Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 17 Ianuarie , 2020

Dialoguri virtuale. Pâinea noastră cea de toate zilele (V)

de Stefan Gonczi

(partea a cincea)

Întrebare: Care este trendul ratei de creștere a cifrei de afaceri cu amănuntul?
Răspuns: În topul ratelor de creş­tere, Cehia (+9,8%) şi România (+9,3%) se află printre statele campioane. De asemenea, graţie creşterii continue a veniturilor, ţările din estul Europei aflate în top în anii precedenţi au condus din nou plutonul în 2018. Pentru anul în curs se aşteaptă la rate de creştere robuste pentru România (+7,5%), Estonia (+6,8%), Cehia (+6,5%), Ungaria (+6%) şi Bulgaria (+5,3%).

Î.: S-a arătat în acest interviu influenţa majoră a inflaţiei asupra puterii de cumpărare. Ce se aşteaptă în viitor?
R.: Cercetările arată că statele UE s-au apropiat de prognoza Băncii Centrale Europene (BCE) în privinţa ratei inflaţiei, ajungând la 1,7%, în ultimii ani. În acest context, se preconizează o creştere a preţurilor la nivelul Uniunii de 1,9%. România a avut o inflaţie de 1,2% în 2017, sub media europeană, dar estimările pentru acest an arată o rată a inflaţiei de 4,1%, cel mai mare nivel prognozat în UE.

Î.: Mersul la cumpărături a devenit un sport național. Societatea de consum a devenit parte din cultura noastră, dar nu numai a noastră. Se cunoaște că mai multe instituții care se preocupă de probleme de marketing abordează acest subiect. Ce se poate spune despre această meteahnă?
R.: Circa 91% dintre români consideră mersul la cumpărături plăcut, în timp ce în Cehia, Slovacia şi Austria, doar şapte din zece persoane consideră shopping-ul o activitate plăcută, arată un studiu de piaţă realizat de GfK.

Î.: Sunt elemente care ar caracte­riza cumpărătorul român?
R.: Nouă din zece români con­sideră cumpărăturile o activitate plăcută. Majoritatea preferă să meargă în mai multe magazine pentru a găsi preţul cel mai mic. Studiul arată că, în România, aproximativ 35% din cumpărători sunt sub presiunea timpului când își fac cumpărăturile zilnice. Acest lucru poate fi influenţat și de o dezvoltare sub potențial pentru comerțul modern de proximitate, comparativ cu Austria, de exemplu.