Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 26 Ianuarie , 2018

Aeroportul Internaţional Maramureş: fonduri, perspective, probleme

de Ioana Lucacel si Mircea Crisan

Deşi anul trecut s-au făcut eforturi financiare uriaşe, Aeroportul Internaţional Maramureş mai are de parcurs câteva etape până să devină operaţional. Redeschiderea aeroportului, cea mai aşteptată investiţie din judeţul nostru e condiţionată, evident, de bani. Dar şi de respectarea unor standarde care înseamnă, de asemenea, investiţii importante. În total, e vorba de peste 2,5 milioane de Euro.


Dorin Buda, directorul Aeroportului In­ternaţional Maramureş explică: „Re­des­chiderea Aeroportului este condi­ționată, printre altele, și de construirea unui gard conform normelor de securitate, plus achiziționarea echipamentelor necesare pentru buna funcționare. S-au cerut echipamentele, inclusiv cablurile de înaltă frecvență necesare pentru reamplasarea echipamentului, iar luna viitoare vin specialiștii din Italia să facă conexiunile pentru sistemul de aterizare și decolare în siguranță. Lucrările de construcție necesare pentru acest echipament ILS sunt realizare în momentul de față. Producătorul echipamentului trebuie să facă aceste reglaje ale aparaturii de zbor. S-au achiziționat deja din Ame­rica toate echipamentele și componentele necesare pentru reamplasarea echipamentului ILS. Toate acestea au venit deja, fiind comandate de constructor conform cerințelor producă­torilor din Italia, iar la finalul lunii viitoare vor veni specialiștii să facă conexiunile, să regleze echipamentul și să facă măsurătorile. Pentru investiția care s-a făcut deja la Aeroport, prelungirea pistei și toate celelalte mai există încă o datorie. Au mai rămas de achitat constructorului, inclusiv pentru lucră-rile suplimentare, 29,6 milioane RON. Prin legea bugetului ni s-au alocat 15 milioane RON, iar la sfârșitul anului trecut am mai primit 30 de milioane RON din fondul de rezervă. Sperăm ca suma rămasă, de 29,6 milioane RON să îi primim tot așa, din fondul de rezervă, dar despre asta ar putea să spună mai multe domnul Gabriel Zetea, președin­tele Consiliului Județean. Oricum, s-a achitat foarte mult, pentru că totalul a fost de aproape 93 de milioane RON. Pe lângă acești bani de achitare a datoriei, mai este nevoie de aproximativ două milioane de euro pentru a se putea reîncepe activitatea. Noi am demarat deja achi­ziția publică. La sfârșitul anului trecut ne-au fost alocate niște sume de bani parțiale. Fiind valori mari, toate sunt cu licitații publice și sperăm să le finalizăm în cel mai scurt termen posibil. Important este de știu că s-a dat undă verde pentru achiziții și noi am demarat procedurile”.

Mai exact, achiziția de echipamente înseamnă: mașină pentru salvare și stingere a incendiilor, benzile de bagaje pentru fluxurile din terminal sosiri-plecări, banda de bagaje autopropulsată pentru avioane ca să putem descărca bagajele din avioane, un compresor pneumatic pentru pornirea aeronavelor de mediu-curier (că ele nu pornesc la cheie, trebuie să le dai curent), un alimentator cu apă potabilă, o vidanjă etc. Pentru toate echipamentele necesare s-a demarat achiziția publică, iar acum, îm­preună cu Consiliul Judeţean Mara­mu­reş se caută soluţii financiare. Oricum, aeroportul a contractat încă de anul trecut, din ianuarie, un credit în valoare de 76 milioane RON pentru plata lucră­rilor executate, iar din această sumă poate fi defalcată și achiziția de echipamente: „Altfel spus, dacă nu primim suficienți bani de la Consiliul Județean sau de la Guvern, să putem lua din împrumut echipamentele, și să le putem achita. Când am făcut contractul de credit noi am cuprins posibilitatea să putem achiziționa din împrumut și echipamentele necesare redeschiderii Aeroportului. Dar urmează să fie precizat într-o hotărâre, să fie totul clar, să putem folosi din acei bani și pentru achiziția echipamentelor. Nouă de ce ne trebuie aceste echipamente? Pentru că acestea sunt echipamente de deservire a aeronavelor de mediu-curier, inclusiv a aeronavelor low-cost. Până am făcut această investiție, noi aveam echipamente pentru avioane de scurt-curier de la Tarom, de maxim 50 de pasageri. De aceea nu avem niciun fel de echipament pentru deservirea aeronavelor de mediu-curier. Iar înainte de a semna un contract de operare cu o companie aeriană low-cost, ei își trimit niște reprezentanți și fac un audit: ai pista de 2150 m, ai infrastructura aeroportuară, se pot porni aeronavele, se pot descărca bagajele, ai scară de avion, ai mașină de pompieri etc.? Și dacă le ai pe toate la acest audit se semnează contractul de operare”.

Anul trecut, o altă piedică în calea redeschiderii Aeroportului a fost un aviz negativ dat de Ministerul Justiţiei. După ce autorităţile judeţene şi condu­cerea aeroportului au cerut, din 2015, ca o bucată de teren să fie trecută din domeniul public al statului în domeniul public al judeţului, ca să poată investi legal în construcţia unui gard care să închidă conform cerinţelor perimetrul aeroportului, a urmat un lung şi ane­voios proces birocratic. Anul trecut, înainte de adoptarea hotărârii de guvern cu pricina, s-a solicitat avizul mai multor ministere. Ultimul trebuia să vină din partea Ministerului Justiţiei. Dar, spre surprinderea tuturor, această instituţie a dat aviz negativ.

Dorin Buda explică: „Cât privește fâșia de teren pe care trebuie construit gardul conform standardelor de siguranță, documentația este pe circuitul de avi­zare. Actele vor ajunge din nou la Ministerul Justiției. Toate ministerele și-au dat acordul și am înțeles că pe circuitul de avizare actele vor ajunge cât de repede la Ministerul Justiției. După acest aviz de care mai este nevoie, se dă Hotărârea de Guvern și fâșia de 10 metri pe lungime de 1,3 km, va intra în patrimoniul nostru pentru a se putea construi gardul. Este vorba de drumul care merge spre Aeroport, pe partea stângă. Și acum există gard acolo, dar acesta nu este conform, pentru că trebuie să aibă înălțimea de 3 metri, prevăzut cu sârmă ghimpată, cu camere de supraveghere, cu drum perimetral pentru patrulare, pentru că, practic, noi vom fi frontieră de stat”.

Având în vedere toate aceste probleme, managerul aeroportului nu dă niciun termen pentru redeschiderea „porţii aeriene a judeţului”, dar e optimist: „Dacă Aeroportul Baia Mare poate fi operațional din august 2018? S-ar putea, însă eu nu vreau să emit niciun termen, pentru că depindem de hotă­rârea de guvern, de procedura de achiziție a echipamentelor, de validarea procedurilor instrumentale de aterizare-decolare. Aceste lucruri nu depind de noi, însă trebuie știut că aceasta este preocuparea noastră, a domnului preșe­dinte și a Consiliului Județean Mara­mureș, ca în cel mai scurt timp posibil să dăm drumul la activitate”.