciuri de fotbal între secții, drumeții și excursii erau și ele activități plăcute în zilele libere. An de an, în prima duminică din luna iulie, întregul colectiv sărbătorea Ziua constructorilor de mașini, la Apa Sărată.
IMUAS a fost însă și o veritabilă școală a hărniciei, a seriozității, a muncii responsabile, a calității. Aici s-au format caractere puternice, înzestrate cu dârzenie și hotărâre, cu viziune și determinare. După 1990, peste 100 de firme create de imuas-iști dădeau de lucru la aproape 1000 de oameni, unele, precum Aramis, sunt astăzi lideri la nivel național. Unii dintre foștii colegi au îmbrățișat cariera didactică, fiind profesori la liceele din oraș sau la catedre de specialitate la Centrul Universitar Nord sau la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.
Acesta a fost  IMUAS-ul, a cărui marcă comercială era «Ramira», înregistrată la OSIM încă din anul 1980. Numele mărcii comerciale a devenit după 1990 numele societății comerciale care îi succede.

Ramira, continuatorul de facto a IMUAS-ului, este în prezent una dintre cele mai moderne companii din toate punctele de vedere. În 2000, societatea a fost preluată de firma băimăreană Izoterom şi, ulterior, în 2002, a intrat în rândul furnizorilor din industria auto europeană ca şi pro­du­cător de dispozitive pentru linii de sudură a caroseriilor. S-au făcut achi­ziţii de maşini noi - centre cu comandă numerică în 3 şi 5 axe, maşini de control tridimensional necesare în procesul de reglaj al dispozitivelor produse.
Schimbarea acţionariatului societăţii din 2013, prin intrarea în grupul ceh Chropynska Stojirna, a însemnat atât păstrarea pe piaţa auto a societăţii şi consolidarea ei financiară, cât şi startul unei dezvoltări spectaculoase pe  toate planurile: la nivelul dotărilor, prin creşterea şi înnoirea capacităţilor de producţie, la nivelul numărului locu­rilor de muncă oferite, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă a angajaţilor şi consolidarea numelui ei în rândul marilor producători auto: Audi, Daimler, Volskwagen, Nissan. Viziunea pe termen lung a acţionarilor cehi - Robert Kudela şi Robert Sulma - transpusă de CEO Karl - Josef Heinrich, preocuparea pentru investiţii de mare amploare fac din Ramira o companie puternică şi stabilă, continuator de onoa­re a ceea ce a fost odată IMUAS”, a spus Vasile S. Pop.