Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Luni , 5 Iulie , 2021

Certificatul digital Covid, controverse, avantaje și temeri

de Ioana Lucacel si Mircea Crisan

Mult-discutatul și disputatul Certificat digital Covid a devenit realitate. Din 1 iulie, acest document care ar trebui să faciliteze libera circulație pe durata pandemiei, poate fi descărcat de pe platforma https://certificat-covid.gov.ro. Numai că, documentul nu împiedică statele europene să impună propriile măsuri restrictive la frontiere. Drept urmare, Grecia de exemplu, o țară foarte vizitată de români, îi testează aleatoriu pe cei care trec frontierele terestre, indiferent dacă au fost vaccinați, au deja un test covid negativ sau au trecut prin boală. 

Săptămâna trecută, autori­tățile din România au pre­zentat cu surle și trâmbițe platforma https://certificat-covid.gov.ro., de pe care poate fi descărcat certificatul digital covid. Printr-un comunicat de presă, Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că „prin intermediul Poliției de Frontieră, este pregătit pentru verificarea auten­ticității și valabilității certificatelor digitale adoptate la nivelul UE privind vaccinarea, testarea sau vindecarea de COVID-19, măsură ce va facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19.
Având în vedere cadrul normativ euro­pean privind facilitarea liberei circulații pe durata pandemiei de COVID-19 și prevederile Ordo­nanței de Urgență a Guvernului României privind măsuri de pu­nere în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital al UE privind COVID pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19, înce­pând cu data de 01.07.2021, Poli­ția de Frontieră Română asigură verificarea autenticității și vala­bi­lității certificatelor digitale privind vaccinarea, testarea sau vindecarea.

Pentru verificarea, la intrarea în țară, a codurilor QR de pe certificatele digitale, Serviciul de Tele­comunicații Speciale a distribuit către Poliția de Frontieră 271 de scannere mobile și 271 de telefoane mobile smart, echipamente care au instalată aplicația „CoronaScan”.
Certificatul poate fi prezentat, la intrarea în România sau în oricare alt stat membru al Uniunii Europene, atât în format digital, pe un dispozitiv mobil, cât și tipărit pe hârtie”.

Certificatul digital nu este un do­cu­­ment obligatoriu la trecerea fron­tierei, însă, teoretic, cu ajutorul lui, persoanele care s-au vaccinat împotriva COVID-19, cele care s-au recuperat după această afecțiune sau cele ce dețin un rezultat negativ la testarea COVID-19 pot dovedi situația lor epidemiologică, într-o modalitate operativă.  Practic însă, lucrurile pot sta cu totul diferit. Atât STS, cât și ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă, au atenționat că pot exista probleme cu generarea acestui document, în situațiile în care apar inadvertențe între informațiile completate de o persoană și cele înregistrate în bazele de date conectate cu platforma. „De aceea, solicitarea de eliberare a certificatelor de vaccinare trebuie realizată cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de momentul utilizării, iar pentru cele de testare cu cel puțin 12 sau 48 de ore, în funcție de tipul de test efectuat - rapid sau PCR.”, a avertizat STS. Practic, pentru ca testele să fie valabile la intrarea în țara în care călătoresc, românii își progra­mează testarea astfel încât să aibă rezultatul cât mai aproape de ziua plecării sau chiar în ziua plecării. Deci, există riscul ca certificatele digitale să nu fie eliberate în timp util.
O altă problemă este numărul mare de date care trebuie introduse ma­nual.

Însă, adevărata controversă din jurul acestui certificat este legată de utilitatea lui. La momentul ini­ție­rii discuțiilor despre „pașaportul verde” la nivel european, s-a tot spus că acesta va asigura reluarea călătoriilor și libera circulație.
Însă, certificatul digital nu uni­formizează condițiile de călătorie în statele UE și nici nu împiedică statele membre să introducă propriile măsuri restrictive. Ca o ironie, exact în ziua lansării certificatului, Grecia, una dintre cele mai vizitate țări de către români a anunțat că introduce testarea aleatorie la toate frontierele teres­tre, pentru toți turiștii, indiferent dacă au fost vaccinați, au deja un test Covid negativ sau au trecut prin boală.

Mai mult, în aceeași zi, avocatul Gheorghe Piperea a anunțat că va ataca măsura la Tribunalul de la Luxemburg:

„Sunt gata cu acțiu­nea în anularea Regulamentului UE 2021/953 pri­vind certificatele interoperabile de vaccinare, vindecare și testare.
Mâine (în 1 iulie, n.red), când re­gulamentul intră în vigoare, acțiu­nea va fi trimisă la Tribunalul UE de la Luxemburg, spre competentă soluționare. Varianta oficială a acțiunii va fi publicată integral pe piperea.ro.
Sunt conștient de șansele reduse ale acțiunii, dar nu se poate asista pasiv cum lumea noastră alunecă spre totalitarism și, în plus, acțiu­nea este singura șansă de a atrage atenția că se încalcă principiul subsidiarității și că unul dintre articolele regulamentului anulează întregul regulament, de unde impresia unei enorme „înțelepciuni” a redactorilor și a votanților meca­nici ai zisului regulament”.

Cronologia certicatului digital

La data de 17 martie 2021, Comisia Europeană a prezentat o propunere de creare a unui certificat al UE privind COVID pentru a facilita libera circulație în condiții de siguranță a cetățenilor în UE în timpul pandemiei. La 20 mai, colegiuitorii au ajuns la un acord provizoriu.
În paralel cu procesul legislativ, Comisia a colaborat îndeaproape cu reprezentanții statelor membre în cadrul rețelei de e-sănătate, o rețea voluntară care conectează autoritățile naționale responsabile cu e-sănătatea, în vederea implementării tehnice. La 21 aprilie, au fost adoptate specificații tehnice, pe baza orientărilor convenite în ianuarie și actualizate în martie, precum și a unui cadru de încredere convenit în martie.
În plus, a fost elaborat un model de proiectare împreună cu statele membre care să faciliteze recunoașterea certificatelor UE privind COVID eliberate pe suport de hârtie.
Portalul UE a fost creat de T-Systems și SAP și este găzduit de centrul de date al Comisiei din Luxemburg. Acesta permite verificarea semnăturilor digitale conținute în codurile QR ale tuturor certificatelor fără prelucrarea datelor cu caracter personal.