Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 10 Iulie , 2020

„Chipuri și cămeși”, expoziție la Muzeul de Etnografie Baia Mare

de Oana Teremtus

Expoziția temporară „Chipuri și cămeși”, găzduită de Muzeul Județean de Etnografie și Artă Populară Baia Mare, a fost vernisată în 24 iunie, cu ocazia Zilei Universale a Iei. Expoziția surprinde farmecul cămășilor tradiționale, puse în scenă, într-o viziune cu totul nouă, de către
curatorul expoziției, Anamaria Nagy. Expoziția s-a realizat în colaborare cu artistul fotograf Gabriel Motica, ale cărui „chipuri” imortalizate dau viață acestor minunății scoase din lada de zestre.


În cadrul manifestării au fost date explicații cu privire la cămășile din mai multe zone ale Maramureșului.
„Astăzi ne întoarcem în timp, undeva la mijlocul secolului al XX-lea și admirăm o frumoasă cămașă din zona Codrului, piesă ce este importantă pentru schimbările ce le aduce în croiul cămășii din această zonă. Pânza folosită la realizarea cămășii este țesută în două ițe, din fire de cânepă. Datorită numeroaselor artificii de croi, cămașa pare a avea platcă.
Spatele cămășii este realizat dintr-o bucată de pânză lată de 12,5 cm și lungă de 35,5 cm, dublată în interior, de care sunt prinse mânecile și, în partea inferioară, doi lați de pânză care formează corpul cămășii. Existența acestei fâșii de pânză dă senzația că spăcelul are platcă. Pânza aceasta este decorată pe margini cu ajur realizat cu croșeta, cu bumbac albastru, iar pe corpul ei are broderie peste fire cu motive florale (lalea), redate geometrizant. Lații care formează corpul cămășii, pentru a fi aduși la dimensiunea pânzei de care se prind, au fost pliați. Pliurile obți­nute se numesc în zonă, la fel ca în Țara Chioarului, «hăitășele».
Fața cămășii este croită din trei bucăți de pânză. Două, care pornesc fiecare de pe umăr, au lățimea de 21 cm (adică 1/2 din lățimea pânzei). Acestea, în zona umărului sunt pliate, iar pliurile, prinse meșteșugit cu acul, alcătuiesc un motiv romboidal. În partea supe­rioară, aceste două bucăți de pânză sunt unite cu o altă fășie de pânză, dublată la interior, dând și aici impresia existenței unei plătci. Pânza este decorată cu broderie peste fire, având ca motiv para, și se termină în partea de jos cu colțișori. Bucata aceasta de pânză se prinde de celelalte două prin cusătură simplă în partea dreaptă și cu nasturi negri în partea stângă, unde se află și gura cămășii. Pentru simetrie, autoarea a pus și în dreapta, doar cu rol ornamental, aceiași nasturi negri. Pentru întărirea cusăturilor, cămașa mai are prinse două fâșii de pânză, de­corate cu broderie peste fire, ilustrând motivul ghirlandei. De această mică «platcă» se prinde o bucată de pânză, lată de 31 cm, care împreună cu cele laterale formează partea din față a spăcelului.
Mânecile sunt largi și pornesc de la umăr. Acestea sunt cusute dintr-un lat de pânză ce se termină cu trei rânduri de «hăitășele», dispuse pe orizontală, cu o ghirlandă și cu colțișori identici cu cei de la gât. La subsuoară, pentru ca purtătorul să se poată mișca lejer, s-a adăugat câte un pătrat de pânză numit «pui». Ornamentele cămășii sunt inspirate din natură, soarele, redat în formă geometrizantă – rombul, alături de care întâlnim motive fito­morfe – ghirlanda, para, dar și motive florale – laleaua.
Importanța piesei de port este accentuată azi de tendința de ge­neralizare a acestui tip de croi în zonele: Codru, Chioar și Câmpia Sătmarului.
În prezent, cămașa este expusă, iar noi vă invităm să faceți o vizită în expoziția noastră, unde aveți ocazia să o admirați și să îi descoperiți frumusețea”, a spus muzeograful Oana Teremtuș.
Desigur, o prezentare aproape tehnică a acestor piese ale muzeului nu poate ține loc de vizita pe care trebuie să o faceți la Muzeul băimărean pentru a vedea pe „viu” aceste minunății.
 
#haișitulamuzeu
#Chipurișicămeși