• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 19 Ianuarie , 2018

Expoziția itinerantă „Muzica sferelor. Geometria sacră a picturii europene” a artistului ieșean Cristian Ungureanu la Roma și Paris

 
Primeam zilele trecute de la artistul ieșean Cristian Un­gureanu o scrisoare prin care, pe lângă mesajele și urările cuvenite pentru Noul An îmi împăr­tășea ultimele preocupări ale domniei sale în domeniul artei și anume, parti­ciparea cu Expoziția menționată anterior, inclusă în programul oficial al ediției 2017 Bienala MarteLive Roma, unde alături de academicianul Basarab Nicolescu, dezvăluie Principiile extinse ale Transdisciplinarității.
În acest context academicianul Basarab Nicolescu a susținut Conferința „Prin­cipiile transdisciplinarității”, iar Doam­na Oriana Rizzuto, reprezentant oficial și partener al evenimentului Bienalei MarteLive Roma, a vorbit despre prima colaborare cu Accademia di România în Roma cât și despre programul dedicat tinerilor artiști în cadrul bienalei. Alături de Cristian Ungureanu a fost, de asemenea, prezentă tânăra artistă Bianca Boroș.

Cristian Ungureanu este conferențiar universitar la Departamentul Pictură din cadrul Universității Naționale „George Enescu” din Iași, la care am participat ca membru în comisia de concurs de promovare a domniei sale pe postul de conferențiar. După studii liceale în domeniul matematicii, continuă studiile universitare în domeniul artelor plastice la fosta Academie de Artă „George Enescu” din Iași, clasa profesorului Corneliu Ionescu, pe care o absolvă în 1996, stabilindu-se ulterior în Italia activând și expunând în mai multe rânduri la Bologna, Veneția și Verona. După șapte ani de peregrinări artistice, de cercetări, acumulând vaste cunoştinţe în domeniul artei, revine în România și își începe cercetarea doctorală la Universitatea Națională de Arte din București sub îndrumarea profesorului universitar doctor Ioan Stendl, susținând apoi în 2010, Teza de Doctorat cu titlul „Dialog între sferă și cub. Geometria sacră a picturii euro­pene”. A devenit conducător de docto­rat susținând și argumentând lucrarea științifică de abilitare „Compoziția geometrică din artele vizuale și valen­țele ei transdisciplinare”. Este totodată membru al Le Centre Internaţional de Recherches et études Transdiscipli­naires (CIRET) din Paris.
Cristian Ungureanu susține și po­larizează în cadrul Departamentului de Pictură al universității ieșene de artă numeroase proiecte, acțiuni, simpozioane, work-shop-uri studențești, desfășurând totodată o laborioasă acti­vitate de cercetare teoretică, publicând în acest sens, mai multe cărți și articole de teoria artei și realizând peste 30 de expoziții personale și de grup în Italia, România, Rusia, Turcia, Franța.

Expoziția „MUZICA SFERELOR. GEOMETRIA SACRĂ A PICTURII EUROPENE ” a fost organizată de Institutul Cultural Român și Accademia di România din Roma în parteneriat cu Centrul Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare din Paris, Bienala MarteLive Roma, Universi­tatea de Arte Naționale „George Enes­cu” din Iași și Accademia di Belle Arti di Aquila a fost vernisată la începutul lunii decembrie, iar de azi, 18 ianuarie, este itinerată la Centrul Cultural Român din Paris. Lucrările artistice ale lui Cristian Ungureanu, artist transdisciplinar, transpun în reconstrucții virtuale, ale unor schițe de compoziție dintre cele mai cunoscute capodopere din istoria artei europene, ne dezvăluie, ceea ce nu percepem de la primul contact vizual și anume, geometria secretă și simbolică a acestora. Studiile de caz asupra capodoperelor: „Icoana Sf. Treime a lui Rubliov”, „Tavanul Capelei Sixtine a lui Michelangelo”, sau „Modulul Coloanei fără de sfârșit a lui Constantin Brâncuși”, constituie puncte de referință ale expoziției, alături de seria de lucrări intitulate „Pagini de jurnal” realizate pe pânză, în care evocă atmosfera studiilor și desenelor executate în laviuri de sepia și sanguină pe care artiștii de altădată (Ev Mediu, Renaștere, Baroc) le executau pentru a-și concepe și stabili structurile, axele, anatomiile compozi­ționale ale viitoarelor creații artistice.

„Tratatul de pictură” a lui Leonardo Da Vinci, începe cu întrebarea: „dacă pictura este sau nu o știință ”, iar răs­punsul este pe măsură: „e numită știin­ță aceea trudă a minții care vine din ultimele principii, dincolo de care altceva nimic nu se mai poate găsi că parte din ea să mai facă. Așa de pildă știința geometriei – adică studiul can­tității continue – ce-și are pornirea în suprafața corpurilor, își găsește obâr­șia în linie acest hotar al suprafeței...” au constituit fundamentul pentru crezul artistului Cristian Ungureanu: „Cred că un fapt artistic vizual trebuie să se întâmple și să fie recepționat în prima fracțiune de secundă în care este privit. Are statutul operei de artă atunci când generează mai multă energie decât a fost necesară pentru realizarea lui”. Filosoful Basarab Nicolescu sintetizează demersul transdisciplinar al artistului, menționând că: „Cristian Ungureanu pare un continuator al lui Matila Ghyka (1881-1965) specialistul numărului de aur. Cristian Ungureanu are în plus uneltele artei în era elec­tronică”.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.