Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 6 Martie , 2020

Dialoguri virtuale. China! China! Un model economic sau un balon de săpun? (VI)

de Stefan Gonczi

Întrebare: Ce spune celebrul profesor Geert Hofstede despre China?
Răspuns: Deşi China nu a fost inclusă în cercetarea iniţială coordonată de profesorul olandez, în lucrări ulterioare elaborate împreună cu profesorul canadian Michael Bond de la Universitatea Chineză din Hong-Kong, Geert Hofstede a studiat şi situarea Chinei în funcţie de ca­rac­teristicile culturale ale acesteia, în raport cu cele patru dimensiuni culturale clasice. Acestora li se adaugă şi a cincea dimensiune culturală, generată de dinamismul confucianist.

Î.: Care au fost concluziile?
R.: Ambele laturi ale dimensiunii culturale individualism/colectivism sunt prezente în China. În societatea in­dividualistă chineză, legăturile dintre membrii acesteia nu sunt vădite şi nici aranjate în prealabil; ele sunt mai degrabă voluntare şi sunt cultivate cu mare atenţie.
În ceea ce priveşte distanţa faţă de putere, în China se întâlnesc aspecte specifice ambelor laturi. Distanţa mare faţă de putere reprezintă o nevoie acută de dependenţă faţă de persoane influente, faţă de şefi sau faţă de părinţi. Asociată colectivismului, această latură căreia îi corespunde „disciplina morală”, se referă la valori precum: existenţa unui număr redus de dorinţe, urmărirea unei căi de mijloc, menţinerea individului ca o persoană dezinteresată, pură, cinstită, supusă.
Distanţa mică faţă de putere înseamnă o nevoie acută de independenţă, manifestată mai ales la persoanele tinere şi educate. Asociată individua­lismului, această latură se referă la valori precum: flexibilitatea, adapta­bi­litatea, prudenţa, atenţia, grija deosebită.

Î.: Cum se manifestă celelalte caracteristici?
R.: Gradul de evitarea a incertitudinii este mediu pe ansamblul ţării, dar există posibilitatea unor nuanţări. În zonele rurale, cu relief înalt din Nord-Vest sau cu relief jos din Sud-Est, unde populaţia este frecvent supusă intemperiilor naturii, gradul de evitare a incertitudinii este redus, cu toate eforturile care se fac pentru prevenirea şi combaterea calamităţilor naturale (căldură excesivă, ariditate, inundaţii). Nivelul scăzut de educaţie, relativismul, caracterul predominant al religiilor orientale - budismul, taoismul - acutizează această latură. În schimb, în zonele urbane, puternic, chiar excesiv dezvoltate din Estul Chinei, gradul de evitare al incertitudinii este mediu spre ridicat. Munca intensă, comportamentul individua­list, agresiv, nevoia de consens, de reguli, de regulamente accentuează această latură.