Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Marţi , 5 Februarie , 2008

Din aprilie, Viena e mai aproape de Baia Mare

de Adriana Szabo
Adriana SZABO adriana@gazetademaramures.ro Maramuresul deschide portile aeroportului pentru o cursa Baia Mare-Viena. 23 aprilie este data care va marca inaugurarea noii linii aeriene si, speram noi, deschiderea de noi oportunitati pentru oras si pentru judet. Transformarea aeroportului Baia Mare intr-unul international s-a aprobat in septembrie 2007 prin Hotarare de Guvern. Potrivit celor declarate de directorul operational al aeroportului baimarean, Traian Brad, aceasta era o veche lupta de-a lor² „din pacate, s-a intamplat acuma dupa ce am intrat in UE si cand zborurile in spatiul Schengen sunt zboruri interne, nu mai sunt considerate zboruri internationale”. Pentru materializarea acestui proiect, cel mai mare efort l-a depus consilierul presedintelui CJ Marinel Kovacs, Mihai Patrascu. Acesta a purtat o corespondenta sustinuta cu factorii de decizie de la Austrian Airlines, care au facut anul trecut o vizita in Romania. Mihai Patrascu a muncit cel putin un an jumate pentru a materializa acest proiect. Oferta, spune el, a venit intr-un fel din partea austriecilor² „Eu am trimis oferte la mai multi, unii au raspuns, altii nu, austriecii au venit primii intr-o vizita de tatonare. Au vizitat cinci aeroporturi din tara, pana la urma noi singuri am ramas in competitie, daca pot sa zic asa”. In cateva zile se va semna acordul. „Cursa de Viena este o initiativa a puternicului operator aerian Austrian Airlines, care ne-au vizitat anul trecut in luna ianuarie. Atunci au facut o vizita de informare pe mai multe aeroporturi din Romania si in urma informarii si a corespondentei sustinute de catre Mihai Patrascu, dupa ce au primit toate informatiile au decis sa deschida colaborarea cu aeroportul nostru”, a mai precizat Traian Brad. Benefica, nu doar pentru Baia Mare si Maramures, ci si pentru regiunea de nord-vest, deschiderea acestei linii poate insemna un prim pas in transformarea aeroportului, ceea ce ar putea insemna imbunatatirea conditiilor si ulterior deschiderea altor linii care sa lege judetul nostru de marile orase ale Europei. Cu sprijinul CJ si printr-un management eficient al resurselor, aceste obiective pot fi realizate in urmatorii cativa ani. „Interesul este al regiunii, aeroportul avand mijloace reduse financiar, nu poate sa promita anumite lucruri unei companii aeriene, care solicita anumite servicii si anumite facilitati pe aeroport. Nu poate sa promita² stiti, o sa rezolvam cand o sa incepeti operarea, pe cand CJ - ca for tutelar, ei au putut sa ia hotarari pentru ca totul se refera la buget, la bani. Noi, neavand siguranta, nu puteam sa purtam negocieri cu nicio companie aeriana, ca toate solicitau punerea la punct a unor servicii si facilitati. Astfel, totul a mers pe corespondenta intre CJ si compania aeriana,” a mai adaugat Brad. Inca prea mici pentru Europa... Pana in aprilie, mai e de trecut un hop² aeroportul baimarean trebuie sa ofere posibilitatea alimentarii cu combustibil. Fostul operator de combustibil de aviatie, Petrom Aviation, dupa ce a fost preluat de OMV, a pus problema rentabilitatii. Nu era rentabil. De exemplu, in timp ce pe aeroportul din Cluj se vand in jur de 400-450 de tone de kerosen pe luna, la Baia Mare se vindeau 5 tone pe luna. Costurile pentru autorizarea acestei activitati fiind foarte mari, orice firma isi pune problema rentabilitatii. „La cinci tone, va dati seama ca nu iese profit. Cele mai mari costuri le presupune echipamentul de alimentare² cisterna trebuie sa fie din inox, nu se mai accepta cisterne din otel de scule, ori asta presupune o investitie din partea acelui operator. Acum, in ultimul timp, CJ ne-a acordat un sprijin foarte mare pentru achizitionarea unui astfel de alimentator de combustibil si pana la 23 aprilie cand o sa inceapa operarea, speram ca vom avea si instalatia,” a precizat Brad. Din cauza acestei probleme, aeroportul baimarean a ratat colaborarea cu unul dintre cei mai mari operatori low cost din Europa Centrala si de Est, Wizz Air. „Noi am mai fost contactati, de exemplu, de Wizz Air, dar ei au aeronave foarte mari, adica mai mari decat cele acceptate pe pista noastra. Ei au Boeing 737 si ar fi trebuit sa vina la incarcatura de 75%. In urmatorii cinci ani dorim sa prelungim si pista,” a incheiat Brad.