• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 26 Octombrie , 2018

Dialoguri virtuale / Trebuie să ne certăm pentru toate?

Întrebare: Deşi a trecut ceva timp de la scandalul rectificării bugetare 2018, merită să reluăm tema pentru a lămuri aspectele de bază a construcţiei  bugetare, cunoscând că, nu numai în România, pe acest subiect sunt dezbateri lungi şi greoaie atât la votarea în Parlamente a bugetului anual, cât şi a rectificării acestuia?!

Răspuns: Într-adevăr, dezbaterile sunt ane­vo­ioase din simplul motiv că un buget, indife­rent că este anual sau multianual, predicţio­nează modul în care se va desfăşura activitatea de ansamblu a societăţii, nu numai în domeniul economic ci şi în toate laturile sale sociale. Este un act cu mari implicaţii politice, ceea ce este greu de înţeles de ce, îndeosebi la noi,  totul începe şi se termină cu un scandal.

Î.: Poate trebuie să începem cu a menţiona ce reprezintă bugetul general consolidat al ţării?
R.: Bugetul general consolidat este ansamblul bugetelor componente ale sistemului bugetar, incluzând bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul general centralizat al unităţilor admi­nis­trativ-teritoriale, bugetul Trezoreriei Sta­tului, bugetele instituţiilor publice autonome, bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat şi din bugetele fondurilor speciale, după caz, bugetele institu­ţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat şi ale căror rambursare, dobânzi şi alte costuri se asigură din fonduri publice, bugetul fondurilor externe nerambursabile, precum şi al altor entităţi clasificate în administraţia publică, agregate, consolidate şi ajustate conform Regulamentului Uniunii Europene nr. 549/2013 pentru a forma un întreg. Această înşiruire a bugetelor trezeşte şi dorinţa de gestionare a lor (sau a cheltuirii lor?) a politicienilor, sau acoliţilor acestora în scopul creş­terii „bunăstării poporului”!!!, a „ţărişoarei lor”!!! Şi sunt bani mulţi, însă nu creaţi de cei care-i gestionează ci de cei care-i produc, de poporul real, viu.

Î.: Având în vedere complexitatea problemei, care sunt obiectivele legislaţiei care circumscriu tema?
R.: Sunt în număr de trei:
- asigurarea şi menţinerea disciplinei fiscal-bugetare, a transparenţei şi sustenabilităţii pe termen mediu şi lung a finanţelor publice;
- stabilirea unui cadru de principii şi reguli pe baza căruia Guvernul să asigure implemen­tarea politicilor fiscal-bugetare care să conducă la o bună gestiune financiară a resurselor;
- gestionarea eficientă a finanţelor publice pentru a servi interesul public pe termen lung, asigurarea prosperităţii economice şi ancorarea politicilor fiscal-bugetare într-un cadru durabil.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.