• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 16 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 16 Decembrie , 2014

Haosul asistenţei sociale

Documente neactualizate şi bani plătiţi aiurea. Pe scurt, concluziile unui audit efectuat de Curtea de Conturi, care ia în vizor segmental asistenţei sociale.

 
 

Sistemul de asistenţe sociale e plin de nereguli şi prejudicii. O demonstrează un audit recent al Curţii de Conturi, ale cărui concluzii au fost date publicităţii săptămâna trecută. Iar cauzele pornesc de la vârf, adică de la minister, propagându-se către instituţiile judeţene.

Cu toate că în cadrul ministerului funcţionează Direcţia Servicii Sociale şi Incluziune Socială care are printre atribuţii elaborarea (trimestrială, semestrială şi anuală) a Raportului statistic privind beneficiile de asistenţă socială şi serviciile sociale, nu este elaborată şi aprobată o procedură operaţională cu privire la colectarea datelor statistice în domeniul beneficiilor de asistenţă socială şi modalitatea de calcul a indicatorului număr mediu de beneficiari plătiţi prezentat în cadrul Buletinului statistic în domeniul muncii şi protecţiei sociale.

Astfel, nici măcar statisticile nu au fost realizate corect: „colaborarea ineficientă a instituţiilor din subordinea ordonatorului principal de credite, lipsa unei proceduri formalizate cu privire la colectarea datelor statistice în domeniul beneficiilor de asistenţă socială precum şi absenţa unor analize prealabile referitoare la numărul mediu de beneficiari au condus la apariţia unui dezacord între numărul mediu real al beneficiarilor pentru cele patru beneficii de asistenţă socială şi cel publicat în cadrul Buletinului statistic pe site-ul ministerului, care ulterior se preia de către Institutul Naţional de Statistică”.

„Dezacord” există şi în scris, cu privire la sumele recuperate, care au fost recuperate de fapt doar pe hârtie: „au fost constatate unele disfuncţionalităţi cu privire la întocmirea situaţiilor financiare centralizate la finele anului 2013, care nu reflectă realitatea, întrucât au fost efectuate înregistrări eronate cu privire la debitori, astfel:

- au fost majorate, cu suma de 127.080 mii lei, drepturile încasate de la debitori, ceea ce a condus la raportarea unor date eronate cu privire la sumele încasate;

- au fost diminuate, cu suma de 6.697 mii lei, debitele predate autorităţilor fiscale spre executare şi încasare, rezultând la nivelul ordonatorului secundar de credite, ANPIS, un cuantum mai mic al acestora;

- nu s-a urmărit, de către ANPIS, încasarea debitelor preluate de la agenţiile teritoriale pentru persoanele care sunt plecate în străinătate;

- nu s-a urmărit, de către unele agenţii teritoriale, confirmarea unor debite, în sumă de 1.616 mii lei, predate către autorităţile fiscale, în vederea încasării, neconfirmarea debitelor conducând la menţinerea în evidenţă a acestora ca fiind de încasat, în condiţiile în care entitatea nu mai are competenţa legală de încasare”.

 
 
Lista neagră
 

De asemenea, la nivelul agenţiilor judeţene, Camerele de Conturi teritoriale au identificat plăţi necuvenite, pe tipuri de beneficii auditate astfel:

- ajutoare sociale şi alocaţii pentru susţinerea familiei, în sumă de 18.108 mii lei, cauza principală fiind nedeclararea, de către beneficiari, a unor venituri nete realizate şi deţinerea unor bunuri care atrag excluderea acordării acestor beneficii de asistenţă socială;

- indemnizaţii pentru creşterea copilului, inclusiv stimulentul lunar/de inserţie, în sumă de 7.308 mii lei, ca urmare a nedeclarării realizării altor venituri, neachitării impozitelor pentru bunurile deţinute în proprietate, nerecalculării cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea copilului în funcţie de veniturile efectiv realizate, potrivit deciziei de impunere finală, eliberată de autorităţile fiscale etc.

- alocaţii de stat pentru copii, în sumă de 83 mii lei, acordate unor minori decedaţi, copii exmatriculaţi, care au abandonat şcoala sau au repetat anul şcolar, întrucât nu s-au transmis la timp documentele justificative de către Inspectoratul Şcolar pentru beneficiari care nu mai întruneau condiţiile legale.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.