Bdul Traian, Bloc 23, Ap. 9
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro
Vineri , 8 Iunie , 2018

A apărut „Trilogia Nordului” – istoria teatrului maramureșean

de Mircea Crisan

Scriitorul dr. Nicoară Mihali a reușit ca în anul Centenarului Marii Uniri să scoată o carte cu istoria unicului teatru din Maramureș, Teatrul Dramatic din Baia Mare. „Povestea acestui Teatru are mai multe momente cruciale și frumoase, dar nu au încăput toate în cartea de aproape 500 de pagini. Cartea se numește «Trilogia Nordului – Drumul spre casă al regizorului Marcel Țop», pentru că el este un «șaman» care gă­sește că teatrul este o formă superioară de terapie și de vindecare, de melanco­lie, de însingurare, de tristețe sau nefericire în această lume atât de bulversată de politic. El a făcut un experiment teribil pe care nu l-au făcut decât marii regizori ai lumii: a reușit să ducă o piesă despre țăranul din Maramureș într-un sat din județul nostru, iar la un moment dat țăranii s-au recunoscut în personajele care jucau și au dat replici și au început să dialogheze cu actorii”, explică autorul cărții.

Un alt moment special din istoria teatrului băimărean îl are în prim plan pe Ioan Săsăran, care a jucat rolul lui Vasile Lucaciu aproape un deceniu, profesor universitar la Târgu Mureș în ultima parte a vieții.

„Poate omul acesta ar merita să aibă chiar o statuie în fața Teatrului băi­mărean. Nimeni nu s-a contopit cu personajul istoric Vasile Lucaciu cum a făcut-o acest mare artist. În această carte este surprinsă toată istoria Teatrului Municipal și eu sunt onorat că la 25 de Festival Atelier, pe un perete foarte mare va fi prezentată această carte unde va fi trecut și numele meu. Teatrul băimărean are peste 50 de ani, deși începuturile lui se pierd într-un amestec politic în care erau aduși actori pentru propagandă comunistă pe scenă, dar încet, teatrul și-a găsit rostul lui. Renașterea teatrului băimărean s-a făcut sub bagheta lui Liviu Ciulei, când Securitatea l-a închis pentru câtea ore pe personajul principal la premieră, iar regizorul a fost nevoit să interpreteze el rolul personajului principal. Un alt moment crucial pentru istoria teatrului este după Revoluție, când teatrul băi­mă­rean începe să găzduiască Festivalul Atelier, și apariția lui Radu Macrinici aduce teatre din altă sferă, inclusiv trupe de teatru din Japonia sau Coreea, care înseamnă enorm pentru publicul băimărean. Renașterea spiritului autentic al Maramureșului, prin teatru, cu întregul lui cod deontologic al dem­nității, îl readuce Marcel Țop” - ne-a spus scriitorul Nicoară Mihali.

 

 

„Cartea se numește «Trilogia Nordului – Drumul spre casă al regizorului Marcel Țop», pentru că el este un «șaman» care gă­sește că teatrul este o formă superioară de terapie și de vindecare, de melancolie, de însingurare, de tristețe sau nefericire în această lume atât de bulversată de politic. El a făcut un experiment teribil pe care nu l-au făcut decât marii regizori ai lumii: a reușit să ducă o piesă despre țăranul din Maramureș într-un sat din județul nostru, iar la un moment dat țăranii s-au recunoscut în personajele care jucau și au dat replici și au început să dialogheze cu actorii”.

Nicoară Mihali