Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Luni , 8 Iulie , 2019

Dialoguri virtuale. Încrederea poate genera profit?

de Stefan Gonczi

Întrebare: Tema acestui interviu mi-a fost sugerată de scandalul creat (se poate întâmpla la noi ceva fără scandal?) de taximetrişti pe tema reglementării/nereglementarii transportului Uber. Vă rog să încadraţi transportul Uber într-un oarecare model economic?

Răspuns: Acest concept reprezintă un sistem socio-economic conceput de ideea utilizării în comun a unor resurse fizice sau umane. Sharing economy (economia colaborativă) mai poate fi definită drept diverse înțelegeri cu caracter economic în care oamenii pun şi au acces în comun la bunuri și servicii.

Î.: Cum mai găsim numită în literatură economia colaborativă?
R.: Economia în comun (sharing economy); economie de la persoană la persoană („peer-to-peer” ori P2P); economie integrată (mesh economy);  consum colaborativ.

Î.: Care este poziţia Parlamentului European faţă de acest model economic?
R.: Într-un raport publicat de Parlamentul European, în iunie 2017, se arată: „Fie că este vorba de că­lătorii, cazare sau de a găsi fonduri, economia colaborativă face acum parte din viața de zi cu zi: unul din șase europeni a folosit o platformă de colaborare”.

Î.: Care este mediul cel mai favorabil pentru utilizarea acestui model economic?
R.: Acest model de economie este destul de des folosit în mediul digital, aici fiind incluse şi serviciile oferite de eBay sau OLX (în România) – servicii de anunţuri de vânzare cumpărare, Airbnb – serviciu prin care se oferă cazare la o persoană particulară, Uber – transport în regim de taxi cu mașina particulară în zonele urbane, BlaBla Car – servicii de transport cu maşina particulară între oraşe şi chiar în afara ţării sau Midpoint – schimb valutar între persoane fizice.

Î.: Care ar fi şi alte avantaje ale acestui model economic?
R.: Economia colaborativă este posibilă datorită tehnologiei care face mai eficientă legătura între oameni, bunuri și servicii, având, pe lângă schimbul economic propriu-zis, şi scopul de a forma comunități, organizații și modele de activitate noi, atât private cât și publice.