Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Sambătă , 9 Septembrie , 2017

Icoanele Andreei Chiver din Unguraș sunt apreciate pe plan național

de Gazeta de Maramures

Andreea Chiver din Un­guraș este elevă în clasa a X-a la Liceul de Artă din Baia Mare. Ea a absolvit clasa a VIII-a la școala din Rus, structură care aparține de Școala Dumbrăvița. „Încă din clasa a VI-a am fost atrasă de pictură și tocmai de aceea m-am orientat spre acest profil, dorindu-mi să ajung la Liceul de Artă. La Rus s-au organizat încă de pe atunci ateliere și tabere de icoane pe sticlă, iar profesoara de la noi
mi-a insuflat dragostea pentru pictură”, explică Andreea Chiver. Anul 2017 este al treilea an consecutiv în care eleva din Unguraș parti­cipă la Olimpiada Națională de Meșteșuguri Artistice Tradiționale, organizată la Dumbrava Sibiului, obți­nând două premii I și un premiu II.

„Timp de o săptămână, la începutul lunii august, am stat în Muzeul Satului din Dumbrava Sibiului și am pictat. Eu am fost la secțiunea icoane pe sticlă, dar au mai fost doi participanți din Ma­ra­mureș, un băiat cu măști tradiționale și o fată cu zgărdane. Ca să ajung la acest concurs național, am participat la o fază județeană a concursului de icoane pe sticlă, care se jurizează la Catedrala «Sf. Treime» din Baia Mare. Este al treilea an consecutiv când particip la faza națională a Olimpiadei care se organizează la Dumbrava Sibiului, eveniment ajuns la a XVIII-a ediție. În primul an când am participat am luat locul I, la a doua participare am luat locul II, iar acum, la a treia participare am obținut locul I pictând un prăznicar cu Maica Domnului. Scopul acestei olimpiade este cel de păstrare și de reînviere a tradițiilor și meșteșu­gu­rilor autentice din țara noastră. Inte­resant a fost că pe perioada Olimpiadei toată lumea a fost îmbrăcată în costume populare din zonele din care veneau. Au fost participanți din toate județele Româ­niei. Olimpiada a fost pe secțiuni, iar noi am lucrat la casa maramureșeană din incinta Muzeului Satului. Au fost secțiuni de zgărdane, măști tradiționale, pictură pe lemn, broderie, olărit, pictură pe piatră, țesături, împletituri etc.”,
ne-a explicat Andreea Chiver.
Am întrebat-o pe tânăra artistă din Unguraș ce a determinat-o să ducă pasiunea pentru icoana pe sticlă dincolo de stadiul unui simplu hobby. „Pictez cu plăcere icoane pe sticlă. Până să intru la liceu a fost mai mult un hobby, dar fiind la clasă de pictură am luat lucru­rile mult mai în serios și mi-am dat seama că sunt foarte multe lucruri de învățat. Știu inclusiv să fac icoane cu foiță de aur. Încă îmi perfecționez tehnica icoanei pe sticlă și abia apoi
mi-am propus să aprofundez și icoana pe lemn. Bineînțeles că nu este suficient să lucrezi doar la școală, așa că lucrez și acasă. În ultima vreme am avut mai mult timp la dispoziție, fiind vacanță, așa că am lucrat mai mult. Unele dintre lucrări le păstrez pentru mine, altele le dăruiesc prietenilor, dar au fost cazuri când le-am și vândut. Eu aleg modelele pe care le pictez, iar unele au avut așa mare succes încât mi-au fost cumpă­rate. În această vacanță de vară am pictat o icoană pe format A3 și 4 pe format A4. Pentru că lucrez cu vopsea în ulei și se uscă mai greu straturile, lucrez pe câte o icoană între două săptămâni și o lună”, ne-a explicat Andreea Chiver.
Un lucru deosebit este și faptul că de curând una dintre lucrările Andreei Chiver i-a plăcut atât de mult unui preot încât acesta a luat-o pentru a i-o dărui Patriarhului Daniel.

I-am cerut câteva detalii și despre tehnica și felul în care își pune amprenta pe icoanele pe care le realizează: „Bineîn­țeles că văd diferența între icoanele pe care le pictam acum 4 ani, când am început, și cele pe care lucrez acum. Mi-a fost ușor să mă apropii de icoanele pe sticlă mai ales că la noi în Unguraș oamenii merg la biserică, respectă tradițiile, iar dragostea pentru ce avem autentic mi-a fost insuflată de mică. Faptul că am văzut că iese ceva frumos din mâinile mele mi-a dat curaj să merg înainte. Mi-am dat seama că progresez iar asta m-a ajutat să nu renunț. Încă mai am multe de învățat. Acum îmi dau seama de anumite detalii și cum am evoluat, în primul rând din perspectivă cromatică și din structura feței perso­najelor din icoane, păstrând stilul naiv pe care trebuie să-l aibă icoana pe sticlă. Înainte combinam instinctiv culorile, dar acum respect niște rigori, în sensul că o icoană nu trebuie să fie «țipătoare» din punct de vedere croma­tic, ci trebuie păstrată o armonie”.

 

 

Cu atât mai mult cu cât lucrările ei sunt tot mai apreciate, Andreea Chiver este decisă să continue pe această linie, iar acest lucru nu poate decât să aducă mândrie în rândul comunității din care face parte.