Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 10 Iulie , 2020

CAS Maramureș, în linia întâi pe perioada pandemiei

de Nicolae Teremtus

În perioada de urgență și de alertă, Casa de Asigurări de Sănătate Maramureș a lucrat normal, a lucrat și cu publicul venit la sediu pentru a rezolva problemele avute. Specialiștii CAS au fost prezenți, fie online, fie la birouri, și au oferit soluții pentru multele probleme apărute din cauza modificărilor legislative generate de pandemie. CAS Maramureș, o instituție în care interesul pacientului este pus în prima linie. Altfel spus, CAS a fost în prima linie a luptei cu virusul ucigaș, alături de medici, farmaciști, echipele SMURD, pompieri, polițiști.

 

 

În acest context, la sediul ins­tituției au fost luate măsuri de protejare a angajaților, au fost realizate circuite, s-a folosit masca de protecție, dezin­fectanți, s-a păstrat distanța fizică. Având în vedere că sunt mai multe noutăți în activitatea instituției, am fost la CAS pentru a discuta cu managerul Carmen Prodan despre aceste lucruri noi ce trebuie cunoscute de toți asigurații maramu­reșeni.
„Avem câteva noutăți în sistem care se adresează pacienților, dar și pentru cei din cadrul CAS. În primul rând este vorba de cardul de sănătate. După cum se știe, în perioada de urgență și în starea de alertă realizarea serviciilor s-a rea­lizat fără utilizarea cardului de sănătate. De la 1 iulie, cu excepția asistenței medicale primare și ambulatoriului de specialitate, se utilizează cardul de sănătate la toate categoriile de furnizori, de la spital, la îngrijiri paliative, farmacii.
Este adevărat că după o perioadă în care oamenii au fost deprinși să nu folosească cardul este parcă mai greu să revii la o situație de normalitate. De asemenea, toate cardurile care au fost emise în 2014 și care ar urma să expire în această perioadă își prelungesc perioada de valabilitate cu încă șapte ani. Este o măsură foarte bună pentru că eliberarea altor carduri ar fi necesitat costuri foarte mari.
În cazul în care cardurile sunt deteriorate sau se întâmplă ceva cu ele, pot fi schimbate fără nicio problemă. În momentul în care data expirării a fost atinsă, oamenii să fie liniștiți deoarece prelungirea valabilității cardului se face fără niciun efort din partea lor. La prima accesare după momentul expirării, aplicația știe să îi pre­lungească termenul de valabilitate”, a spus Carmen Prodan.

Managerul CAS Maramureș ne-a explicat că angajații instituției au venit la birouri pentru a-i ajuta pe cei care nu s-au descurcat în zona electronică a activității CAS.

„În toată această perioadă am lucrat normal, deși legislația permitea transmiterea documentelor în format electronic, au fost pa­cienți care au venit personal pentru a rezolva o situație sau alta.
De asemenea, au venit pentru a-și rezolva situația de asigurare. De­punerea documentelor în vederea certificării calității de asigurat. A fost o perioadă cu multe modificări legislative și au fost multe erori în completarea decla­rațiilor venite de la angajator, erori care au fost refăcute de către angajații noștri”, a spus Carmen Prodan.

Am primit explicații și cu privire la bugetul instituției și bugetele furnizorilor de servicii, în special laboratoarele de analize medicale. Dar și despre înghesuiala de la unitățile care oferă astfel de servicii.
„Bugetul a fost dimensionat la nivelul bugetelor anilor prece­denți, dar desigur, niciodată nu au fost valori suficiente. Pe de altă parte, să nu uităm că pacienții nu au accesat astfel de servicii în lunile martie, aprilie și mai. Este normal ca acum să fie mai multă lume, să se stea la rând, mai ales că trebuie respectate distanțarea so­cială, dezinfectarea și tot ceea ce ține de protejarea celor care solicită un serviciu medical. De aceea se fac programări, o modalitate de rezolvare a situație care se practică în toate țările UE.
În rest, serviciile în perioada aceas­ta a stării de urgență și de alertă se decontează la nivel realizat. Pacienții la îngrijiri la domiciliu, întotdeauna era listă de așteptare, se decontează la nivelul realizat, deci poate fi depășită valoarea de contract. La îngrijiri paliative, de asemenea. În medicina primară și în ambulatoriul de specialitate s-a dublat numărul de consultații rea­lizabile prin CAS. De asemenea, orice creștere a adresabilității este acoperită prin decontare de către CAS.
Spitalele au avut formule de decontare astfel încât să le fie susținută activitatea chiar în situația în care nu au avut pacienți internați. Acum, în situația de urgență, în situația în care nu au avut servicii la nivelul contractului, contează nivelul cheltuielilor realizate la nivel de spital și le decontăm pe acestea.
Toți furnizorii în această perioadă au avut garanția că nu le va fi împiedicată în vreun fel activitatea medicală”, a spus Carmen Prodan.

 

 

„A fost o perioadă cu multe modificări legislative și au fost multe erori în completarea decla­rațiilor venite de la angajator, erori care au fost refăcute de către angajații noștri”.
Carmen Prodan