Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Miercuri , 4 Martie , 2015

GAZETA a propus un proiect istoric: Manual de istorie şi identitate a Maramureşului!

de Ioana Lucacel si Mircea Crisan

În urmă cu câteva luni, GAZETA de Maramureş a lansat public ideea realizării unui manual de istorie, identitate, cultură şi civilizaţie locală care să fie introdus fie la elevii de clasa a VIII-a, fie la cei din clasa a IX-a, ca materie opţională. Consiliul Judeţean şi-a asumat, a dezvoltat acest proiect şi a făcut primii paşi pentru implementarea lui. Până la sfârşitul anului, manualul se va afla în dezbatere publică, fiecare capitol fiind cuprins într-o revistă distribuită gratuit I Sunt invitaţi să se alăture acestui demers toţi cei care doresc şi pot să contribuie la un proiect vital pentru Maramureş!

 

Se spune că, cea mai bună investiţie, este în cunoaştere. Ea aduce cel mai sigur „profit” şi e singura care girează un viitor mai bun. Şi, înainte de a deveni ceva, trebuie să ştim cine suntem. Noi, maramureşenii ne mândrim cu originea noastră, cu istoria noastră, cu tradiţiile, obiceiurile, culturală şi identitatea care ne fac „altfel”. Numai că sondajele, testele naţionale, toate demonstrează că nu ne cunoaştem suficient nici istoria, nici identitatea. De aceea, n-avem cum să le promovăm, să le păstrăm şi valorificăm.

 

Pornind de la dezastrul dovedit de perlele din testele naţionale, de genul „Maramureşul este situat între Prut şi Nistru” sau „Trăsăturile locuitorilor din Maramureş sunt meşterimea şi şmecheria”, GAZETA de Maramureş a considerat că este extrem de necesară realizarea unui manual de istorie şi identitate locală, care să fie introdus ca materie opţională pentru elevii de clasa a VIII-a sau a IX-a.

Pentru că degeaba avem biserici unice în lume, meşteşuguri ancestrale, curente culturale valoroase, fapte de vitejie şi personalităţi istorice importante dacă nu le cunoaştem şi nu ni le asumăm. Pentru cei mai mulţi, Bogdan e doar o statuie din localitatea cu acelaşi nume, Pintea Viteazu, o legendă, iar Vasile Lucaciu numele unui colegiu naţional sau al unei străzi. Şi nu e vina lor.

E vina noastră, a celor care n-am reuşit să transmitem tinerilor elementele de istorie, identitate şi cultură locală şi să-i determinăm să citească despre Maramureş cel puţin 10% din timpul pe care îl petrec navigând, de exemplu, pe Facebook.

 

În urmă cu câteva luni, am propus realizarea acestui manual de istorie şi identitate locală, iar Consiliul Judeţean Maramureş şi-a asumat proiectul şi a dat undă verde pentru implementarea lui. Preşedintele Zamfir Ciceu şi membrii Comisiei de Cultură şi-au asumat rolul de iniţiatori ai acestui proiect şi de supervizori în procesul de implementare. Gavril Ardusătan a fost sufletul acestui proiect care, în urmă cu câteva luni, părea o idee bună, dar greu de implementat. A gândit, dezvoltat, dezbătut proiectul şi a propus cea mai transparentă şi eficientă metodă pentru implementarea sa: realizarea şi distribuirea gratuită a şapte reviste, fiecare corespunzătoare unui capitol astfel încât toţi cei care doresc să facă completări sau corijări să aibă această posibilitate pe parcursul întregului an 2015. Manualul va fi realizat sub coordonarea Consiliului Judeţean Maramureş şi se doreşte implicarea tuturor instituţiilor şi specialiştilor din judeţ.

După realizarea manualului şi introducerea ca materie de studiu a istoriei şi identităţii Maramureşului, se va realiza organizarea anuală a unui concurs şcolar, la care să se poată înscrie toţi elevii din judeţ, intitulat sugestiv „Olimpiada Maramureşenilor”, pe teme de istorie, cultură şi identitate locală, ai cărei câştigători vor fi premiaţi de administraţia judeţeană cu o excursie gratuită: „Turul Maramureşului”.

 

Deja, alte judeţe doresc să preia exemplul Maramureşului. Aşa că, putem deveni „altfel” nu doar prin istoria, identitatea, cultura şi tradiţiile noastre, ci şi prin modul în care le promovăm şi le transmitem tinerei generaţii.

 
 

„Este un proiect foarte bun pentru Maramureş, pentru că, pentru a înţelege unde vrem să ajungem trebuie să înţelegem ce am fost. E bine ca din momentul formării personalităţii, copiii noştri, ai maramureşenilor să înţeleagă ce reprezintă Maramureşul şi de aici până la a pune în practică această idee nu e un pas mare. Ideea e că acest proiect se poate face numai alături de oameni care sunt dispuşi să colaboreze, să conlucreze. Bugetul propus pentru cultură şi acceptat este unul generos, care include şi acest proiect. Este un proiect pentru noi toţi şi cu noi toţi, nu este un proiect din care să câştige cineva anume, ne implicăm cu toţii, câştigăm cu toţii, pentru că facem ceva bun pentru copiii noştri. Nu este vorba despre economic sau financiar, ci cultural, istoric, maramureşean”-

Zamfir Ciceu, preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş

 
 

„Proiectul acesta cu un manual de istorie a Maramureşului ne-am gândit de mult timp, mi se pare un lucru bun. Sunt mulţi care au scos broşuri şi lucrări cu privire la istoria Maramureşului, dar nu există un material care să fie accesibil tinerilor, actualizat. Plenul consiliului judeţean şi-a asumat acest proiect în unanimitate. Acest manual va fi utilizat opţional şi în şcoli. Am creat un comitet de iniţiativă, toţi cei nouă membri ai comisiei de cultură, şi manualul va fi în dezbatere publică înainte de tipărire”.

Ban Vasile, consilier judeţean

 
 

„Este un proiect aşteptat cu interes şi bucurie, de profesorii de istorie în primul rând, dar nu numai, şi extrem de util pentru elevi în procesul de cunoaştere şi înţelege a istoriei naţionale şi universale, plecând de la istoria locală cu care elevul este mult mai familiarizat. Din cuprinsul gândit pentru acest manual se subliniază aspectele individuale de cultură şi istorie şi în acest fel se pot evidenţia şi consolida mai bine, acele elemente de originalitate pe care le aducem din moştenirea locală, în moştenirea naţională şi europeană comună. Putem cultiva valori de înţelegere şi toleranţă mult mai bine, de integrare multiculturală, de subliniere a diversităţii locale şi apoi naţionale, care se vor înscrie foarte bine în definirea identităţii comune europene. Prin ciclul didactic al promovării permanente, a strategiilor activ participative, stilul de combinare a metodelor de învăţare, precum discutăm, cercetăm, aplicăm, evaluăm, vor conduce cu certitudine la dezvoltarea capacităţii de investigare şi analiză a elevului, pentru că el este stimulat de faptul şi procesul istoric local pentru care are mult mai mare interes să-l cunoască, să-l cerceteze şi să-l evalueze. Vă felicit pe voi, cei de la GAZETA de Maramureş pentru această idee valoroasă şi profit de această ocazie pentru a-i felicita pe toţi colegii mei din Comisia de cultură, care au apreciat ca foarte bun proiectul şi îl susţin în totalitate”.

Eugenia Godja, consilier judeţean

 
 

„E un proiect important pentru Maramureş, pentru copiii din Maramureş. E primul pas, suntem pioneri în acest domeniu”.

Gheorghe Marian, consilier judeţean

 
 

„Acest proiect este important pentru Maramureş şi pentru maramureşeni. Pentru că trăim într-o epocă în care marca individualităţii este tot mai pregnantă într-o societate globalizantă, chiar dacă suntem uniformizaţi prin stil de viaţă şi aderarea la acelaşi set de valori. Există rădăcini culturale care ne leagă de un teritoriu şi de un areal cultural, astfel încât, este bine să conştientizăm cât mai corect tot ce înseamnă patrimoniu cultural local. Şi să ne însuşim prin educaţie şi noii generaţii ca în felul acesta să nu fie dezrădăcinaţi şi susceptibili la absenţa unei identităţi locale.

Cu alte cuvinte, este o chestiune de sănătate, chiar dacă trăim într-o lume globalizantă, să ai marca ta particulară de identitate, la fel cum avem fiecare marca individuală de nume, prenume, de neam etc. Prin care valorificăm tot ce e mai bun şi ce au creat înaintaşii noştri. La fel, în spaţiul cultural maramureşean este bine să ne ştim istoria, tradiţiile, să le respectăm, să le valorificăm, fără a cădea în patima unui patriotism local exacerbat sau nemotivat. Este bine să avem patriotism local, dar cu multe argumente susţinute şi fără să fim fundamentalişti cu asta. Trebuie să ne păstrăm cu demnitate caracteristicile identitare locale, particulare.

Sincer, mă aşteptam să existe unele orgolii în materializarea acestui proiect, dar faptul că plenul CJ şi l-a asumat în unanimitate demonstrează faptul că raţiunea a învins acţiunea politică prezentă, care copleşeşte totul. Asta pentru că toată lumea ştie că necesitatea şi oportunitatea proiectului în acest moment, chiar în condiţiile în care toată lumea se dezrădăcinează şi acceptă un fel de cetăţenie universală. Iar din această atitudine rămâne ceva, rămâne un manual care va dăinui. În timp ce drumurile de exemplu peste câţiva ani vor trebui din nou plombate. Prin acest manual Consiliul Judeţean rămâne în istorie. Deşi proiectul nu este foarte complicat, dar complicat ca muncă şi punere cap la cap a informaţiilor care să rămână şi să fie uşor de reţinut.

Dar la final rămâne un lucru care poate însemna mult în timp şi oriunde se va putea şti despre marca culturală locală”.

Gavril Ardusătan, consilier judeţean

 
 

Propunerea de structurare a manualului

 

CAPITOLUL I – Aşezare.

Va cuprinde coordonatele geografice ale judeţului, aşezare, scurtă descriere a formelor de relief, faunei, florei, precum şi a împărţirii administrativ-teritoriale, a zonelor etno-folclorice, a structurii populaţiei şi elementelor de identitate: de ex. stema.

 

CAPITOLUL II – ISTORIE

Va cuprinde sintetizat şi cronologic istoria judeţului: Antichitate, Evul Mediu, Epoca Modernă, Secolul XX, principalele evenimente istorice din istoria judeţului, participarea Maramureşului la principale momente istorice ale României: primul şi al doilea Război mondial, Marea Unire etc., personalităţi, eroi etc. 

 

CAPITOLUL III - Artă, Cultură şi Culte

Va cuprinde o scurtă prezentare a principalelor curente artistice şi culturale, personalităţi, stiluri, monumente, precum şi a vieţii spirituale şi religioase etc.

 

CAPITOLUL IV - Cultură tradiţională şi identitate

Va cuprinde o scurtă descriere a elementelor de identitate locală: culturale lemnului:   Poarta maramureşeană, Troiţa maramureşeană, Fusul cu zurgălăi, Pecetarul, Arta vestimentară maramureşeană, Arta culinară maramureşeană, Arta coregrafică maramureşeană, Arta interpretativă vocală, Arta ceramicii.

 
CAPITOLUL V - Economie şi turism

O scurtă prezentare a principalelor ramuri industriale locale – mineritul, agriculturii şi patrimoniului turistic.

 

CAPITOLUL VI - Obiceiuri, tradiţii şi legende

Prezentarea obiceiurilor şi tradiţiilor legate de principalele momente din viaţa oamenilor: naştere, nuntă, moarte, precum şi de sărbătorile religioase, tradiţii, credinţe şi superstiţii populare, legende etc.

 

CAPITOLUL VII – Maramureşul în lume

Opiniile unor personalităţi despre Maramureş, modul în care este reprezentat şi receptat Maramureşul pe plan extern etc.