• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 28 Martie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 23 Iunie , 2015

Dumitru Matei, despre adevăruri dureroase ale industriei româneşti

Recent, societatea comercială Remin Baia Mare a sărbătorit 15 ani de la începerea activităţii sub comanda lui Dumitru Matei, om de afaceri băimărean, un adevărat român ce a dorit să salveze o parte din industria productivă a municipiului de pe Săsar. Mitică are opinii pertinente asupra întâmplărilor din industria românească şi dă soluţii pentru viitor. O voce puternică de care ar trebui ţinut cont!

 
 

Omul de afaceri băimărean îşi aminteşte cu nostalgie de începuturile Ramira. „Se împlinesc 15 ani de când am cumpărat acţiunile de la Ramira, devenind acţionar majoritar prin firma Izoterom. A fost greu, dar a meritat! Am definitivat proiectele europene pe care le-am început în 2010, platforma devenind una dintre cele mai moderne platforme mecanice din România. În acest moment, aici, lucrează 400 de oameni. Avem tehnică de vârf şi lucrăm pentru toţi marii producători de automobile din lume. În fiecare săptămână pleacă camioanele cu utilajele produse către firmele din Europa şi Asia. Suntem cotaţi ca unul din principalii furnizori de linii de fabricaţie pentru industria de automobile din Europa.

Facem produse de înaltă calitate. Valoarea adăugată este foarte mare. Valoarea adăugată însemnând de la cât costă materia primă şi cu cât vinzi produsul finit mai departe. Noi plătim de aici lunar un milion de lei taxe şi impozite. Salariile sunt cu mult peste media veniturilor din Maramureş şi Baia Mare. La noi venitul mediu depăşeşte două mii şase sute de lei, brutul, pe angajat. Avem angajaţi care câştigă şi mai bine, cei care lucrează pe maşini de ultimă generaţie, ultra performante. Ramira este singura unitate economică de pe vechea platformă a Băii Mari care nu a fost spartă”, a spus Matei.

 

În acest moment, Ramira a intrat într-un grup ceh şi pe platformă sunt două companii: Ramira şi Debitare. La debitare sunt acţionari doi români (unul este Dumitru Matei). Cele două companii lucrează împreună.

„Ne propunem să ne dezvoltăm mai departe. Avem deja un proiect european aprobat pentru Ramira. Vom depune unul şi pentru Debitare. Un proiect pe fonduri europene pentru a mai aduce câteva utilaje care ne sunt necesare în procesul de producţie. Am mai depus un proiect cu Universitatea de Nord, Colegiul Transilvania, Debitare şi Inspectoratul Şcolar un proiect de pregătire a tinerilor, se numeşte: Să învăţăm aplicând. Sperăm să îl bage cineva în seamă pentru că, dacă nu se începe cu pregătirea oamenilor în domeniul tehnic degeaba faci parc industrial că nu are cine să îţi lucreze în parcul industrial. Vin investitori atunci când găsesc forţă de muncă calificată. La Ramira sunt oameni peste 55 de ani şi sunt oameni sub 35 de ani ceea ce arată lipsurile de calificare pentru cei între 35 şi 55 de ani. Noi ne-am calificat singuri oamenii. Cu instituţiile statului nu s-a putut. Ca să califici un om ai nevoie de minim trei ani de zile. Pentru aceşti trei ani de zile ai nevoie de maşini şi utilaje speciale. Aşa cum a fost pregătit vechiul program POSDRU, de pregătire profesională a fost o eroare totală. Bani aruncaţi, trei miliarde de euro.

Eu am făcut un nou concept, am propus un proiect pilot pentru România în domeniul mecanic şi dacă proiectul pilot se dovedeşte viabil se poate transpune în orice domeniu de activitate. Nu se poate aşa cum au decurs lucrurile până acuma şi s-au cheltuit 3 miliarde de euro.

Într-un proiect în care 15 la sută costa dacă vroiai să îţi cumperi ceva şi 85 la sută primeau lectorii. Am făcut atâţia barmani, şoferi şi alte astfel de meserii, iar acum nu au ce face. Conceptul este eronat.

Noul meu concept promovează pregătirea copiilor din şcoală. Altă şansă nu mai are Baia Mare sau România. Ceea ce se tot aude: şcoala duală înseamnă o lună în şcoală şi trei luni în fabrică. Dar pentru asta avem nevoie de utilaje. La noi utilajele se programează pe minute. Nu ne permitem să ţinem un utilaj să înveţe un tânăr, la noi trebuie să iasă producţia. De pe utilajele pe care le producem noi ies între 60 şi 120 de maşini pe oră. Ce responsabilitate este!

Jumătate din liniile de la Dacia s-au produs în Baia Mare. Dezvoltarea fabricii înseamnă noi locuri de muncă. La fiecare maşină nouă din fabrică lucrează minim un inginer şi trei operatori care pregătesc programele pentru maşină. De multe ori maşina lucrează mai repede decât poate inginerul să facă programarea. Noi lucrăm unicate”, a spus Dumitru Matei.

 

Pe de altă parte, Matei este nemulţumit pentru faptul că industria productivă din Baia Mare, România a dispărut, a fost dată la fier vechi în concordanţă cu solicitările din anii ’90.

„Ca să câştigi bani în Ramira, trebuie să munceşti foarte mult, de dimineaţa până seara, sâmbăta, duminica. Dar atunci când s-a putut fura uşor din industria minieră, din celelalte unităţi a fost mult mai rentabil pentru oameni, mai uşor să facă bani furând tot ce s-a putut fura, în loc să se apuce să pună în funcţiune maşini să pregătească oameni, să facă ce este astăzi la Ramira. Era industria românească de aruncat la gunoi? O întrebare care ne frământă pe mulţi!

În 1987 serviciile secrete din USA au stabilit că cel mai performant sistem de învăţământ din lume este învăţământul românesc şi atunci au început să ducă profesori din România. S-a spus trebuie terminat învăţământul din Europa şi trebuie dezvoltat cel din America. De ce credeţi că sunt aceste companii uriaşe din SUA cu o cifră de afaceri de câteva ori PIB-ul României. După Revoluţie, după bulversarea europeană, americanii au spus: facem olimpiada americană.

Adică, în 1987, au dus profesori, iar din 1990 au dat drumul la olimpiade. Au început să îi ia pe copii din clasa a cincea pentru ai urmări până în clasa a 12-a. Pe ei nu îi interesează cantitatea, îi interesează calitatea. Dacă au început cu o mie de copii să îi urmărească, poate cinci ajung în universităţile lor, să meargă să lucreze în marile companii de soft şi de tehnologie de vârf. Le este suficient. Cinci din România, cinci din India, cinci din alte ţări. În rest, românii sunt plătiţi prost. Mulţi au plecat să lucreze afară. La ce? La munca de jos, cei mai mulţi.

Industria românească dacă rămânea industrie si se moderniza, se dezvolta, am fi avut...Vă dau nişte cifre din Baia Mare. Combinatul Phoenix trebuia să producă neferoase, aur şi argint de un miliard de euro pe an. Celelalte unităţi de producţie mai trebuia să facă şi ele de 500 de milioane euro pe an şi miliardul care se face acuma, ne dăm seama unde ar fi fost Baia Mare? Din păcate, parcă suntem blestemaţi. S-a distrus tot! Unde te duci, de la platforma IMMUM, la Maratex, nu vedem decât dezastru. Acum toţi merg să lucreze la mall, la supermarket-uri, meseriile cele mai căutate sunt cele de vânzători, de pus pe raft...Nu de aici se dezvoltă o ţară.

O ţară se dezvoltă prin inginerie, prin tehnologie, prin cercetare, prin inovare. Să ne gândim că Baia Mare are cei mai mulţi inventatori din România. Degeaba!

Eu am promovat un astfel de proiect în care am investit foarte mulţi bani şi nu m-a băgat nimeni în seamă. Dar mergem înainte.

Au început deja să apară firme mici de 30-40 de angajaţi care au început să lucreze în domeniul mecanic şi baza este de aici, de la noi. Am început să ne facem o infrastructură şi pe orizontală, cu mici companii foarte flexibile, care ne ajută la componentele mai simple. Astfel dezvoltăm toată această zonă industrială. Colaborăm cu cinci astfel de întreprinderi care cresc alături de noi.

Dar revin, în momentul de faţă învăţământul este problema numărul unu. Calitatea învăţământului este...nu cred că poate merge mai jos. Iar ceea ce se întâmplă în România în acest moment se datorează faptului că au ajuns în funcţii de conducere, în entităţile publice oameni care au terminat facultatea la Chişinău, dar nu au trecut niciodată graniţa. Acum acele persoane încep să ia decizii! Ce pot face dacă nu ştiu! Ca să faci ce se vede aici trebuie să te pricepi şi trebuie să pui suflet! Eu sunt de 15 ani aici şi am muncit an de an ca să păstrăm această unitate în Baia Mare”, a spus Mitică, om de afaceri, român adevărat.

 
 

„Am făcut atâţia barmani, şoferi şi alte astfel de meserii, iar acum nu au ce face. Conceptul este eronat. (…)Noul meu concept promovează pregătirea copiilor din şcoală. Altă şansă nu mai are Baia Mare sau România. Ceea ce se tot aude: şcoala duală înseamnă o lună în şcoală şi trei luni în fabrică. Dar pentru asta avem nevoie de utilaje. La noi utilajele se programează pe minute. Nu ne permitem să ţinem un utilaj să înveţe un tânăr, la noi trebuie să iasă producţia. De pe utilajele pe care le producem noi, ies între 60 şi 120 de maşini pe oră. Ce responsabilitate este!”

Dumitru Matei

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.