• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Aprilie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 3 Iunie , 2019

Concursul revistelor şcolare, mai 2019

Concurs cu participare naţională, deşi anul acesta n-au ajuns la concursul revistelor şcolare organizat de redacţia revistei „Şcoala Maramureşeană”, decât 37 de reviste. Cele care s-au prezentat au fost cu adevărat semnate de elevi-redactori profesionişti: „Eminesciana” de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Baia Mare, Ziarul „Glăsuiri” - Școala Gimnazială „Alexandru Ivasiuc” Baia Mare, „Mofturi (?)” a liceului din Cavnic, „Muguri” – Şcoala Gimnazială „George Coşbuc” Baia Mare, „Spria­na” din Baia Sprie, „Centenar” a liceului din Borşa şi au venit reviste din alte judeţe: „Nos Essais” din Satu Mare, „Miradoniz” din Negreşti-Oaş, ambele judeţul Satu Mare, şi „Eminescu” din judeţul Caraş Severin.

Revistele sunt ample, au materiale de profunzime şi de mare trăire patriotică pentru că o bună parte din ele vorbesc despre CENTENAR. România este prezentată într-o că­maşă populară, are gust de ciocolată, evoluţia istorică a tânărului stat românesc se opreşte în anul 2018, când Patriarhul Daniel sfinţeşte Ca­tedrala Mântuirii Neamului.
Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Baia Mare se mândreşte cu o generaţie de aur: dr. Delia Mariana Ardelean, Gabriel Valer Zetea, Ovidiu Oanţă, Mihai Pătraşcu, Carmen Dărăbuş, Dan Carpov, Roman Paşca, ultimul doctor în japoneză la Universitatea din Nara.
Oraşul Borşa este bine reprezentată la acest concurs, aducând patru reviste, toate premiate, de la cele de la învăţământul primar până la cele din învăţământul liceal.

În Baia Mare, două publicații ies din „tiparul” obișnuit al revistelor școlare. Este vorba de Școala Alexandru Ivasiuc din Baia Mare, cu un ziar în adevăratul sens al cuvântului, redactat în colaborare cu Colegiul Național „Mihai Eminescu” și coordonat de prof.dr. Mo­nica Pop.
Cea de-a doua publicație inedită este „Revista Veverițelor istețe”, a clasei a IV-a C de la Școala „Nichita Stănescu” din Baia Mare - înv. Antonela Căprar. Este, de fapt, o revistă - album, de 72 de pagini, color, care cuprinde imagini din activitățile clasei în toți cei cinci ani de școală, începând cu grupa pregătitoare.
Ideea unei asemenea reviste aparține tehnoredactorului Ada Fonai. Prima publicație de acest gen a apărut anul trecut (Revista Ștrumfilor Isteți, de la Școala „Dimitrie Cantemir” Baia Mare, înv. Maria Mihnea) și a fost premiată la Concursul Național al Revistelor Școlare.


Pentru temerari, concursul revistelor şcolare a devenit o obişnuinţă, dar nu şi o rutină. De la un an la altul, chiar dacă revistele sunt mai puţine, sunt mult mai calde şi mai frumoase, tipărite la diverse edituri, în condiţii grafice europene.
După cum ne-a declarat dr. Nicoară Mihali, o bună parte din sufletul său respiră şi prin polenul acestor reviste, fără să se plângă că ar fi alergic la polen. Alergia lui rămâne mai departe la oamenii politici.
Cu toate acestea, juriul de anul acesta, compus din: prof. dr. Valen­tina Todoran, inspector şcolar, jurnalist Mircea Crişan, prof. Gelu Dragoş şi dr. Nicoară Mihali, redactor şef al revistei „Şcoala Maramu­reşeană”, a constatat că există multă laudă de sine în anumite zone („ţări”) ale Maramureşului, unde, din păcate, straiţa le este goală. În acest an şcolar nu au poposit la Casa Corpului Didactic nici o revistă din Ţara Codrului, nici o revistă din Ţara Chioarului, nici o revistă din Ţara Lăpuşului. De aceea este necesar să reluăm în viitor cursul de redactare al revistelor şcolare.
Prin aceste reviste se oglindeşte şi activitatea unităţilor de învăţământ maramureşene, munca elevilor zi de zi, dar şi tactul şi profesionalismul dascălilor. Pentru că ne închipuim că activităţi deosebite s-au derulat şi în aceste şcoli.
Întrebat fiind de ce nu sunt reviste şi din alte părţi ale Maramureşului, cu tristeţe în glas, dr. Nicoară Mihali a spus: „Astăzi problema financiară în editarea unei reviste şcolare n-ar mai putea să reprezinte o piedică, marea piedică este lipsa de entuziasm şi de dorinţă a unor dascăli, care preferă funcţii de conducere, periatul hai­nelor de către colegi şi au îndeletnicirea lipitului de afişe electorale decât să pună umărul la naşterea unei reviste sau la perpetuarea ei.
Dar să nu fim surprinşi, pentru că şi cei care conduc destinele învăţă­mântului românesc nu găsesc puncte suficiente ca să răsplătească munca depusă pentru realizarea unei reviste şcolare. Ca să se răzbune pe deplin pe cei care muncesc cu adevărat, «aruncă» doar câteva sutimi în grila de punctaje pentru realizarea unei reviste şcolare la dosarele care se întocmesc pentru «gradaţia de merit»! Ia să fie altfel, cred că aş fi bombardat cu reviste, revistuţe sau fiţuici… Măcar acestea, aproape 40 de reviste şcolare, au venit la redacţie pentru jurizare, fiindcă au fost gândite şi scrise cu talentul micilor autori, cu sufletul şi dragostea lor pentru comunitatea din care fac parte. Trăim cu speranţa că până şi şcolile cu tra­diţie, care trăiesc astăzi din gloria trecutului, se vor trezi la a treia cân­tare de cocoş şi vor mai da o şansă tinerei generaţii să se exprime prin scris şi nu prin mesaje prescurtate, pe reţelele de socializare”.

La urma urmei, dragi elevi şi profesori, o revistă şcolară este un element de identitate şi de maturitate a şcolii, o oglindă „veneţiană” a calită­ţii şi conţinutului actului educa­ţional, la un anumit moment. Revista şcolară reprezintă un prieten de nădejde care nu va trăda niciodată fiindcă în ea se găseşte nostalgia vremurilor trecute, îţi va aminti concepţiile, prejudecăţile, tabuurile epocii respective. Revistele bine realizate pot deveni, prin informaţiile care se regăsesc în cuprinsul lor, adevărate surse de învăţare şi dezvoltă elevilor-cititori capacitatea de explorare, formulare de ipoteze, observare şi încurajează participarea tinerilor la viaţa socială, culturală şi sportivă.

 

 

Dr. Nicoară MIHALI
Prof. Gelu DRAGOŞ
 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.